Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Lkalle

värmare

Rekommendera Poster

Vilken dieselvärmare ska man välja till en 35 ft segelbåt, den ska vara driftsäker och gärna ett bra pris..

post-18827-1394235328,1072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi står i begrepp att byta värmare - vår gamla har gett upp. Har kollat litet och jämfört Webasto, Eberspächer och Wallas och tror att jag kommer att satsa på Wallas. De verkar vara prisvärda och är dessutom väldigt tystgående. Om du inte skall övervintra i polartrakterna tror jag att du klarar dig med modell D30 (3000 kW)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men den är ju naturligtvis reglerbar. I detta fall från 800 till 3000 kW.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag utgår från att det är ett skrivfel det bör vara 3 kW

eller 3000 W. Redan 800 kW torde smälta båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är klart att det är skrivfel! Två gånger dessutom... Sorry!
 Tittade på värmare på båtmässan och tror att jag ändrar mig och satsar på en Eberspächer istället. Ingen större skillnad i pris. Det var en väldig skillnad i kompetens och bemötande från representanterna. Fick en bestämd känsla av att Eberspächer är rejälare grejor och driftsäkrare. Wallas bygger ju på samma koncept som deras fotogenvärmare och tydligen är det inte helt problemfritt att få dem att gå utan störningar på diesel. Särskilt om man tar bränslet från båtens huvudtank, vilekt ju är den elegantaste lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har installera Eberspächer vattenburet värmesystem i flera båtar och är mycket nöjd.

Kolla installationen i min Bavaria 37:a, så kan ni se mina funderingar och lösningar.

Längst ner på sidan hittar ni en pdf fil som beskriver installationen.

http://fhm.mine.nu/WhitePearl/Projects/Heater.html

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leta efter en Ardec 071-B värmare. Gamla VOLVO flygmotor. Du kan hitta tämligen oanvända på Blocket för runt 4000:-. Driftsäker oreglerad värmare som är busenkel att bygga om från bensindriven till dieseldriven endast genom att byta diffusionsspridaren inne i värmaren till en skålmodell (150:-) samt justera upp doseringspumpen. EB oc Web-värmarna har lätt för att kocksa igen vid för små vattenmängder eftersom dom hela tiden håller på att reglera effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med liten vattnvolym i systemet och en värmare som går lång tid på låg effekt och sotar igen löser man enklast med en hålltank och termostat.

När hela vattenvolymen är uppvämd och lufttemperaturen kommit upp till inställt värde slår termostaten ifrån värmaren men systemets cirkulationspump fortsätter att gå tills all magasinerad värme i tanken har förbrukats och lufttemperaturen sjunker. Då slår termostaten på värmaren igen. Som får jobba ordentligt en längre stund tills allt vatten är varmt igen.

Jag har en Webasto Thermo 90 på 9 kW i min båt som gått helt utan minsta mankemang sedan hösten 2000 då den installerades. Troligen tack vare att den sällan går längre tider på reducerad effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...