Zer0 3 Postad 31 Januari , 2008 jag har hittat ett startrelä till min båtmotor,, som är till mercury då men de kostar 1200, min motor är ganska gammal o det känns för mkt o lägga dom pengarna, kan man ta startrelä från en bil eller passar inte det tro? menar med styrka o så kan inte så mycket,,vilken Amper ska man ha o så vidare,, står inget på startmotorn då den är gammal o texten har suddats ut, men motorn är en mercury thunderbolt 50hk 1971.. biltema har relän för 20kr 30-40A men kan inte så mkt om det skulle kunna gå,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 31 Januari , 2008 Du menar startselonoid vilket inte ska förknippas med startrelä då selonoiden tål en helsikes strömrusning och har en annan sorts kontakt än ett vanligt relä. När du slår till reläet så blir det i praktiken ren kortslutning och som avtonar lite när startmotorn rullar på, men ändå så är det enorma strömmar som ska passera. Reläet ska klara mycket mer än dom 40 - 50 Amperen. Kolla om inte din selonoid går att pilla isär och renovera. Fel som kan uppstå i en sådan är bränd lindning, vilket inte är vanligt utan det vanligaste är brända kontaktytor samt att den kan kärva och då sitter fast. Du kan kolla den om den slår till med att påföra spänning till den mindre anslutningen. Klickar och slår det så kan det vara brända kontaktytor och får man isär den så kan det gå att fila upp dessa igen, detta beroende på konstruktionen som kan variera. Vanligaste felet är dålig spänning och då spänningsfall så selonoiden inte orkar slå till eller att den kärvar. Kärvar kan man ibland bestämma sig för att den gör då den kan slå till när man knackar på den med en liten hammare eller skiftnyckel. När det gäller selonoiden så kan den finnas på bilar och på skroten och då den typen grov kabel in och ut samt relätillslaget som är en liten anslutning. Om du har plats för en annan selonoid, så gå in på en bilskrot och kolla vad dom har att erbjuda som begagnat. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 31 Januari , 2008 men vad är ett relä då, trodde det var ett startrelä ju, selonoid är det den som sitter på startmotorn då alltså som jag tror är startrelä? hmm ja undra vart ja fått de ifrån då,,mitt har jag plockat isär o filat massor av ggr o det har hjälpt men nu när jag filade sist blev de ingen skillnad o det är förstört i, plattan eller hur man ska säga som sitter i har 2 stora gropar i sig, o när man vrider på nyckeln så klickar de, kan ja köpa ett från biltema tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2008 Kolla om det finns nåt relä som klarar omkring några hundra Amper. Annars som sagt bilskroten eller varför inte båtskroten. Eller billigaste varianten: Huvudströmbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Januari , 2008 Hansen Racing tar typ 185 spänn för Startsolenoid/Startrelä till Mercury ( 6-200 hk) http://213.142.20.94/ecommerce/shop/showItem.asp?artnr=SIE185816 katalogen: http://www.hansen-racing.com/kataloger/marinekat7_filer/Sid_119-136_ReservdelarUtombordare.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 31 Januari , 2008 så ser mitt ut men det är annat fäste på det som jag har annars är de likadant kanske går o bygga eget fäste på det där,, eller vad tror ni? kan ta bild på mitt om ni går in på sidan gunnar gav mig o skriver detta artnr Artnr: SIE185808 så ser ni vilket jag har,, lyckades inte länka de rätt, men som sagt annat fäste på mitt,, Senast ändrad av Zer0 | 31 januari 2008 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 31 Januari , 2008 så här ser mitt ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanl 0 Postad 28 Juli , 2010 Artnr: STMSS547A Beskrivning: Relä marint Specifikation: Varugrupp: Övrigt relä/regul./kontakter/motstånd/brytare Saldo: Finns i lager Rek ex: 324 SEK Rek ink: 405 SEK Info: PRESTOLITE Extra info: Ersätter art: SIE185840 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 29 Juli , 2010 Startrelä går att ta från andra bilar eller en åkgräsklippare eller vad som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 29 Juli , 2010 Kollade på ditt relä, finns som sagt på Hansen Racing (ej i lager?) men även hos www.startochgenerator.se De hade hemma på hyllan (var där i förrgår i andra ärenden) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Juli , 2010 Han som startade tråden för 2,5 år sedan har nog redan löst problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 29 Juli , 2010 HA HA HA HA HA HA H A!!! Ja, det kunde man ge sig på....eller så jobbar han långsamt vad vet jag Ibland är man inte med helt enkelt...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 31 Juli , 2010 jao, den motorn är såld för länge sedan nu har jag yamaha istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 1 Augusti , 2010 Man skulle kunna säga att att tråden bör flaggas som löst - Ägaren köpte en Yamaha istället - problemet löst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 2 Augusti , 2010 ja just det, går o göra ja det fixar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser