Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
mytyp

Det värsta och bästa du upplevt på sjön?

Rekommendera Poster

Så här i väntans tider…Vad är det värsta och det bästa du upplevt på sjön?

Det värsta jag upplevt är en resa med jobbet då vi åkte katamaranfärja mellan Sverige och Danmark. Vädret var lite halvtaskigt med lite vågor. Problemet var att den som körde båten inte tycktes vara medveten om vilken typ av farkost han/hon körde. Personen tyckes tro att det var en vattenskoter eller mindre racerbåt (om det nu går att köra på det viset med en sådan).

Den lilla färjan studsade fram på vågorna. Massor med flaskor rasade i golvet i den lilla taxfreebutiken till de maktlösa kassörskornas stora förtvivlan. Människor som blev sjösjuka, någon klarade det genom att, kritvit i ansiktet, krampaktigt klamra sig fast i sätet.Det var nästa omöjligt att förflytta sig eftersom golvet försvann när man försökte gå. Jag brukar inte ha besvär av lite sjö men det började kännas ett visst obehag i maggropen. Flera höga röster som undrade om inte någon kunde få stopp på dåren därframme.\Yell\

Lyckades till slut ta mig längst bak i båten, dit flera andra tagit sin tillflykt, ute i saltstänket. Det var lite kallt därute, men där gick det att stå upprätt. Som tur var lyckades tydligen någon tillslut få kontakt med föraren, som saktade farten.

Det bästa jag upplevt är när jag och sambon fick följa med en bekant till en arbetskamrat ut och segla i en Folkbåt på Vättern. Jag brukar inte gilla regn och blåst. Allt blir så mycket krångligare, och kallare, men denna gång hade jag lyckats klä mig helt rätt.

Till en början fick vi vända tillbaka, för vädret blev för dåligt men sedan…..när de svartaste molnen dragit bort, och vi kunde gå ut igen………

Den nästan ljudlösa fartkänslan, det lätta regnet i ansiktet, vattnet som fräste mot båtsidan. Det var något av det härligaste jag upplevt! Sambon frågade vad jag satt och flinade åt och det var ju bara att säga som det var……att jag bara trivdes!\Cool\ Hälsning från mytyp, nybörjare på bryggsnack….

Senast ändrad av mytyp | 01 februari 2008 | 10:15

Senast ändrad av mytyp | 01 februari 2008 | 10:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut värsta var första dagen vi fick åka ut med jagaren Gästrikland, detta var när jag gjorde värnplikten. Det blåste kuling och gick hög sjö. Jag blev totalt utslagen av sjösjuka och kröp ihop i ett hörn på däcket. Har inget mer minne av den resan förrän vi kom iland. Då skulle vi gå ut och äta på Finskans i Karlskrona. När vi satt där och väntade på maten började hela rummet att gunga, så det var bara att gå ut och min kompis fick en dubbel måltid.

Det häftigaste var när vi var ute med vår segelbåt och seglade i 5 knop utan en krusning på vattnet. Det var vindar en bit från vattenytan och det tog ca 1/2-timma innan vattnet började krusa sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värst var nog broachen vi fick i kodjupet i somras där vi nästan for upp på land innan vi fick ner storen. Då var det nära ögat!

Bäst var en blåsig dag då vi gick ut söderut via farleden norr om Landsort. Några motorbåtar hade gått ut före oss men vände och när vi kom ut på fritt vatten förstod vi varför. En stor sjö med en fin ren stark vind mitt i nosen gjorde att vi fick en fantatisk havssegling med skvättande sjö men med ett fint driv i båten som fick oss att bara jubla.
Underbart!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kunna bemästra vind och våg utan motor måste vara en skön konst\Smile\. Själv har jag inte kunskapen, har bara haft förmånen att följa med denna enda gång.

mytyp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sommar för några år sedan bestämde vi oss för att åka ut till väderöarna från fjällbacka. Det blåste lite den här dagen men vi åkte ändå, efter en stund när vi var mitt emellan så började det ryka ur motorrummet och när vi kikade  vad som stod på stod hela motorrummet i ljusan låga.

Nåväl vi fick släckt branden som inte var så stor som det först så ut, det var ena sidans avgasslang som brunnit upp och avgaserna hade antänt skottet vi sidan om. Men vi var hela familjen, 5 barn och 2 vuxna och jag kan lova att vi alla blev lite skärrande och inså stundens allvar.

Väl släckt gick nu motorn knappt igång och när den väl startade så gick den bara på tre cylindrar och vi belsutade vända tillbaka mot fjällbacka.

Båten gick inget vidare vi höll väl 6 knop eller så, dessutom hade vi vinden i aktern och 2-3m dyning in akteröver som hjälpte till.

Tyvärr visade det sig att vi nu hade en vattenkaskad in genom avgasröret, detta fick vi tätat något sånär med en handduk i en plastpåse som vi tryckte ner i bockhornet. Nu kunde vi puttra, tjoffa, dundra på full gas i 4-6 knop med en motor som sköt och small som den värste. Efter en stund märkte vi att vattennivån steg oroväckande och nu hade länsen pajat och vatten kom in hela tiden genom avgasklimpan som nu saknade sin slang.

Nåväl full kareta poffandes och smällandes i knapp styrfart in i gluppöbasängen, frugan ösande med hink, barnen på däck med flytvästar på så hann jag sätta båten på stranden innan vattnet stigit upp till motorns luftintag.

Numera kan vi skratta åt historien med då tog det några dagar innan vi lämnade gluppö med båten.

Båten byggdes om lite efter detta och säkerheten förbättrades på ganska många punkter kan jag lova.

Detta var det värsta jag varit med om, snart kanske jag skriver om det bästa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...