Lamon 1 Postad 29 Januari , 2008 Vad är det för, för o nackdelar med en stålbåt ? //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruffseglarn 0 Postad 29 Januari , 2008 Många stålbåtar är hembyggen med de för- och nackdelar de för med sig. Nånstans nångång har jag hört att hembyggena tenderar ha för stora avstånd mellan spanten vilket ska försämra skrovets styvhet. Rostar förvisso men plast- och träbåtar har ju också sina former av degeneration. I och med att de blir tunga blir de lite dyra i drift och blir heller inga högfartsvidunder. Samtidigt tycker jag de har en lite härlig känsla av fartyg över sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 29 Januari , 2008 Själv ser jag inga direkta nackdelar med min stålbåt (10,5x3,4 meter, 9 ton), tvärtom uppskattar jag att den är tung (lite vågor märks inte så man kan vara ute när andra ligger vid kaj) och i vart fall mitt exemplar av hemmabygge är byggd av ett proffs med extrem omsorg om detaljer, kanonfina svetsar och tätt mellan spanten..syns inte en skarv på utsidan, man kunde tro den var formgjuten' Visst rostar det lite på dåligt underhållna ställen, men är enkelt att åtgärda = slipa/måla/klart! Fort går det inte..jag snittar väl 5,5-6 knop..men då drar den typ 1,2 liter distansen så SÅ himla dyrt är det inte om man inte har bråttom. Nu är ju min motor-båt lite speciell då skrovet egentligen är en segelbåt..med långköl som sticker 1,6 meter och förberedda fästen för mast/rigg..så kölen gör nog att den drar lite mer bränsle än de flesta motor-stålbåtar men samtidigt är den ohyggligt stabil En stålbåt som min kan ligga i året om, lite is fnyser den bara åt. En stålbåt som min tål ordentligt med stryk (i sommras gick jag på grund 4 ggr, 2 ggr ganska så ordentligt) inget problem, den tål det. Man får oftast ohyggligt MYCKET båt för pengarna, begagnade stålbåtar är i regel mycket välutrustade. Jag betalade bara 275 kkr för min (byggd 1990) med all upptänklig utrustning såsom vattenburen värme med dieselkamin, gasolspis med ugn, kylskåp, GPS med ekolod, elankarspel, eltoa, landström/25Al addare m.m. En flytande sommarsuga helt enkelt, som kan användas året om. Summa Summarum: jag är skitnöjd! Lite läsning: http://www.vibatagare.se/Valet_ar_ditt__Stalbat_A-189294_DXNI-719_.aspx Senast ändrad av Gunnar_ | 29 januari 2008 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 29 Januari , 2008 Jag vet inte om jag håller med om att stålisarna generellt är så mycket tyngre än motsvarande plastbåtar, kollar man lite på t.ex. Storebros båtar i 11-12-metersklassen väger de ganska mycket de också! Min egen skuta som är 11,5 meter vägde vid upptagning och ca 300 liter bränsle i tanken prick 8 ton, jänför man med dessa: http://www.boatshop24.com/web/se/haendler_homepages/storebrotrading/liste.htm tycker jag inte det är speciellt mycket mer. Sen är det naturligtvis skillnad på båt och båt, en rejäl LRC som är byggd i plast i samma storlek väger ju lätt det dubbla, det omvända gäller naturligtvis för DC-liknande och muskelbåtar som är byggda för höga hastigheter i relativt lugna vatten! Min egen går faktiskt något billigare än Gunnars i exemplet ovan, men det kan kanske förklaras av hans beskrivning av skrovformen. Förbrukningen vid 7-8 knop håller sig på 0,8-0,9 l/M, kör jag i 12-13 knop suger hon i sig ca 1,6 l/M och vid topphastigheten 16 knop har jag faktiskt inte mätt förbrukningen... Fö. är skutan troligen till salu, skicka ett mail om Du är intresserad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 30 Januari , 2008 Nä, riktigt så illa är det inte ställt! Jag funderar på att skaffa mig en lite större båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_moon 0 Postad 31 Januari , 2008 Hmmm...den där lilla rackaren är ju jag sugen på....*S* Mr Moon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser