Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
captain_cat

Hur får jag rent dricksvatten-tanken på bästa sätt?

Rekommendera Poster

Jag har hört tusen och en sätt att göra rent vattentanken. Är det någon av er som vet hur man gör på bästa sätt?

Helst utan klorin och dylika starka medel....

Vi sköljer vattentanken ca 20 gånger varje vår efter rengöring, men jag tycker inte om att barnen ska skölja munnen efter tandborstningen i detta vatten. Alla förslag är välkomna!

Cat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På våra breddgrader brukar inte tankarna vara något problem. Det är givetvis beroende av vattnet man tankar i. De flesta kommunala vatten har tillsatser som gör dem lagringsbara i flera veckor utan försämring. Jag tog upp manluckan på en tank i båten och det var inga beläggningar eller föroreningar i den trots att den inte rengjorts på 5 år. Så strunta i rengöringen och byt vatten några ggr. Rengöringsmedlet är ju en förorening och det är troligen den enda föroreningen i tanken.

En genomskinlig plasttank kan få grön beläggning av alger om den är utsatt för ljus. Då får man borsta bort det mekaniskt och skölja.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Cat.

Skippa klor. Det klor som man köper i affär (klorrengöring) innehåller ofta även andra tillsatser (tensider mm) som kanske inte heller är särskilt hälsosamma. De späds ju ut om man sköljer mycket men det behövs verkligen inte.

Köp väteperoxidtabletter(H2O2). Detta är visserligen kemi, men det handlar om väte (H) som finns naturligt i vatten (H2O) samt syre(O) vilket också finns både i vatten och den luft vi andas. Det är fullkomligt ofarligt att använda om man följer instruktionen på förpackningen. Man ska vänta en viss tid (någon timme) efter att man tagit i tabletterna eftersom väteperoxid är starkt oxiderande (Frätande). Tabletterna eller pulvret kommer i vatten att omvandlas till just vatten samt en syreatom som avdunstar.

Väteperoxidtabletter och pulver finns att köpa i skeppshandeln och efter att ha använt dessa tabletter i hög koncentration i början av sässongen samt som tillsats när du fyller på vatten från vattenslang i gassande sol i gästhamn med tvivelaktig vattenkälla så kan ni både skölja mun och blanda saft på vattnet utan oro. Samtidigt så har ni inte belastat miljön.

Trevlig båtsässong

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cat, följ akvavits råd, jag gör likadant och använder vattnet utan problem, använder sedan vid varje påfyllning ett par reningstabletter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...