kadetten 0 Postad 28 Januari , 2008 Hej! Jag ser fram emot min första säsong som fritidsbåtsägare på västkusten. När jag nu i höstas gick omkring i hamnarna och drömde om båtplats och tittade på båtar så har märkte jag att vissa småmotorbåtsägare vill ha sina utombordsmotorer upptiltade, så att propellern är helt ur vattnet. Medans vissa vill ha motorerna nertiltade, så att propellern är alldeles grön av alger och annat. Jag kommer ursprungligen från Värmland och har hittills alltid tiltat upp motorn efter användning, bara för att slippa att den ska bli lite missfärgad av alger efter en säsong. Förstår dock att det salta havsvattnet är annorlunda. Så vad är rätt? Ska jag ha min utombordare nertiltad under hela säsongen så att den blir bevuxen, eller ska jag tilta upp den efter varje användning så att propellern är i luften? Tack för att du läste! M.v.h. /Kadetten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 28 Januari , 2008 Det här undrar jag med ? brukar tilta men får råd om att inte göra detta, anledningen skulle vara att drevet skulle må bättre av att inte få syre från luften, mindre korrision och annat då. Samt alla med inombordare har ju inget val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Januari , 2008 Tjena KAN man tilta upp motorn så drevet och proppen inte är i vattnet så ska man göra det... ABSOLUT ! Du behöver då inte bottenmåla motorn/drevet och behöver då bara bekymra dig för skrovet och att det är fritt från alger och havstulpaner... På inombords motorer finns inget val, och det problemet brottas vi med varje år då det inte finns någon RIKTIGT bra bottenfärg för drev... Ex. Förra sommaren i aug. hade 2 cm påväxning på drev och propp ( kom på 2 veckor ) trots att jag hade 2 lager med 'Prop-O-drev' .... 500 hk i båten och på full maskin gjorde den 8 knop..... 1 timmes rengörning med badbyxor och skrapa/stålborste och båten gjorde 35 knop igen... så det är absolut inget att tveka på. // RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 28 Januari , 2008 Mitt råd är att drev och rigg skall vara nertiltade maximalt när det inte används, detta för att beväxning på trimkolvarna med all säkerhet skadar packboxarna när du trimmar in igen. På vissa utombordare är trimkolven ovanför vattenytan och då kan man trimma upp motorn men tänk på att anoderna inte gör någon nytta om dom är i luften. Bästa är att alltid trimma in och låta grejerna vara i vattnet, det är dom gjorda för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 28 Januari , 2008 Som du redan kan se så är det olika skolor i detta forum om hur den skall vara tiltad när den ligger i hamn. Egen erfarenhet från Östersjön med upptiltat, är att jag ej haft problem med packningar osv... och den ser forfarande ny ut efter 5 år. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 28 Januari , 2008 Hej I sötvatten mår en motor bäst (bl.a impeller) av att vara nedtiltad dvs i vattnet. Den beväxtning som blir på de nedsänkta delarna tvättas/skrubbas lätt bor i någon badvik samtidigt som du tar dig ett dopp. Detta är inget råd utan en regel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 28 Januari , 2008 Alltid uppe. Hade min motor nere för att testa en period. Den såg förjävlig ut. Ett helvete att få bort all skit. detta var då i en insjö, då det inte ska vara så farligt att ha den nere. Det skapar bara mer arbete och skulle det vara ett litet jack eller något annat skit med packboxen så får man vatten i växelhuset oxå. /BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 28 Januari , 2008 Jag hade alltid motorn nere, har aldrig haft några besvär med det. Visst växte det grön gegga på proppen men det försvann efter en minuts körning. På själva motorn växte det aldrig.. //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 28 Januari , 2008 Hej! Enligt mig skall motorn vara uppe, känns inte helt kul med en massa växter och snäckor runt proppen (hade fällt upp hela båten om det hade funkat). Dessutom ger det kanske tjuven ett moment till att ta sig förbi, fixar de säkert lätt men man kan ju inbilla sig. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Januari , 2008 På sommaren är det mest en smaksak. Det finns för och nackdelar både med att ha den uppe och nere. När det är risk för frost gäller dock bara ett läge nämligen nertiltad. Motorn dräneras inte när den är upptiltad och vattnet som stannar kvar i växelhusets avgastrumma riskerar att frostspränga växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 29 Januari , 2008 hehe haft båt nu i en säsång och min erfarenhet då jag byggt om den från inomb till utomb var att ha den uppe men killen innan hade räknat fel så jag kunde bara fälla upp den till 50% vilket gjorde att vattentaget låg under ytan och kan tänka mig att det blir tätt nån gång?! för det var massor med snäckor på ! både proppen och drevet, fyfan alltså! USCHA! men nu ska jag byta ner mig i motor och samtidigt kapa ur den och plasta om igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser