Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
CraneIsland

Garmin 278

Rekommendera Poster

 

Är på gång att köpa en GPS till pråmen. Och jag skulle behöva en även till bilen. Funderade då på tex Garmin 278 som skulle funka till båda. Kan det vara något? Blir det kompromissande eller kan det funka gott för båda ändamål?

 

Alternativet var att jag skulle köpa en Garmin 525 till pråmen och en typ Nuvi till bilen.

 

Någon som testat eller någon som tycker?

 

...undrade Andreas 

 

 

Senast ändrad av CraneIsland | 26 januari 2008 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan ! Jag går i samma tankar som dig men funderar på en Garmin 276 istället som ser lika dan ut som Garmin 278 , den saknar förvisso binavigerngskittet men det går att komplettera upp med detta o det är även lite mer små skillnader mellan 276an o 278an men 276an är betydligt billigare . Fundera även på att köpa till ekolodsmodulen GSD21 som skall vara kompatibel med 276an o 278an .

 

 /Peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Nuvi är relativt billig idag så är rekommendationen att köpa en produkt för varje tillfälle. 278an är en jättebra plotter och med beanbagen står den fast och bra men skärmen är på gränsen till för liten på sjön. Till våren kommer det kampanjer på plottrar så passa på då och köp en enklare GPS till bilen och en bättre plotter till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just storleken på skärmen jag funderar mest på. Kanske att 278 blir på gränsen till liten i båten? Sen har jag använt Nuvi flera gånger och den är ju mycket lätt att hantera. Så jag kanske håller med om att det är bäst å köpa en till varje. Nackdelen är som vanligt med all elektronik; extra sladdar, laddare, bruks etc etc. Prylar är kul, men ändå skönt å slippa allt det man inte behöver. Hmm, jag måste nog kika närmare på båda modeller och se.
Var mest sugen å höra om någon haft erfarenhet av främst 278 och huruvida den är funkis för sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Har en god vän som har en 276 och han är nöjd. Han har den i bilen, på skotern och i båten. Fjärrkontroll till autopiloten så han sitter på fördäck och kör med plottern vid sidan om sig, han uppskattar bärbarheten och som du skriver sladdlöst (tack vare batteriet).

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu handlat o det vart inte en 276:a utan det vart en 278:a som jag är jättenöjd med , har ju tyvärr inte hunnit prova den på sjön ännu pga av årstiden men i bilen fungerar den kanon bra . Jag tycker inte att displayen är för liten 3.8 diagonalt , 525:ans är förvisso större men kontrasten är knivskarp o belysningen gör att den även synns bra på riktigt soliga dagar . Sitter nu o väntar på att mitt g2-kort som jag beställde i fredags skall komma åxå . Jag kommer eventuellt även att köpa ekolods-modulen till den senare o jag funderar även som gammal segelflygare på om kartografin från bla 296:an fungerar i 278 det vore ju fränt om man även kan använda den i luften \Smile\. Det enda som jag skulle önska är att det gick att använda g2-vision i den som på tex 525:an där man kan få automatisk guidning på rutten som i bilnavigeringen då den räknar ut bästa färdväg efter båtens storlek , djupgående o fri höjd på tex segelbåtar .

 

/ Peppe

 

Senast ändrad av Rock | 30 mars 2008 | 14:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte en Garmin 278 i våras. Använder den både i båten och bilen och är helnöjd. Har även kopplad ihop den med VHF:en så att positionen kan erhållas vid ev DSC anrop. Den är snabb, har en bra bildskärm som syns bra i starkt ljus och är lätt att ta med överallt.

Enda nackdelen är, såsom tidigare nämnts, storleken på skärmen. Men det är en kompromiss som fungerar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...