Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
stortriss_hej

Stortriss ägare med el problem!

Rekommendera Poster

hej!

Jag har haft min Stortriss mk II nu i ett år och det var nu förra helgen som jag tog en titt för första gången på elsystemet ombord. Allting såg väldigt fräsch ut och där var ordning och reda. Alla sladdar är samlade till två stycken batteribabelskosatser dvs en ett runt föremål

som skruvas fast runt om polen med hjälp av en skruv som trycker ihop denna klämma.

Nu till problemet, jag vet inte villken av dessa kabelskoer som ska fästas på vilken pol då där inte är något plus eller minus tecken på någon av dom. Sladdarna är heller inte svart eller röd så på så sätt kan jag heller inte se det. Jag vet att en sladd som är kopplat till den ena kabelskon är brun(fas) medans den andra som är kopplad till den andra kabelskon är blå (nolla).

I min vildaste fantasi så tror jag att den som har brun kabel är medans den med blå kabel är - (minus). Kan detta stämma? Ni som vet får gärna svara på min fråga. jag vågar inte prova på mitt tolv volts battreri då det finns risk att allt pajar.

Tacksamma för svar!

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NU blandar och ger du friskt.

fas och nolla är växelströmstermer, glöm dom.

Har du ett batteri så är det likström vi diskuterar. För att inte riskera något ber jag dig fotografera det som du är osäker på. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Det är olika diameter på polbultarna, så dom passar bara på ett sätt.

Sen undrar jag om du har något i båten som är polaritetsberoende, har du mer än lanternor o inombordsbelysning? Lampor kan ju kopplas utan hänsyn till plus o minus, men om du har t.ex en radio så är det viktigt att det blir rätt. Bästa sättet är att mäta med ett mätinstrument, då ser du om det blir rätt, och märk sen kablarna tills nästa gång du har isär dom.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga säkringar? Bör i så fall sitta på -sidan.

Om inte, montera det när du vet vilken sida som är vilken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som övriga sagt; plus och minus spelar ingen roll om man bara har vanliga glödlampor. (Men LED-lampor, radioapparater och övrig elektronik måste ha rätt plus/minus för att fungera).

Batteripolerna är med flit gjorda olika tjocka just för att visa vilken kabel som kan sitta var. Tittar du noga på klämman (heter egentligen kabelsko) så finns det ett ingjutet plustecken på den ena kabelskon och ett minustecken på den andra. Prova med bara en kabel först så märker du var den ska sitta. Anslut inte båda förrän du är bergsäker på att du satt den första på rätt ställe.

En del billigare elektronik där man t ex sparat in på robusta skydd mot felkoppling kan smälla direkt när den får fel polaritet, tar en bråkdels sekund. Ta det lugnt och börja med att skruva fast den tunnare kabelskon. Då märker du om den inte vill passa på fel, tjockare batteripolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...