nemtrix 19 Postad 27 Januari , 2008 Hejsan!!Vi ska slutföra ett köp på en Albin 25 från -72 nästa helg!Båten är jättefin förutom ett litet läckage vid axeln. Detta för att tätningen gjort sitt.Nu undrar jag om någon vet vad det kostar att fixa detta!!Så ni som har koll på mått och annat vad kostar själva axeltätningen??Läst att det inte ska vara speciellt svårt att byta tätningen Vad tror ni med tidsåtgång på detta jobb!!Båten som sagt är i övrigt väldigt fin samt att vi får prita lite på priset!!Någon som har koll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 27 Januari , 2008 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175663 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=169143 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152948 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 27 Januari , 2008 Du vet inte vilka mått axeln har....och hur svårt det är att byta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 27 Januari , 2008 Jag lade ut samma fråga förra året när jag behövde byta, men det var tydligen inte så många som kunde det för det blev inga svar. Nu har jag inte en Albin 25 utan en liknande båt, men det är nog likadant. Arbetet är ganska lätt bara man kommer åt och skruvar inte rostat fast. Du gör som följer: Lossar propelleraxeln från backslaget, det sitter oftast i en medbringare som sitter fast på axeln med en kil och en eller två låsskruvar. Dessa låsskruvar kan vara första problemet, (jag fick borra ur mina) nästa är att få av medbringaren från axeln med en avdragare. När detta är klart är det bara att dra av den gamla tätningen och dra på den gamla och klammra fast den i axelröret. Tätningen går på ungefär 1000 kronor. Jag gjorde detta jobb medan båten låg i vattnet och det var inga problem, det kom in lite vatten men det var inte så dramatiskt som jag hade trott. Det är lättare att göra det på land då du kan behöva dra ur propelleraxeln en bit för att komma åt att få på tätningen. Men det beror på hur båten är konstruerad.. Passa på att byta axellagret när du ändå håller på, det går på ca 1000 lappen också men då har du nya fina grejer så du slipper oroa dig i några år framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Januari , 2008 F-n !!!!!!!!!!! Hela jätteinstruktionen försvann vid publicering-blir man trött eller.... Försöker igen när jag samlat kraft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Januari , 2008 Det tar ca 2 timmar, jag gjorde det sommaren 2006 i min Albin25. Axeldiameter 30 mm. Jag lyfte båten, annars forsar det in vatten, det är högre tryck än man tror, du får aldrig tillbaka den om du ångrar dig och då är det försent... Märk upp på axeln hur långt in den sitter i klämkopplingen vid backslaget. Lossa axeln från klämkopplingen vid backslaget. Lossa den bakre delen av klämkopplingen. Skjut axeln så långt akterut du kan. Tills dess att propelleranoden går emotfrämre delen av rodret. Om anoden är bortfrätt vinner du några centimeter ytterligare. Du kan även montera bort anoden. Räcker inte detta får du montera bort rodret. Inte så svårt men lägg på en timma till. Nu ska du ha så mycket utrymme att du kan lossa och skjuta fram packboxen/axeltätningen tills den lossar vid den främre fria ändan av propelleraxeln. Fetta packningarna inuti den nya packboxen enligt monteringsanvisningen som ska medfölja. Trä på gummihylsan med 2 RF-slangklämmor först, sedan själva axeltätningen (rättvänd). Skruva ihop allt sammans. Nu har du nytta av markeringen på axeln hur långt in i klämkopplingen den satt. Fyll på olja. Går bra med backslagsolja. Jag köpte ett Sleipner-paket för ca 1200kr med oljesmord packbox, gummihylsa, 2 rf.slangklämmor, oljebehållare och slangar. Se: http://www.sleipner.no/index_main.php?id=121 Den som heterHigh-Line oljesmurt pakkboks. hälsningar Ulf Senast ändrad av ulfa | 28 januari 2008 | 21:21 Senast ändrad av ulfa | 28 januari 2008 | 21:22 Senast ändrad av ulfa | 28 januari 2008 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Januari , 2008 Anoden kan ta olika stor plats.... klicka på bilden. Senast ändrad av ulfa | 28 januari 2008 | 21:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Januari , 2008 Monterat och klart. Klicka på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Januari , 2008 Bytte anoden och bättrade på färgen samtidigt. Klicka på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 1 Februari , 2008 tackar så hemsk mycket...kanon nu vet jag vad jag kommer lägga första dagen med båten på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser