Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Seagate

Renovering B30

Rekommendera Poster

Tja!

Vad får man räkna med i kostnad om man ska helrenover en B30?

 

\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Beror helt på hur motorn ser ut invändigt vilken peng det hamnar på.

Om maskinen är ok i cylinderlopp så hamnar du nog runt 8- 10 tusen om du gr jobbet själv.

Om den behöver borras så räkna med det dubbla.

Ska även toppen totalrenoveras med fräsning av ventilsäten osv så sticker kostnaden med runt 3-5 tusen till, behöver det bytas styrningar så blir det ännu dyrare

 

Om den har gått utan färskvattenkylning i flera år så är det nog inte mycket att bygga vidare på pga rost i kylkanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja när du skriver helrenovering så hamnar du där. Bara kamdrev och oljepump ligger runt 2500 kr Om vi pratar om en så kallad vedbo renovering så kan du nog  klara dig på runt 2000 kr.

Då pratar vi bara ringar och lager och packnings sats, men att skippa pump och kamdrev när motorn är isär är bara dumdristigt.

Likadant så brukar kammen inte vara i hundra bra skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl idiotiskt att vara dumsnål när man ändå plockar ner motorn i bitar...

Men man hoppas ju alltid attutläggen ska vara små och nöjena stora \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har några friska B30 liggande om du är intresserad.
 
MVH Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med en helrenovering av en B20 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=176436


Jag byter inte kamdrev (ståldrev) och oljepump, vid kontroll visade de sig ligga väl inom förslitningstoleranserna så jag nöjde mig med att byta kula och fjäder i oljepumpens red.ventil för hiskeliga 25:-


Jag räknar med att hela kalaset kommer att kosta närmare 20.000:- inkl. en uppfräschning av motorrummet och renovering av primäraxelkåpan. (En B30 är ju i pricip 1 1/2 B20 och samma förhållande gäller nog renoveringskostnaden.) Då gör jag i stort sett allt utom maskinbearbetningen av motordelarna själv. Dyrt? Tja, men man får ju en i pricip ny motor för en bråkdel av vad en fabriksny med samma effekt kostar.

Senast ändrad av Stefan_L | 28 januari 2008 | 11:58

 

Senast ändrad av Stefan_L | 28 januari 2008 | 13:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Stefan_L. Kompisen helrenoverade sin B230 för runt 5.000:-.

Då gjorde han iof allt själv. Köpte delarna hos bilhandlaren i den utsräckningen som gick. Bara att köpa samma sak hos den marina handlaren kunde skilja 3ggr...

Men det är klart bättre att räkna högt, och komma undan billigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte hålla fingrarna i styr. För den som lyckas helrenovera en AQ 170 för 5000 kronor har inte gjort någon helrenovering. Dessa pengarna räcker inte ens till delar för en renovering som är värt att omnämnas. OK, han kan ha plockat isär, slipat in ventiler, bytt ram- vevaxellager, kolvringar samt köpt en packningssats. Men det jag nu skrivit om är ingen helrenovering utan en garagerenovering. Medan den som gjort en för runt 20 papp troligen fått en helrenovering.
 
Du kan ju börja med att fråga ifall din granne har hårdmetallsäten och rostfria ventiler i sin topp samt smidda kolvar?
 
En AQ 170 är en toppenmotor i marinutförande men skräp när man sätter i en felaktig B30, sorry! mvh/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag ju hålla med om att det var en garage renovering han gjorde på motorn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på vad man menar med helrenovering. Cylinderborrning, vevaxelslipning, blyfritt topplock, etc. är inte gratis. Om du tittar i den tråd som jag länkade till ser du vad som är gjort och köpt. Med tanke på att bara avgaslimpa och -krök till en B20 kostar ca 4000:- i piratutförande blir det inte mycket renoverat för totalt 5000:- Jag har inte köpt mer än absolut nödvändigt i marint utförande. Man får betala mycket för tillägget Penta på kartongen om man inte vet vad som är identiskt i bilutförande... Å andra sidan så är Mahle-kolvar billigare i Mahle-kartong än i Volvo (bil) -kartong. Det är inte alltid man får vad man betalar för! Att tro att en över 30 år gammal motor blir som ny med nya lager, ringar, packningar och lite färg är nog optimistiskt i överkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en bra AQ170 från Värmdö Mororteknik. De vet ju vad de snackar om \Laughing\

Kan man lägga Diesel tankarna på lite is...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...