Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
kadetten

Hur ska motorn vara tiltad?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ser fram emot min första säsong som fritidsbåtsägare på västkusten.

 

När jag nu i höstas gick omkring i hamnarna och drömde om båtplats och tittade på båtar så har märkte jag att vissa småmotorbåtsägare vill ha sina utombordsmotorer upptiltade, så att propellern är helt ur vattnet. Medans vissa vill ha motorerna nertiltade, så att propellern är alldeles grön av alger och annat.

 

Jag kommer ursprungligen från Värmland och har hittills alltid tiltat upp motorn efter användning, bara för att slippa att den ska bli lite missfärgad av alger efter en säsong. Förstår dock att det salta havsvattnet är annorlunda.

 

Så vad är rätt? Ska jag ha min utombordare nertiltad under hela säsongen så att den blir bevuxen, eller ska jag tilta upp den efter varje användning så att propellern är i luften?

 

Tack för att du läste!

 

M.v.h.

 

/Kadetten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här undrar jag med ? brukar tilta men får råd om att inte göra detta, anledningen skulle vara att drevet skulle må bättre av att inte få syre från luften, mindre korrision och annat då.

Samt alla med inombordare har ju inget val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

KAN man tilta upp motorn så drevet och proppen inte är i vattnet så ska man göra det... ABSOLUT !

 

Du behöver då inte bottenmåla motorn/drevet och behöver då bara bekymra dig för skrovet och att det är fritt från alger och havstulpaner...

 

På inombords motorer finns inget val, och det problemet brottas vi med varje år då det inte finns någon RIKTIGT bra bottenfärg för drev...

 

Ex. Förra sommaren i aug. hade 2 cm påväxning på drev och propp ( kom på 2 veckor ) trots att jag hade 2 lager med 'Prop-O-drev' .... 500 hk i båten och på full maskin gjorde den 8 knop..... 1 timmes rengörning med badbyxor och skrapa/stålborste och båten gjorde 35 knop igen...

 

så det är absolut inget att tveka på.

 

 

// RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att drev och rigg skall vara nertiltade maximalt när det inte används, detta för att beväxning på trimkolvarna med all säkerhet skadar packboxarna när du trimmar in igen.

 

På vissa utombordare är trimkolven ovanför vattenytan och då kan man trimma upp motorn men tänk på att anoderna inte gör någon nytta om dom är i luften.

 

Bästa är att alltid trimma in och låta grejerna vara i vattnet, det är dom gjorda för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du redan kan se så är det olika skolor i detta forum om hur den skall

vara tiltad när den ligger i hamn.

 

Egen erfarenhet från Östersjön med upptiltat, är att jag ej haft problem

med packningar osv... och den ser forfarande ny ut efter 5 år.

 

//Iggy

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I sötvatten mår en motor bäst (bl.a impeller) av att vara nedtiltad dvs i vattnet.

Den beväxtning som blir på de nedsänkta delarna tvättas/skrubbas lätt bor i någon badvik samtidigt som du tar dig ett dopp.

Detta är inget råd utan en regel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid uppe.

Hade min motor nere för att testa en period.

Den såg förjävlig ut.

Ett helvete att få bort all skit. detta var då i en insjö, då det inte ska vara så farligt att ha den nere.

Det skapar bara mer arbete och skulle det vara ett litet jack eller något annat skit med packboxen så får man vatten i växelhuset oxå.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade alltid motorn nere, har aldrig haft några besvär med det. Visst växte det grön gegga på proppen men det försvann efter en minuts körning. På själva motorn växte det aldrig..

 

//Lamon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Enligt mig skall motorn vara uppe, känns inte helt kul med en massa växter och snäckor runt proppen (hade fällt upp hela båten om det hade funkat). Dessutom ger det kanske tjuven ett moment till att ta sig förbi, fixar de säkert lätt men man kan ju inbilla sig.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På sommaren är det mest en smaksak. Det finns för och nackdelar både med att ha den uppe och nere. När det är risk för frost gäller dock bara ett läge nämligen nertiltad. Motorn dräneras inte när den är upptiltad och vattnet som stannar kvar i växelhusets avgastrumma riskerar att frostspränga växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe haft båt nu i en säsång och min erfarenhet då jag byggt om den från inomb till utomb var att ha den uppe men killen innan hade räknat fel så jag kunde  bara fälla upp den till 50% vilket gjorde att vattentaget låg under ytan och kan tänka mig att det blir tätt nån gång?! för det var massor med snäckor på ! både proppen och drevet, fyfan alltså! USCHA! men nu ska jag byta ner mig i motor och samtidigt kapa ur den och plasta om igen...

post-23377-1394235327,1347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...