Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
svampbob

Lys-tabellen

Rekommendera Poster

En sak jag undrar över är varför man får kappsegla med en t ex Maxi med kol-3D,mylar etc segel. Dom är ju inmätta med standardsegel eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nej men det är ju byggd med en annan generation segel och lys-satta efter det. Byter man till moderna segel så har man ju ändrat förutsättningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassbåtar har klassbestämelser och båtdattablad. Vissa klasser ex Maxi 77 tillåter alla segelmaterial. Andra klasser ex IF tillåter bara dacron i seglena. Jag antar att om en båtyp går fortare med exotiska segel aså höjs LYStalet.

Varje klassförbund har rätt att själva bestäma  om vad som gäller för just den klassen.

Anra båtar som inte har klasförbund och båtdata blad måste ha LYS cert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl också så att LYS-talen uppdateras varje år baserat på kappseglingsresultat. Skulle de nya exotiska segeln (jag gillade den termen) bör slå igenom resultatmässigt så kommer det att visa sig i LYS-talen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju dessutom så att det under ett antal år varit lönsmt att hotta en gammal 70 tals båt och vinna allt under ett eller två år ex Acent , 707 . Och eftersom det nästan inte händer någotn i lystabellen så får nya båtar svårt att hävda sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu tycker att det är någon poäng i att vinna LYS-seglingar på att utnyttja svagheter i systemet. Vad ligger det för ära i det?
LYS är en bra kompromiss som gör att folk kan kappsegla någorlunda rättvist till rimliga kostnader. Vill man ha riktig rättvisa så är det bara entyp som gäller. No excuses. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norge har man börjat diskutera ett nytt NORLYS som medger att man ger olika LYS tal till samma båttyper som her lite olika utrustning. Det är värt att följa upp.

 

Vitsen med LYS är att kunna kappsegla med andra båtar utan att betala en förmögenhet för en ORC eller IMS mätning. Då blir det inte många båtar på klubbracen. Likaså tex Tjörn Runt skulle bli desarmerat till ett fåtal båtar.

 

Att köra entyp är kul men oftast inte praktiskt. Svårt att få i hop alla 255 X-412orna på racebanan. Att då köpa en tex X-35 (eller X-99) mfl, lockar inte så mycket då de flesta använder båten som familjebåt ovrig tid.

 

Att vi måste utveckla LYS tror jag alla är medvetna om men frågan är hur.

 

För att placera sig i topp verkar en 70-tals båt, srippad och upphottad med nys exotiska segel vara melodin. Det är nog svårt att göra så mycket åt om man vill behålla bredden.

 

Det största problemet är i dag är ju att få båtar till tävlingarna. Det talas om ökade båtantal litevar stans men sanningen är att det har minskat om man ser totalt sett i alla tävlingar.

 

Mycket beror det nog på samhällets belastningar i form av mycket arbete, familj mm men även som jag har bekymmer med (och som jag tror är ganska vanligt) att få i hop besättning. Jag behöver för optimal kappsegling ca 10 pers. Är i 40-års åldern =bekantskapskrets i samma ålder=familjer med småbarn lämnar man inte så lätt för att ut och leka på havet.

 

Gud vad långt det blir när man börjar, sorry nu lämnar jag ordet till nästa.

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan stor del av kappseglandets problem är att. Många 70 tals båtar har idag blivit moderniserade med rulle både fram och bak och ny tyngre inredning och peke och badplatform och varmvatten beredare och TV . Allt ihop bekvämligheter som inte främjar kappseglings egenskaperna. Kort sagt många båtar seglar inte upp till sitt LYS hur duktiga seglare du än har ombord.

Därför välljer många att inte starta alls. Samtidigt som många nya båtar är av sportbåts karaktär med väldigt högt LYS.

Jag tror att kappseglandet med familjebåtar är något som är på väg ut och framtiden är att de som vill kappsegla kommer att ha båtar bara för detta ändamål och de som har råd kommer att ha en kappseglins båt och en familjebåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med, jag tror säkert att många kommer kappsegla med familjebåtar framöver också men för att jamna ut LYS talen så måste man införa olika LYS tal för varje båt beroende på utrustning. Tex en standard Scampi har 1.09. Sätt på exotiska segel och vips, LYS 1.10.  Med en massa extrautrustning mm segla i Famlijeklassen och segla med lys 1.08.  Sen får man göra stickprov men jag vill ändå tro att de flesta seglar gentlemassamässigt och anmäler sig i rätt grupp.

 

Det viktigaste är ju ändå att fler kommer ut och kappseglar.

 

Ska vi ha mer rättvisa regler så får man gå på ORC- IMS (som ju försvinner som jag förstått det) etc vilket inte främjar kappseglande på bredd.

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är möjligt att ett visst seglande med familjebåtar kommer att fortsätta. Men inte alls på den nivån vi i vårt land är vana vid. Gapet mellan de som satsar och vi som vill ut då och då är för stort. Med bekväma crusing segel på rulle och allt vad vi nu vill ha med oss så hjälper ingen kompensation i LYS tabellen båtarna blir helt enkelt omöjliga att kryssa med.

En IF båt med rullmast och rullfock och med fast spajhood och massor med grejor iombord den seglar inte. För att klara det måste du upp i stora båtar över 35 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det var förr blir det inte. Det är för mycket annat som drar. Tid är en bristvara i dag och det speglar sig i hela samhället, tyvärr.

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...