Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
xyz123

Ni som använder VHF?

Rekommendera Poster

En fråga till alla som använder VHF även för att sända:
Varför ringer ni inte på mobilen?
Telefonnummeren till alla broar, slussar, hamnar, &c publiceras årligen och brukar för övrigt vara de samma från år till år. Nummeren till era vänner och bekanta har ni väl också koll på? Ett telefonsamtal är väl mycket enklare?
(I och för sig är även radio enkelt. Jag var signalist vid artilleriet så jag vet. Och jag har VHF-cert så jag får använda en VHF.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst så ser jag VHF:en som en nöddetalj som har annan form av täckning än mobil och ofta tål lite väta.

Vad gäller att ropa broar mm så känns det ju mycket enklare att bara ropa upp dem än att behöva hållas med telefonen tycker jag (bara hålla inne en knapp o prata). Sen om man ska ha längre samtal med bekanta så är ju givetvis en telefon och tvåvägskommunikation att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bro och slussvakter skall kontaktas på VHF enl anvisningar i sjökort och sv lots.

Övrig trafik hör då frågan om t ex broöppning och vaktens anvisningar och gör sig ej besvär utan avvaktar också enligt beskeden. Ringer man tror han att det är kärringen.

Dessutom är trafiken gratis. Telefon Göta och Göta älv Mem-Göteborg  blir 2-500 kr.

Kanalälskare med 13 resor och egen kärring i behåll! 

post-9597-1394235328,7606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringer man kan man komma till en central som inte är så välorienterad som en slussvakt som sitter bara några hundra meter bort. Om han nu svarar. Alltför ofta får man inget svar på nåndera sättet.

I Göta älv använde jag telefonen men kom till Göteborg som inte ville kännas vid att de hade nåt ansvar att öppna en bro. Troligen gammalt kort. Fördelen med VHF är att det är som att ställa sig på däck och ropa väldigt kraftigt så det hörs flera mil och kanske nån hör den stackarn som behöver hjälp och är villig att bistå. Om än inte med dåd så med gott råd.

Försökte få tillstånd att lägga till för natten i Hirtshals vid översegling från Norge men lyckades inte få något svar trots ideliga anrop. Möjligen hördes inte vår radio då vi var rätt långt ut.  Det fick bli Skagen istället.

Tyvärr är det väl så att de flesta som har gått VHF-kurs inte gärna använder VHF:en då man är itutad att den skall användas i nöd och det är inte ofta man är det. Man behöver få babbla lite i VHF:en för att upprätthålla kunskapen. T.ex skall man varje vår göra ett förbindelseprov så man ser att man har en hörbar sändare. Man ska givetvis inte babbla i kanal 16 utan göra kanalbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vänder på frågan!

Kan du ge mig ETT skäl till att använda mobilen istf VHF?

Med VHF slipper jag ta reda på en massa nummer

Med VHF är det gratis

Med VHF kan jag höra ev. andra kommunicera med samma brovakt och tvärtom

Med VHF kan brovakten ropa upp mig för ev ändringar eller upplysningar

Med VHF kan jag tala med brovakter i utlandet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite taskigt, det är väl inte så att man hann lära sig så mycket under tiden vi artilleriet? För såsom tidigare inlägg redan påpekat är VHF:n också en del av säkerhetsutrustningen. Därtill, vilket inte går att göra med en mobil, man kan kalla upp båtar som finns i ens närhet, eller tjata med eskadkompisen utan att gå via någon mobilmast. Det fungerar både enklare och smidigare.

En mobil är och kommer att förbli en leksak medan VHF:n är och kommer att vara en del av säkerhetsutrustningen ombord! Att det sedan också är enkelt att göra anrop med låg effekt . För att får reda på att det inte kommer någon emot en vid smala passage eller bara ta ett snack med en medseglare gör VHF:n outstanding på sjön. vi hörs/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mobil är bra som fan. VHF är också bra. Jag har aldrig någonsin ställts inför valet - ska jag ta mobil eller VHF. Lika lite som jag valt mellan whisky och ostmacka. Dom är bra på olika saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, om man bara håller på och går in och ut ur hamnar, eller väntar på broar så funkar väl mobil bra. Men om man är lite mer maritim av sig är VHF oslagbar. Två enkla exempel; Exempel 1, en still lördagsförmiddag går vi över Hanö-bukten på väg mot Simirishamn. Det sprakar till i VHF-en, ett anrop till oss från KBV. Två stridsvagnskompani på Ravlunda skjutfält har fått ställa in skjutningarna eftersom vi ligger för nära deras säkerhetszon. KBV ber oss gå 1 M längre österut så att de kan börja skjuta igen. Exempel 2, en blåsig söndagseftermiddag på väg söderut i Öresund. En stor Liberia-flaggad oljetanker har varit mig i hasorna i 1 timme och hela tiden kommit närmre och närmre. När den bara är 250 m bort kallar jag upp den på VHF och frågar vad den håller på med. Vi reder ut det hela och fortsätter vår färd. Fixa det med mobilen om ni kan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft VHF i fem år, men först nu i vinter ska jag och några till gå samman och ta snack-cert. Och jag kommer säkert att snacka en hel del med polarn som ska montera VHF i sin båt. Skitkul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har sällan haft anledninga att prata via VHF:en men däremot är den oumbärlig som redskap för att få bra väderraporter och annan information både i Sverige och utomlands. Dessutom kan man kalla på Stockholms radio och få vädret uppläst för sig när man vill gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur anropar man då?

Jag har ej VHF cert så jag vet inte hur det fungerar. \Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde vara en skyldighet för flytetyg över 5m att inneha VHF och cert. Fler och fler blir vi på sjön och båtvett är inte lika självklar egenskap som Hk och m2.Basta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krävs abbonemang hos stockholm radio för att få vädret på begäran. men man kan ju lyssna på dom allmänna väderutsändningarna samt navigationsvarningarna.

Kan ju vara bra at veta att fyren man tänkt navigera efter är släckt tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...