CieraSB2455 0 Postad 30 Januari , 2008 Hej! Har problem med att tändningen ej ställer upp sig enligt specifikation vilket gör att motorn ej varvar som den ska, 3900 (4400) rpm med lägre toppfart, 30 (35) knop och högre bränsleförbrukning ca 2,5 (1,5) l/nm på marschfart 23 knop som följd. Har kollat fjädrarna i fördelaren och de är ej fastrostade. Kan nånting annat vara fel på fördelaren? Motorn har ett pertronix-kit installerat. OMC 5.8 Cobra Bayliner 2455 -89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 Januari , 2008 Vilken förtändning har du? Hur mycket ligger förtändningen på vid 3000-4000varv? Om du vrider till rotorn fjädar den tillbaks? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CieraSB2455 0 Postad 11 Februari , 2008 Kommer tyvärr inte ihåg exakt resultaten nu men jag grundinställde den på 10 grader vid 1000 varv enligt spec, vid 2000 låg den på ca 15 grader och vid 3000 varv låg den på ca 19 grader. Enligt boken skall det ligga betydligt högre än så på båda varvtalen (minns ej exakt). Menar du om jag drar rotorn för hand? Jag testade fjädrarna när den var borta genom att vrida ut dem och de verkar ok, de sitter inte jättelöst men kärvar inte. Kan tändsystemet påverka hur mycket fördelaren förställer tändningen eller är det helt mekaniskt i mitt fall (centrifugal)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CieraSB2455 0 Postad 17 Juni , 2008 Har nu kollat upp förställningen igen: 10 grader @ 1000 rpm - OK 15 grader @ 2000 rpm - ska vara 19 grader 17 grader @ 3000 rpm - ska vara 24 grader Provade att ställa upp tändningen korrekt vid 3000 rpm till 24 grander men utan förändring, gick till och med lite sämre tyckte jag. Kan nånting annat påverka så att man får för låg tändförställning?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser