Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
riikonen

myt och miljön

Rekommendera Poster

Myt # 1: EU gör tvåtaktare olagliga

Fakta # 1: De bestämmelser kring emissioner (avgasutsläpp) som fastställts inom EU, reglerar emissioner, inte teknologier.

 

Myt # 2: EU 2006 gör försäljning av tvåtaktare olaglig efter 2006

Fakta # 2: Alla utbordare, oavsett teknologi, som importeras till EU före stoppdatum, får också säljas till slutanvändaren efter stoppdatum. Alla utbordare som klarar emisionskraven, oavsett teknologi, får säljas fritt. Inget utbordarfabrikat och ingen teknologi blir otillåten.

 

Myt # 3: 4-taktare har bäst bränsleekonomi

Fakta # 3: Såväl 4-takt som Direkt Insprutad (D.I.) 2-takt har god bränsleekonomi. Fristående tester har visat att tvåtakt med D.I. t.o.m. har lägre bränsleförbrukning än 4-taktare av motsvarande hk-storlek.

 

Myt # 4: 4-taktare har lägst miljöbelastning

Fakta # 4: 4-takt och D.I. är båda mkt rena teknologier, 4-takt har ngt lägre utsläpp av kolväten (HC), medan direktinsprutad 2-takt tenderar att ha lägre utsläpp av nitrösa gaser (NOx) och koloxid (CO). Två-taktsmotorer har inte heller ngn motorolja eller ngt oljefilter som skall bytas och miljöhanteras. Två-taktmotorns smörjolja är förbränd och är därmed redan innefattad i mätningarna för avgasutsläpp. Båda klarar EU 2006 emissionskrav.

 

Myt # 5: CARB STAR-bestämmelserna (CARB, California Air Resource Board) gäller över hela världen

Fakta # 5: CARB Star-bestämmelserna (1-2-3 stjärnor) avser endast utbordare sålda i Kalifornien och har ingenting att göra med EU 2006.

 

Myt # 6: Bara 4-taktare klarar kraven för CARB 3-Star (3 stjärnor) Ultra-Låga Utsläpp

Fakta # 6: Det finns idag 2-takts D.I.-motorer som klarar de allra strängaste kraven. Evinrude, som uteslutande har 2-takt D.I. har gett utfästelsen att vara det första stora utbordarfabrikatet som till 100% klarar Carb 3star, dvs. att hela modellserien är godkänd enl. de allra strängaste bestämmelserna.

 

Myt # 7: 4-takt utbordare har lägst servicebehov

Fakta # 7: Dagens 4-taktare och 2-takt D.I. motorer har båda ett lågt servicebehov jämfört med äldre 10-15 år gamla utbordare. Evinrude D.I. och E-Tec har t.ex. inga ventiler som måste justeras, ingen kamrem eller kedja som måste bytas/justeras, ingen motorolja och oljefilter som måste bytas (och miljöhanteras). Evinrude har lägre servicebehov.

 

Myt # 8: Ingen smutsig motor får användas efter det att EU 2006 trätt i kraft

Fakta # 8: Det finns ingenting i bestämmelserna som förbjuder användningen av någon motor som sålts före det att bestämmelserna trätt i kraft. För 4-takt är datumet 31 december 2005, för 2-takt är datumet 31 december 2006. Vissa av dagens 4-taktare klarar inte gränsvärdet. Alla Evinrude klarar redan nu gränsvärdet.

 

Myt # 9: 4-taktare har större vridmoment än andra

Fakta # 9: De flesta 4-takt utbordare har acceptabla prestanda, men när man jämför motorer med samma cylindervolym, har 2-takt betydligt högre vridmoment än 4-takt (mer dragkraft, snabbare acceleration). Detta beror på att medan 4-taktaren gör en arbetstakt (tändning) så gör tvåtaktaren det dubbla antalet arbetstakter (tändningar). Tvåtaktsmotorn tänder varje gång kolven går i topp, 4-taktaren bara varannan gång.

 

Myt # 10: Tvåtakt utbordare spiller olja i miljön

Fakta # 10: Oljan i en direktinsprutad tvåtaktsmotor förbränns i motorns förbränningsrum på samma sätt och tillsammans med bränslet, tvåtaktarens olja är därmed också medräknad i motorns avgasutsläpp och miljövärden. Motoroljan från 4-taktaren måste miljöhanteras i samband med oljebyte (även oljefiltret). Emissioner från förbränningen av motoroljan från 4-taktaren finns inte redovisad i motorns miljöbelastning, eftersom endast avgasutsläppen mäts. Om miljöbelastningen vid hanteringen av 4-taktarens motorolja och filter tas med i beräkningen, är den totala miljöbelastningen från en direktinsprutad tvåtaktsmotor avgjort lägre än den från motsvarande 4-taktsmotor.

 

 

Bombardier-Nordtrac AB        2 feb. -04

 

så har nog slagit hål i dom flestas funderingar om miljö motorn 4taktaren

ska bli intressant av dom nya värderingarna mellan 2takt och 4takt mvh marko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Äntligen----svart på vitt så vi slipper tjafset. Tack.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående är givetvis skrivet av någon som är ägare eller frälst i 2-taktare med direkinsprutning, eller på annat sätt partisk. Alltså ej fullt objektivt.

 

 

 

Varken 2 eller 4 taktare kan väll anses speciellt miljövänliga så länge de använder fosila bränslen?

 

 

För säkerhetsskull för att bevisa min partiskhet så kör jag båten med en fyrtaktare på 95 oktanig bensin. Alltså inte världens bästa lösning för miljön. Helt utan katalysator.

 

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Intressant blir det när människor med åsikt skall argumentera med människor med insikt.

 

För att citera en professor som i en politisk debatt en gång sa jag kör hellre över en bro som är kontruerad av ingenjörer med insikt än en som är konstruerad av politiker med åsikt

 

Politiker har t.ex. bestämt att alla bilar skall ha katalysator, men man kan bygga bilar som har lika rena eller renare avgaser även utan katalysator, och man kan få rena avgaser på andra sätt, men politikerna har bestämt att katalysator skall det vara! punkt slut!

Åsikten är alltså att bilar utan katalysator är skitigare! Ett exempel på hur dumt det blir när politiker skall konstruera istället för att sätta mål och låta ingenjörerna göra jobbet.

 

Samma dilemma hittar man i denna tråd, ingenjörer har utvecklat en 2-taktare som uppnår alla de mål politikerna har ställt, men åsikten är att 2-taktare är skitigare än 4-taktare så det så! så vad skall man lyssna på? åsikt eller insikt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får vara glada för att vi numera har katalysatorer på våra bilar. Nu har vi aldrig det stora molnet hängande över Göteborg vid stilla dagar med inversion. Tack för det politikerna!
 
Att motorerna kan göras lika rena utan kat. såg vi inte innan. Gjordes de kanske så smutsiga som möjligt då av nån anledning. Det fanns väl vissa bestämmelser innan katalysatorn också.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bortsett från att det nog ligger en hel del fakta i utredningen,

så kan man ju undra om Evinrude har vart med och betalat för undersökningen

iom att dom faktiskt är nämnda 3 gånger i inlägget.

 

Bra reklam för dom är det iaf!

 

För egen del så får jag väl åka vidare med mitt

skitiga samvete med insikt om att jag kör en 4 taktare

som enligt undersökningen inte alls är så snäll mot

vår miljö.

 

//Iggy

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir så imponerad,\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Att en tvåtaktare inte är mindre skitig än en fyrtaktare säger väl inte så mycket...
Jag pratade i förra veckan med en tekniker på ett icke namngivet företag som tillverkar motorer, Teknikerna berättade att i marinversionerna av deras motorer plockar man lätt ut cirka 10 procent mer effket än i de som sitter i bilar. Och vet ni varför?
Jo, för på båtmotorer är utsläppskravem mycket lägre än för bilmotorer, när såg ni t.ex sist en marindisel med katalysator eller partikelfilter.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, källan är ju Bombardier som säljer Evinrude så... ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

själv kör men på el-motor under låg fart,sparaa både pengar och miljö:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget annat bränsle som man också kan använda till båtar, t.ex. biogas eller någonting sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...