anders_e 0 Postad 27 Januari , 2008 Hej! Vi har en Uttern 6300, med en gammal Johnson 90 hk motor, där förbrukningen ligger upp mot två liter per distans. Vi måste göra något åt detta! Några tips om motorval och hur man kan sänka sin förbrukning mottages tacksamt! Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Januari , 2008 Och motorn går bra, eller? Och du kör x M /år? Ifall du inte har några problem med din nuvarnade motor och kör under 500M/år så är det nog ingen större hit att byta. Den nya motorn kostar fläsk i inköp och blir också stöldbegärlig. Men ifall du ändå vill byta upp dig så börjar ju båtmässan nästa helg. Där brukar det vara ganska bra så kallade mässrabetter. Varför jag rekommenderar dig att köpa någon modell med några år på nacken, så får du kanske lite valuta för pengarna. (Jag tänker själv uppdatera mig ordentligt vad beträffar utombordarna.Så ifall frågan fortfarnade är öppen efter mässan. Kan jag kanske ge dig andra märken förutom Honda och Jamaha). Det absolut effektivaste sättet att minska den nuvarande motorns bränsleförbrukning är att skruva av lite på gasen. mvh/Nitro http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 27 Januari , 2008 Måste gå och få ner den i förbrukning! Hade en sån med en Yamaha 115 från 80 talet, tror den drog max 1,5 l/dist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 27 Januari , 2008 Prova förbrukningen vid olika farter. 2 lit låter nästan som dubbla förbrukningen mot vad man kan komma ned i. Kolla att propellern är hel utan skador, även små defekter på propellern kan påverka förbrukningen negativt. trimplan? Om du inte har bråttom så prova först med att sänka farten och se om det blir nån skillnad. En vän till mig hade en förbrukning på 1,2 om jag minns rätt (han hade åxå 90hk 2takt evinrude). Lasta ur onödig last Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Januari , 2008 Hej, Uttern 6300 är väl kanske aningen tungdriven om jag inte misstar mig. Skrovet är visserligen planande men båten har klinkat skrov och är väl på gränsen att betrakta som halvplanande skrov. Det jag läst om båten är att den går bäst i trakterna run 18 knop, däröver kan hon bli lite orolig i sjön speciellt i medjö. Max motor är väl 115 hk (åtminstone från och med 1990 års modell). Nu vet jag inte vid vilken fart du lyckas få motorn att dricka 2 liter per sjömil men det måste vara på fullgas antar jag. Annars låter det ju helt uppåt väggarna. Du skriver inte hur mycket folk som är ombord då och övrig last. Du skriver ej om du har powetrim på motorn, men du kanske har probox där riggvinkeln kan justeras den vägen? Om det skulle vara så att du saknar trimmöjlighet så är även det trolig förklaring till hög förbrukning. Viktigt är också att ha i åtanke att beväxning på botten kan öka förbrukningen en hel del liksom bromsa farten. Var därför noga att botten är ren. Visst drar en Johnson 90 hk 2-takt med förgasare en del bränsle på fullgas men på marshvarv är det inte så vansinnigt mycket ändå med en båt som är anpassad för en sån motorstorlek. Att du får ner förbrukningen om du skaffar en ny eller lätt begagnad 4-takt med elektronisk bräsleförbrukning eller 2-takt med direktinsprutning är inget att tvivla på. Troligen är lämpligast att då hänga på max rek motor dvs 115 hk (i alla fall enl 1990 års Utternbroshyr, vad tidigare årsmodeller av 6300 klarar vet jag ej). Då behöver du inte ligga på så högt varv i marshfart (runt 18 knop) och därmed får du ner bensinförbrukning, även bullernivån. Snabbare upp i planing när du drar på är en annan fördel. Yamaha F115, Suzuki DF115, Mercury 115 EFI, Mercury Optimax 115, Evinrude E-tec 115 hk, Tohatsu 115 TLDI borde alla passa fint. Splitternya kostar de en hel del men garantierna är generösa (upp till 5 år på vissa fabrikat). Honda BF115 skulle jag nog välja bort för den väger väldigt mycket (225 kg). Själv kör jag Yamaha F115 och har haft den i 5 säsonger utan problem. Den drar på min båt (Yamarin 5820/58BR) ca 0,65 liter/sjömil vid 25 knop (4300 varv/min) och på fullgas ca 1,0 liter per sjömil (40 knop, 6000 varv/min). Med stålpropeller. 2 pers ombord. Ett tips: om du vill ha koll på förbrukningen i realtid så att säga så finns bränsleflödesmätare. De lite enklare visar liter per timme, de lite mer avancerade som man kan koppla till GPS för att erhålla fart kan då även visa liter per sjömil (eller sjömil per liter) som är det mest intressanta egentligen. Har själv en Navman Fuel 3100 bränsleflödesmätare som klarar bägge sakerna (plus en hel del annat) - tror dock den utgått ur deras sortiment nu men de har visst den enklare Fuel2100 kvar i sitt sortiment. Utombordartillverkarna har i regel egna bränsleflödesmätare man kan kan köpa till. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 januari 2008 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Januari , 2008 En frisk 90 hästars tvåtaktare med en propeller som belastar motorn på rätt sätt drar ungefär 35 liter per timme på full gas. Drar man av 1000 varv brukar förbrukningen sjunka till ungefär 25 liter per timme. Hur mycket förbrukningen sedan blir per sjömil beror alltså på hur mycket fart du får ut vid de varven. Rätt propeller är en som låter motorn varva nära det högst rekommenderade fullgasvarvet, oftast 5500 rpm för en 2-taktare. Det låter som du har en ganska liten motor i förhållande till storleken på båt. Om du berättar vad du gör för fart på fullgas och vid vilket varvtal går det lätt att avgöra om du är rätt proppad. Förvånansvärt många båtar kör omkring med fel propeller vilket leder till onödigt hög bränsleförbrukning och ökat slitage på motorn. Värt att tänka på är oxå att verkningsgraden på en förgasarmatad tvåtaktare faller med belastningen/varvtalet. Speciellt på tomgång och strax däröver är verkningsgraden katastrofal. Ett planande skrov gör pga dess utformning oxå stort motstånd i deplacementfart. Tillsammans gör detta att en planande båt med en förgasarmatad tvåtaktare ofta har som högst förbrukning per sjömil när man kör sakta. Kör du ofta sakta kan det vara en förklaring till hög förbrukning. Snålast brukar planande båtar gå vid precis fullt utvecklad planing, oftast runt 18-20 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser