Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Businessman

Funderar på att köpa Bayliner 2355 CS

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag är intresserad av att byta upp mig till en större båt till våren. Har funderingar kring Bayliner 2355. Finner att denna båt passar mina ändamål. Skulle vilja ha lite mer info om båten, Erfarenhet? Fördelar, nackdelar, Ska man satsa på en med V6 eller törstig V8?, Finns det några svensksålda? Är båten prisvärd? Någon speciell årsmodell man ska satsa på?

 

Skulle vara extremt tacksam för så mycket feedback som möjligt.

 

Finns två som kanske kan vara intressanta på blocket:

http://www.blocket.se/vi/13397957.htm?ca=18_s

http://www.blocket.se/vi/13081631.htm?ca=18_s&last=1

 

Vad tror ni om dessa?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Christoffer Dahlberg

 

Senast ändrad av Businessman | 29 januari 2008 | 13:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får mycket båt för pengarna och nu för tiden inte så mycket sämmre kvalitet än andra jänkare. Saker du bör titta på är jordningar, t.ex. så finns det ingen jordning mellan dyvika och tank (iaf inte på de nyare bowriderbåtarna).

 

Dvs småfel som kan vara viktiga att åtgärda eller senare ressultera i brand, explotion m.m. om man inte är uppmärksamm!

 

Om du ska ha V6 eller V8 bestämmer du själv, är du beredd att lägga några extra kronor för att åka snabbare och få ett gött muller, välj V8an. Det är nästan någonting du måste tetsa själv innan du väljer. Ta med dig några personer och be om att få testköra V8 mot V6.

Lycka till!

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Johannes.

Du har händelsevis inte själv ägt en 2355? eller annan Bayliner?

Känns som att man får ganska mycket båt för pengarna, om man jämför med skandinaviska alternativ, dock kanske inte lika bra kvalitet, men men, You get what you pay for \Smile\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag ser egentligen inga nackdelar med en 2355:a. Det du skall göra är att kolla så mycket som möjligt på motor. Jag åkte på strul med motorn, med följd att den skar. Men som båt betraktat är den kanon. Lättmanövrerad, bra sjögång med tanke på storlek, och att man kan åka ensam med den utan be om hjälp vid förtöjningar o dyl.

Du skall inte köpa en innan 95 (tror jag), de innan tillverkades på det gamla sättet som innebar att det var lätt att få mögel i skrovet.

Som sagt V6 el V8 är bara upp till en själv. Vill man bara ta sig från A till B, V6. Vill man ta sig från A till B OCH ha kul, V8.\Smile\

 

Good Luck!

 

//Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Colley

Tack för svaret. Har du V6 eller V8 i din båt? Förbrukning?

Att hitta en svensksåld, är kanske bara att glömma? Och det kanske inte heller spelar någon större roll.

Vad tror du om den hos JF Marin i Malmö? Se bifogad länk i första inlägget.

 

Mvh Christoffer Dahlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygg modell på båt.

V8 är roligare, och hur mycket är skildnaden i förbrukning?

Jag tycker det är värt den lilla ökningen, för att ha lite mer pulver..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ägare av en just sådan så ska jag försöka att inte favorisera för mycket... V6an orkar med båten men V8an låter mycket bättre och är inte nämnvärt mycket törstigare lite bättre toppfart och ax med 8an men inte nån jätte stor skilnad... Båten går stadigt och har ett bra skrov. Planlösningen ute ändrades från 97 och framåt så har vinkelsoffan fällbart ryggstöd. och en extra utfällbar soffa i aktern.. Det är lite av en smaksak vad man vill ha för planlösning ute.. Jag har på min 96a en fast L-soffa och utdragbar extra soffa bakom L-soffan. Den senare ombyggd till extra förvaringsutrymme..

 

Jag ser båten som prisvärd och på d hela taget en bra båt med goda sjöegenskaper.. Visst vissa detaljer är av usel kvalitet, men lättfixat och för rimliga pengar... En stor fördel med just Bayliner är att dom ofta har en mycket ljus kabin alltså ingen källar känsla som många andra jänkare lider av.. Det som tar ett tag att vänja sig vid är att båten  är högbyggd och driver lätt för minsta vind.. Det är vad jag kan se båtens ända riktiga svaghet, men detta är knappast något som bara drabbar Bayliner utan dom allra flesta Högbyggda båtar lider av detta.. Vill man så kan man ju skicka i en bogpropeller något som jag funderat länge på.

 

Men båten är inte på något vis svår att hantera vid tilläggningar etc, ja det är ju ingen liten eka så viss träning får man nog räkna med. Men så är d ju med d mesta som är nytt d tar ett tag att vänja sig..

 

!!!MVH REXCO!!! Som är en nöjd ägare av en Bayliner 2355 med 5,7L V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har en V8:a 330 hk. Förbrukningen vet jag inte riktigt , men max 1,5L/distans. Jag har en 07:a motor o utvecklingen går ju framåt...

Den på JF Marin ser riktigt bra ut, 98:a, men d é ju lite klen motor. Jag har egentligen inga större belägg, då jag inte har åkt med en V6:a. Men vet att V8 är skoj.

Då det gäller svensksåld lr icke tror jag inte spelar ngn större roll. D gäller att ha koll, som på det mesta, så man vet vad man köper. D gäller ju även bilköp hemmavid.

Som sagt JF Marinbåten verkar välskött, så d é ju ett alternativ, kanske. D beror på vad man é ute efter.

 

 

Mvh Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var en SeaRay 220 DA och i den satt en v8 på 270 glada .

När man tänker till så kan man förstå att båt full tank full vattentank packning

4personer öl och vin  mm.....det väger en hel del !!!

I mitt fall 1900 220 75 ..osv

 

jag skulle inte uppskatta en svagera motor i detta läge , ( lite som en 1.6L i en V70 )

Du kommer helt klart att uppskatta kraften när du ska upp i plan .

Motorn behöver inte jobba så hårt heller när kraften redan finns !

 

( en lite kommentar bara till jordningen som nämdes tidigare , ..jordningen mellan tank och

påfyllnadshålett är viktig .)

 

 

Lycka till

post-11345-1394235327,0704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för nyttig information och bra svar!

Känns som att den på JF Marin kanske är värd att åka 40 mil för att titta på.

Vet inte så mycket om handlaren i sig. Skickade ett mail dit igår med många frågor, men bara ett kort svar tillbaka. De bytte in den 2006, Import av föregående ägare några år tidigare. Är det någon som har erfarenhet av JB Marin?

 

Ha det gott

 

Mvh Christoffer Dahlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft telefonkontakt med dom ett par gånger o alltid fått svar på mina frågor. Ett mail tror jag för dom betyder allmän nyfikenhet, båtsnacka osv. Ring upp istället!!! JF Marin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ang motorvalet så är det inte säkert att en mindre motor förbrukar mindre bränsle. Resultatet kan vara att man behöver utnyttja motorns resurser mera. Jag har haft några 2355:or och du behöver minst en V8 5.0l för att båten ska gå i plan lätt och sedan kunna ligga på c:a 3500 varv (det är de sista 1500 varven som kostar pengar, du ökar förbrukningen med nästa 40% om du trycker spaken i botten). En av båtarna var med 5,7 l motor och den gick riktigt bra och förbrukningen var helt OK om man inte lekte med gasen.

 

//Apollo11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är på inget sätt någon expert då jag förra året köpte min första båt. Valet föll på just 2355 eftersom jag ville ha en liten båt som vi ändå kunde semestra fyra personer i.

 

På det hela taget är hela familjen mycket nöjd med valet. Två veckor på sjön var inte alls obekvämt, men det finns några saker som jag själv inte gillar:

 

1. Stuvutrymmen i sittbrunn saknas i princip. Förvaring av ankare, fendrar, utegrill, tampar m.m. kräver ett visst mått av kreativitet.

 

2. Plats för bord i sittbrunnen är i minsta laget. Vårat exemplar har ett litet runt bord mellan L-soffan och förarstolen men det är på tok för litet om man exempelvis vill käka frukost ute.

 

3. Kombinationen plan botten och hög båt gör som sagt att båten är vindkänslig. Man får rätt snart kläm på hur man ska kompensera det när man manövrerar, men vad värre är så upplevde vi stora problem att få båten att ligga still när vi ankrade i naturhamn. Till våren tänkte jag komplettera med ett par nya knapar i fören som förhoppningsvis hjälper.

 

4. Kvaliteten på vissa mindre detaljer är inte 100% men gott och väl 95%. Med det priset vill jag påstå att man faktiskt får MER än man betalar för.

 

Båten är en -99 men en Mercruiser 5.0 V8 på 220HK vilket är alldeles underbart.

 

Lycka till!

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christian och alla andra för sjyst respons till en ny medlem på Maringuiden.

Känns som att det är stor chans att det blir en 2355 till våren.

Ni får väldigt gärna hålla ögon och öron öppna om ni dyker på något bra exemplar  eller rent av har en fin 2355 själva som ska säljas. Jag är mycket intresserad!! Skicka gärna ett mail

 

Mvh Christoffer Dahlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Christoffer,

Jag har har en 2355 4.3 L V6 -95 sedan 2003 och är mycket nöjd med den. Dock skulle jag satsa på 97 och framåt pga det fällbara ryggstödet. Kanske inte jätteviktigt men det ger lite bättre plats om man vill sola t.ex.

Annars är den, som andra säger, lite vindkänslig i låga farter. Kan vara besvärligt med att backa in till sin plats om det blåser hårt från sidan. Men man lär sig hantera den ganska snabbt.

bra plats inne

Bra sjöegeskaper

Mycket båt för pengarna

Snygg!

- För lite plats ute

- Vindkänslig

- Dörr och lucka klen.

Se bilder i min sjöbod

 

Senast ändrad av iBoat | 31 januari 2008 | 16:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christoffer

 

Har en 2355:a i väldigt fint skick som du skulle kunna kolla på så du får se hur dom ser ut i verkligheten. Ligger bara sju mil från dig i varmgarage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Oskarshamn, har inte fundera så mycket men en visning kan väl planeras in. Båten är i otroligt fint skick -97:a med motor från 01. Står på en bromsad boogievagn från 04. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd.

Hej alla på detta forum, själv är jag helt ny anv. här..

Har i planer att köpa min första båt efter en sommar med mycket båtåkande.. Jag är då välldigt intresserad av en 2355 som tråden handlar och då en -97:a. Skulle vara roligt att höra om trådskaparen har köpt någon båt och vad han tycker om den isåfall och möjligen lite bilder på den vore nice också. Sedan om någon har något att tillägga så är det varmt välkommnat.

 

MVH Joakim Lindström, Örnsköldsvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...