Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
xyz123

VHF - Bara mottagare?

Rekommendera Poster

Är en VHF i dag i praktiken bara en mottagre?

Eller händer det:

1. Att du blir uppkallad och måste byta till lämplig samtalskanal?

2. Att du kallar upp någon och måste byta till lämplig samtalskanal?

3. Att du måste ändra någon inställning under pågående segling? 

Om du måste ändra någon inställning: Hur klarar du av det utan

att överge såväl rorkulten som uppsikten. (Jag antar att du har din

fasta VHF nere i ruffen.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ICOM fast monterad nere i båten men till denna apparat finns det en fjärrmikrofon som hanterar alla funktioner. Mikrofonen har jag monterad uppe i sittbrunnen. Mikrofonen fungerar som högtalare samtidigt med otroligt fint ljud.

Så du kan faktist styra din apparat från sittbrunnen. Och slipper samtidigt att ha en lös bärbar med sämre mottagning.

Min apparat heter ICOM IC-505.

Tips går att köpa på nätet i USA för lägre pris än i sverige vilket jag gjort.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest till säkerhet!

Har haft min en sommar och mest använt den till att lyssna på tex sjövädersrapporten.

Sen använde vi den när vi gick över till Finland i två konvojer och även i kontakt med finnarna som mötte oss.

Känns bra med den säkerheten.

Har en ICOM M421 som är synkad med GPSen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har diskuterat detta i en annan tråd tidigare i höstas. Jag har valt att inte göra en fast installation utan istället ha en bärbar i sittbrunnen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en cobra fast monterad med dubbla mickar. en i sittbrunnen och en vid nav bordet.

Samt en bärbar. dessa används flitigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja påstå att det beror på hur du använder båten. Seglar du eskader (som någon nämnt)? Seglar du till t ex Tyskland? Seglar du ofta över hav i trafikerade vatten typ Bornholmsgattet? Havskappseglar du? Hjälper du till som kappseglingsfunktionär med din båt? Känner du många andra som seglar i samma vatten? och säkert en massa andra situationer.

Om du svara ja på någon av dessa frågor så kommer du nog att behöva knappa en del, om inte (och vackert så) så är VHFen mer en väderrapportsradio och framförallt en säkerhetspryl.

Själv har jag en Standard Horizon GX1500 med kommandomik i sittbrunn. (valde radio efter rekommendation av en radioamatörnörd på blue-water-cruise) Funkar förträffligt. Den bärbara blev stulen \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />(men acken var ändå slut). Tjyven tog även min gamla fasta ICOM utan fjärrstyrning. Den var oxo bra men det var kass att behöva kuta ner för att byta kanal. 
Bärbart är utmärkt när man ser den man pratar med men räckvidden är usel om man inte kan koppla den till antenn i masten. Men jag ska nog skaffa en bärbar till, praktisk att ha i jollen. 

Senast ändrad av Greip | 01 februari 2008 | 22:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en ICOM M-421 till säsongen som kommer. Undrar vad du tycker om den och om du har några speciella tips? Vad har du köpt för antenn till den?
Ni som äger vhf, betalar ni alla för tillståndet till pts (145 kr) varje år? Har ni alla vhf-cert? Måste man ha dessa två saker? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ang Icom 421 så är min egen och högst personliga åsikt att det är svårt att finna mer kvalite för pengarna.

Ang antenn så har jag en sk segelbåtsantenn, stålspröt med spole. Fungerar bra. Har du en hög mast så satsa på en riktig låförlustkabel.

Har du Gps ombord så är det ju mycket bra om den är kopplad till din VHF, då får du ju den fulla nyttan av din DSC station. Och i och med att jag nämner DSC så kommer vi ju direkt in på tillståndet ifrån Pts. Utan tillstånd så saknar vi ju både anropsignal och MMSCI nummer.

Och ja självklart så ser man till att ha behörighet för den utrustning man väljer att ha ombord.

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du citerat och ställt frågan - håller med Smögen - helt och fullt!

Gruvindustrin bla köper ICOM så det är nog kvalite´ så det räcker.

Har motorbåt och satte dit ett dubbelledat antennfäste - men om du avser segelbåt så vet jag inte. Kvalitetskabel är nog viktigast då mht längden.

Gå kurs och betala det lilla det kostar - sen är du på den säkra sidan! \Cool\

Bigogar bild på min blindkäpp och fästet som är super.

post-22148-1394235354,5238_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...