Eustace 0 Postad 31 Januari , 2008 För att lägga kurs och vid död räkning skall man ta hänsyn till avdrift, alltså hur mycket just min båt driver i sidled vid just den här vindstyrkan. Hur räknar man på det? Och hur ofta spelar det in? Är det först vid riktigt långa överseglingar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 31 Januari , 2008 Du ska räkna med adrift när du har gått om vatten, annars kan det i princip kvitta om det är skärdgårdnavigering. Ström kan finnas i sjökortet, tabeller lr liknande. Vill du räkna med dödräkning så börja med att plotta en position och styr på en och samma kurs. Räkna in självklart in deviation och missvisning för att få ut rättvisande kurs. Kan visa rättvisande med GPS, men kanske inte den bästa källan. Enklast och bättre nogrannhet på avdriften om du seglar på samma kurs en timme med konstant fart. Efter en timme i 5 knop på låt säga kursen 350. Så borde din nya position vara 350 grader 5 mil bort. Markera den positionen, sedan får du bestämma din verkliga position. Då kommer du se att du drivit en del. Säg att strömvektorn är Noll, då har du fått ut hur mkt plus/minus grader på din kurs du driver per timme. Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 31 Januari , 2008 Du behöver bara bry dig vid långa överseglingar. Räkna med max 5 grader vid kryss frisk vind och sjögång till havs, det brukar funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 31 Januari , 2008 Tack för era svar. När du, Eilean, svarade max 5 grader, på vilken tidsymd/seglad distans är det? Gillade tanken att utgå från avdrift per timme seglad, lätt att överslagsräkna på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 31 Januari , 2008 Glöm bara inte att skilja på ström och avdrift, helt olika saker. Tänk på det Och det är bra om du räknar med båda tycker jag på längre seglingar. Ström kan vara extra bra att tänk när du närmar dig land. För att du ska kunna motkompensera för att hamna på önskad kurs. Lycka till Senast ändrad av loftis | 31 januari 2008 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 1 Februari , 2008 Förstår inte din fråga riktigt... Men avdriften, på låt säga 5 grader, är konstant oavsett om du seglar en timme/5 sjömil eller 10 timmar/50 sjömil. Exempelvis, skall du till Fårösund från Landsort (i princip syd) och seglar i frisk SV vind skall du öka på din kurs med 5 grader, från exempelvis 180 till 185 grader. Skulle du efter några timmar ändra dig och segla mot Swinouscie i Polen istället gäller fortfarande samma korrigering, din kurs 5 grader. Sedan är det naturligvis en erfarenhetssak om det verkligen ÄR 5 grader för just din båt, men min erfarenhet är att det stämmer ganska bra på de flesta båtar. Och rorsmän bör jag säga. Jag har varit med om rorsmän som på litet öppnare kryss i grov sjö automatiskt och omedvetet lovar litet på baksidan av varje sjö och därmed i princip helt kompenserar för avdriften. Erfarenheten avgör också hur mycket och när du skall räkna med mindre avdrift när sjögången avtar eller när vinden vrider och du seglar öppnare. Om du har en GPS ombord är det ju lätt att kontrollera ev avdrift (och strömsättning). Annars får man försöka pejla med en pejlkompass innan man kmmit så långt ut att man tappar pejbara föremål. Men efter många års segling innan GPS och t.o.m Decca fanns kan jag säga - det är inte särskilt petigt för de distanser vi vanligen seglar i våra angränsande vatten. Man styr ändå inte med en nogrannhet på någon grad när. Litet väl övervägt höftande brukar funka bra! Senast ändrad av Eilean | 01 februari 2008 | 11:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 1 Februari , 2008 På fritidssidan håller jag fullt med Eilean. Höfta lite brukar fungera bra, vinden vrider och vänder sen förflyttas du av strömmen också. Du kommer lära känna din båt till slut. Rorsmans uppgift är inte alltid så lätt som många tror. Försök inte stirra dig blindt på kompassen och hålla exakt kurs med hjälp av den, om det finns fasta land föremål. Blir mkt enklare och stadigare kurs om du tar sikte på något lämpligt (något utan rörelse), Exempelvis en fyr. Moln kan fungera en stund, men de förflyttar sig som du vet styra efter kompass kan ju fungera på bleke. Men jag rekommenderar fasta föremål. Enklare så. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 1 Februari , 2008 Tack herrarna. Nu förstår jag ungefär hur jag skall förhålla mig. Ingen ko på isen helt enkelt och cirkus 5 grader, som jag nu förstår den praktiska inebörden av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser