Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
LooZiif

vad ska jag göra för att min båt ska gå bättre?

Rekommendera Poster

Hejsan

Nån som har nå tips på hur jag ska göra för min båt ska gå bättre, elle vad det kan  vara för fel, när den vägrar plana ut om man är 4 pers i båten, har en fräsch 30hästars johnson motor som man tycker borde orka, båten är en suvi 480.

Folk snackar om att man ska byta propeller med mera.

Jag har lite koll inom området så vore tacksam för tips på vad man kan göra, byta propeller eller någe annat man kan göra?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova med en propeller med lägre stigning så du får motorn att komma upp i varv mer. Du tappar kanske toppfart men den blir starkare. Trimplan kan vara ett annat alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Enklast är väl och lasta ur två pers\Tongue  annars är det väl bara byta snurra, ju större ju roligare tro mig min husbåt blev dubbelt så rolig att busa med när effektern dubblades.

post-15930-1394235326,4551_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar kanske rätt grundläggande, men du har inte vatten mellan skroven? Som en rolig grejj så körde jag en kundbåt, en Ryds styrpulpet med Johnson v4 140HP  som jag dessförinnan gjort service på. Hon gick riktigt segt och jag fick knappt upp henne i plan på full gas (ja, jag var ensamm ombord). Tog upp henne igen, drog ur dyvikan och ut kom uppskattningsvis 1kubik.

Annars så låter ett par trimmplan som inte en allt för dumm ide, gällande propeller så kan du vända dig till t.ex. propellertrim som kan hjälpa dig med ett vettigt propellerval. Har du powertrim på maskin så använd den! Har ingen erfarenhet av din båt men effekten på motorn  är väll ingenting att skryta med, så felet att du inte får upp henne skulle kunna ligga i en klen motor.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...