Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Micklar

Bultmönster TK-trailer

Rekommendera Poster

Hej,

Ska eventuellt köpa en båt nu till helgen som står på en obromsad TK-trailer BV 1000 med 13 däck. Jag tänkte förbereda mig och ta med mig vinterdäck om kung Bore skulle vara framme när vi kör hem båten, typ 20 mil.

Någon som vet vilket bultmönster det är på TK´ s däck? Många säger att det är typ Opel, men vore roligt att veta mer exakt så jag har rätt vinterdäck med mig.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne där tidigare, men kan inte hitta någon sån information på deras hemsida.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är trailern registrerad som släpvagn? Om inte, är den ett efterfordon (max 30 km/tim) och då gäller inte lagen om vinterdäck, som i sig bara gäller vid vinterväglag. Är det barmark, så kan man köra på sommardäck med alla fordon.

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag kan förstå är den ett efterfordon, dvs obromsad och oregistrerad. Svårt att hitta alla regler kring detta, men jag tror att jag hittat något liknande på vägverkets hemsida. Där står det att det inte finns något krav på mönster, utan att korden inte ska synas.

Knepigt värre, jag jobbar som trafiklärare, men det här var svårt att hitta.

Tack för hjälpen.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Jag har rätt nyköpt  Tk-trailer, dock ingen  BV 1000 utan en BT 750 som även den har 13 däck. Antar att det är samma grejer på den som den du skall köpa.
Jag köpte golf-fälgar med däck på med bultdelning 4/100 och 57,1mm i centrum. Tror även vissa opelfälgar med samma bultcirkel samt 56,6mm i centrum på navet passar. Såpass mycket spel där på centrumet på kärran..

Kolla på http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx för en liten guide till olika fälgar som kan tänkas passa. 

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Fyrbultade släpvagns axlar brukar å ha Opel bultcirkel (4*100) och innpress på fälgen.

Sitter det axel från Alko-Kober på släpet är det Opel fälgar som passar.

JonB  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har en ny TK 1500 med bromsad ALKO axel, 80km/h lastar knappt 1200. På den sitter det 5 bult mercedes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oops, hade för bråttom att va hjälpsam såg inte att det redan var beskrivit att det var 4 bult.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp. Det verkar vara så att det inte är obligatoriskt med vinterdäck eftersom det är ett efterfordon, men blir det snöstorm eller is på vägen kan det klart vara skönt att ha dubbdäck på vagnen.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en ( fyrbultad ) TK eu trailer och på den är det opel passning på.  När jag köppte mina vinter hjul så sa de att det är antinge opel eller mercedes passning. Om annat en bastard typ hemma byggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har bytt ut originalfälgar mot VW Golf fälgar. Ta med dig en fälg kors och drar efter bultarna!! Jag tappade ett hjul efter bara ca 30 mil, fasten jag har dragit efter bultarna!

Som tur var skadades varken båt, trailer eller någon annan men det känndes inte bra.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde hem båten idag, och de Kadett-fälgarna jag hade med mig passade perfekt. Tur var det också eftersom det snöade hela vägen från Linköping till Stockholm. Verkar förresten som att man kan justera avståndet i sidled på axeln, då ett hjul satt mycket närmare ramen än det andra. Sitter också bultar på båda sidor en bit in på axeln. Stämmer det?

Klarade av resan på drygt 5 timmar effektiv körtid, massa kringelikrok när man inte får köra på motorvägen. Körde fel på ett ställe och åkte Norrköping- Nyköping via Kolmården istället för gamla E4:an, riktigt jobbig väg att köra i snön.

Nu ligger båten tryggt på båtklubben, och det är dags att smida renoveringsplaner.

Tack för hjälpen med däcken!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vad har du köpt för ny båt som du lyckades traila hem?

Blir det ett renoveringprojekt som din förra båt (som man kan se den fina renoveringen av på Er hemsida) eller är den mer eller mindre klar för sjösättning till våren?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 februari 2008 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte en Selco 18 Kabin. Det kommer troligtvis att bli en ny hemsida även om denna renovering inte kommer vara lika omfattande som den förra. Vår hemsida som vi har kvar nu kommer finnas kvar men på ny adress inom kort, jag meddelar när vi har flyttat hemsidan här på MG.

Kul att det finns folk som kommer ihåg vår renovering fortfarande efter 3 år. Den båten kommer nu gå i vattnet kring Sundsvall.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Grattis till nya båten!

Skall bli kul att följa det nya projektet när du sätter igång.

Du har en del kompisar här på Maringuiden som också har en Selco 18 Cabin.

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1917&battypID=20

Undrar om det är en Selco 18 Cabin de testa i:

Båtnytt 1966 nr 06 SELCO 18, PROV

Vad är det för årsmodell på din? Tillverkades Selco 18 i andra versioner (t ex daycruiser, hard top)?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att se att det var fler som trailade båt i helgen. Var själv nere i vid kolmården och hämtade båt (på ett ombyggt husvagnschassi), c:a 6 timmar till Täby genom centrala Sthlm (även Essingeleden är ju motorväg).

post-43100-1394235336,1232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite osäker på årsmodell båten, motorn är från 1969 om det nu skulle vara samma. Tror selcon också fanns i en DC-version som också var 18 fot lång.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...