Byggnads 2 Postad 27 Januari , 2008 Jag skall beställa en toatank av ett företag som sysslar med rostfritt, men jag vill ha synpunkter på mina tankegångar. Tanken kommer att monteras bakom toastolen underkant tank i linje med utloppet från toa stolen. Jag har tänkt att tycka in skiten i nederkant på tanken och använda mig av samma rör till tömning av tanken ut i havet. Varför jag väljer att ha inloppet i underkanten är att en del har påstått att vid varje spolning rörs innehållet om och att risken för segmintering minimeras. Min tanke är att montera en 3 vägs ventil innan inloppet till tanken och där ställa antingen direkt ut i havet eller till tanken och sedan nästa läge från tanken ut i havet. Jag har kanske svårt att skriva det tydligt, men jag hoppas att ni förstår min tankebanor. Jag har även tänkt att montera ett utsugnings rör som skall användas i det mariner som har dessa tömningsanordningar, men skall de röret gå ner i tanken (sluta en bit från bottnen) eller suget är så starkt att det räcker med en röranslutning. Vet inte om jag tänker rätt men jag hoppas att ni ger mig några goda råd. Carpe Diem Senast ändrad av Byggnads | 27 januari 2008 | 15:10 Senast ändrad av Byggnads | 27 januari 2008 | 15:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 27 Januari , 2008 Hej Jag har svårt för att tänka mig att backventilen i toan eller externa backventiler håller så pass tätt att tankinnehållet inte rinner tillbaka i toaletten. Själv har jag monterat tanken bakom toan och över vattenlinjen. Inlopp och luftning uppe i tanken, avloppet nere i ena hörnet (tanken lutar åt det hållet) till ett T-rör. Nedåt går det till bottenventilen, uppåt till tömningsbeslaget. Detta är ett rent montage utan onödiga ventiler som kan krångla eller behöva rengöring, total slanglängd 2,4 m. Tanken sitter bakom en löstagbar panel så den är inte speciellt svår att ta ut och rengöra. I en tidigare tråd skrev någon, appropå sedimentering, att man i samband med tömmning spolar ett antal gånger för att skölja ur tanken. Jag tror att detta är mer än tillräckligt, förutsatt att man inte låter skiten stå i tanken flera månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Januari , 2008 Håller med Westerly och tror faktiskt du får problem med att tankinnehållet rinner tillbaka in i toalettstolen igen. Om du tänker använda typ Jabsco toalett, elektrisk eller handpumpad, så är det så att backventilen emellanåt läcker tillbaka det vatten som står i slangen. Har haft tre båtar med jabsco toalett och tank med inloppet på toppen och någon gång har alla dessa läckt tillbaka det vatten som blir kvar i slangen efter spolning. Detta är ett mycket vanligt problem som du kan läsa om i andra forum också. Jag har aldrig haft problem med sedimentering men jag spolar alltid lite extra för att få ganska mycket vatten i tanken. Naturligtvis, precis som Weasterly också skriver kan du inte vänta månader innan du spolar. Rekomenderar stark att du fixar inloppet på tanktoppen. Det kan inte vara en tillfällighet att de flesta konstruktionerna av toatankar ser ut på det sättet. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 Januari , 2008 Exakt så hade jag på min förra båt, som du beskriver. Det fungerar alldeles utmärkt! Sätt trevägaren direkt på tankens lägsta punkt. När du gjort ditt på toan så ställer du trevägaren på läge tömning, men UTAN att öppna kranen ut. På så vis hindrar du att innehållet i slangen mellan toa och tank rinner tillbaks. Vad gäller sugtömning så satte jag ytterligare en trevägare efter den första. Ena läget betyder tömma i havet, andra läget sugtömning. Från det sistnämnda läget drog jag slang upp till däck och en förskruvning för sugtömning.Kom ihåg att dimensionera avluftningen för sugtömning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2008 Vi har in och utlopp i samma hål i botten på tanken ochh det har aldrig varit stopp. På väg upp till tanken från toan sitter en ventil. Den är normalt stängd och öppnas när toan ska tömmas upp till tanken eller till havet. Utloppet/inloppet till tanken är via T-stycke kopplat till en ventil och slang ut till havet. Ventilen normalt stängd men öppnas vid tömning. Med denna modell kan inte tankinnehållet behållas om man får fullt i tanken men vill fortsätta att spola ut i sjön vid toabehov. Detta har aldrig varit nåt problem och det har som sagt aldrig varit stopp. Fördelen med inlopp uppifrån är ju att risken för tillbakaläckning från tanken till toan inte är nån risk. Ganska bra den gång nån glömmer stänga ventilen och backvent i toan inte sluter tätt. Ingen go lukt precis. Bra att ha duschutpumpning i samma utrymme så det bara är att spola rent. Duschutpumpningen ska vara automatisk med nivåbrytare så den startar om någoy kommer flödande. Då är det ingen större fara vid toaöversvämning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 29 Januari , 2008 Så här har jag gjort... En tank svetsades efter ritning. Volym ca 35 liter, effektiv svartvattenmängd ca 25 liter (om det inte ska rinna över i ventilationen vid extrem krängning, dvs något att tänka på). Ett inlopp till tanken i ovankant och två utlopp i underkant. Ett till däck och ett ut till bordgenomföringen via ett trevägsrör. På tankens inlopp moterade jag en trevägskran. Läge 1= från toa till tank och läge 2= från toa ut i havet. Tänk också på att ventilationsröret görs tillräckligt grovt för att medge vacuumtömning i hamn. Annars kan tanken dras ihop och deformeras. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 29 Januari , 2008 Även om man har inloppet på toppen av tanken blir väl slangen aldrig tömd och trycker därmed tillbaka lika mycket som om den är kopplad i botten. Volymen som kan rinna tillbaka blir ju förståss mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 29 Januari , 2008 Helt riktigt som du påpekar och det är vanligt på bla Jabscos toaletter. Inget direkt fel men backventilens konstruktion medför att det kan komma lite tillbaka i toalettstolen. Dock är det så att när du pumpar och om du pumpar lite extra så står det bara havsvatten i slangen och det är betydligt trevligare att få ut en halvliter sådant i toastolen vatten än en hel toatanks innehåll. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 30 Januari , 2008 Det är sant, fast slanglängden och därmed volymen som kan tänkas rinna tillbaks, blir märkbart längre om slangen dras till ovankant tank jämfört med underkant tank (förutsatt att tanken ligger ovanför dasseborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 30 Januari , 2008 Hmmm... förstår inte riktigt ditt inlägg. Om slangen går till tanktaket får du max ut slangens volym men om alangen går till botten på tanken och tankens under sida ligger i linje med toastolen som trådens grundare beskriver får du ju ut hela tankvolymen i toastolen om inte backventilen fungerar. Verkar inte speciellt roligt...........precis. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggnads 2 Postad 31 Januari , 2008 Kan trevägs ventilen stoppa risken för innehållet i tanken att komma baklänges till toan?? Jag tänker som så, att ventilen öppen till tanken vid spolning dit efter avslutad spolning vrides ventilen mot utloppet i havet. Om min tanke är rätt skulle detta motverka risken för att innehållet kom tillbaks till toan. Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 31 Januari , 2008 Hej Jag kan inte låta bli att undra över alla olika arangemang med ventiler hit och dit. Min frågeställning är: Är det någon besökare eller familjemedlem som klarar av att gå på muggen utan att konstruktören är med och hjälper till med spolningen? Det går utmärkt att fixa detta med enbart EN bottenventil som öppnas ute på fritt vatten och som stängs innan anlöp av hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggnads 2 Postad 31 Januari , 2008 Menar du claes att endast en anslutning och det skulle vara till tanken och en anslutning från tanken till ventilen ut i havet? Det betyder att allt skall vandra genom tanken även när man är långt ute till havs. Är det så du menar Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Januari , 2008 Jag har konstruktionen att allting går via tanken. Frågan är hur ofta man vill tömma rakt ut i havet? Oftast liggar man i någon sorts hamn när det är toadags. Och då vill man inte spola rakt ut. I övrigt så håller jag med om att ha inloppet från toan i överdelen av tanken. Glöm inte en rejäl avluftning, behövs när man tömmer via vacuum system! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 1 Februari , 2008 Hej Jo allt går via tanken. In från toa upptill. Rejäl avluftning, minst 19 mm Ut i botten via ett T-rör som går upp till däckstömningsbeslaget och ner till bottenventilen. Detta gäller när tanken är monterad över vattenlinjen. Enkelt system, vem som helst klarar av att använda det. Få delar som kan kärva och bli igensatta, tankinnehållet omsättes ofta varför avlagringar och sedimentering blir ett betydligt mindre problem. Om tanken ligger under vattenlinjen behövs en tömmningspump på utloppet mot bottenventilen och slangen från toan till tanken ska gå upp över vattenlinjen. Det är rekomendabelt att montera en vakumventil för att förhindra hävertverkan, Martec lär göra dylika som är bra. Senast ändrad av westerly | 01 februari 2008 | 03:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 1 Februari , 2008 Om man av utrymmesskäl har svårt att få upp en slang till toppen av tanken kan man ansluta i botten via ett invändigt stigarrör. Så har jag haft det på två båtar och det har fungerat klanderfritt. Jag kör också alltid flödet via tanken, utan em massa trevägsventiler. Däremot har jag haft dubbla utloppsventiler. En direkt på tanken och en skrovgenomföring. På det sättet har jag aldrig något förorenat vatten stående i slangarna. Jag inbillar mig att det är bra ur lukthänseende, har aldrig haft någon toalukt i båten. Men det kanske är onödigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 1 Februari , 2008 Man måste förstås vrida om trevägaren under tanken efter att man har pumpat ur. Annars kan det bli intressant. Det ingår liksom i tömningsprocessen. Man öppnar först invattnet, slår om trevägaren, pumpar ur toan, slår tillbaks trevägaren, och stänger till sist invattnet. Lätt som en plätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 4 Februari , 2008 Delvis! Den trevägskran jag använder har tre hål. I ett läge är hålen riktade åt sidorna respektive uppåt, dvs inget hål pekar ner mot toapumpen. Visserligen finns riksen att 3-vägskranen ska läcka luft och därmed ökar trycket på toapumpen. Detta har dock aldrig hänt hittills (ta i trä). Läge ett =toa till tank, läge 2 =stängt toa till utlopp och läge 3 =toa till hav. Vidare ser jag att jag glömde rita in min handpump mellan bordgenomföring och nedre tömningsventilen... Den kanske inte behövs, men det går på så sätt att trycka ut svartvattnet utan att få in lika mycket igen. Senast ändrad av Olof_M | 04 februari 2008 | 11:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser