Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
ssandblo

Rätt båtval?

Rekommendera Poster

Jag och min familj funderar på att köpa en MV-Marin 4600 styrpulpetbåt med en 40 hk 4-takts motor. Vi ska ha den för att ta oss ut till vårt sommarställe på en ö, för för fiske och dagsutflykter på Mälaren. Jag känner inte till båtmärket tidigare men den ser trevlig ut och verkar ha de kvaliteter vi är ute efter.  Känner någon till båttypen och/eller tillverkaren? Finns det någon risk att vi blir besvikna? Det är ju ändå en rätt stor investering. Tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Antar du vet vilka vindförhållanden och hur grov sjö det är på sträckan ut till din ö. MV-Marin 4600 är en ganska liten båt. Så ni lär inte ta Er till sommarstället i ur och skur?

Vad har ni för båt idag?

Hur långt ungefär är det till sommarstället?

Hur många är ni som vanligtvis skall åka i båten till/från sommarstället?

Tror inte MV-Marin 4600 testats i svensk båtpress.

MV-Marin är ett ganska nytt finskt båtmärke i Sverige som KGK Suzuki AB är distributör för.

Det jag läst i båttidningar om MV-Marin är att det är ganska bra kvalitet och de brukar gå bra i sjön. Finns nog bättre båtar både kvalitetsmässigt och med lite bättre sjöegenskaper men då blir det nog lite dyrare.

Tänk på att sittplatsen längst till babord/vänster har inget vindskydd. Det kan bli irriterande i längden, båten gör ju mellan 25-30 knop på fullgas lite beroende på last.

Suziki DF40 är en beprövad 4-taktare med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) så den är modern och miljövänlig (högsta Star märkning, 3-Stars ev EU miljökrav därutöver).

Alternativ båt i samma storleksklass kan vara Yamarin 46 SC med Yamaha F40 el F50 (F40 har förgasare, F50 elektronisk bränskeinsprutning men är betydligt tyngre).

http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1747

Du kanske bör sondera marknaden vilka plast- och ev aluminiumbåtar (t ex Buster el Silver) som finns i storleken ca 4,5- 5 meter för det kan hända att det finns andra båtar som passar dina behov bättre när du kollat in dem och fundera lite fram och tillbaka.

En uppstickare som gör fina båtar (f d tillverkare åt Yamarin) är AMT (Advanced Tech Marine). De har fått fina omdömen i olika tester. Kanske finns nån av deras modeller som passar Era behov också.

http://www.amt-veneet.fi/index.php?l=se

KGK Suzuki AB är distributör av AMT i Sverige (liksom för MV-Marin). Så det hänger i  första hand Suzuki på akterspegeln på AMT i Sverige.

http://www.suzukimarin.se/

Till sist ett tips: kontakta några här på Maringuiden som har en MV-Marin 4600, t ex användaren Rosjo, http://www.maringuiden.se/u/Rosjo/;action=minbat&id=8831

Kan säkert ge dig både plus och minus med båten.

Lycka till med båtval.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 26 januari 2008 | 17:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade själv runt på båtar till ungefär samma syfte under hela 2007... det finns ju lite att välja på! Vi började också med att titta på bl.a. MV-Marin 4600, Ryds 478GT m.fl. Det gällde vårt första båtköp, och vi kommer att ha båten i Östersjön. Efter att bl.a. gått med här på forumet och satt oss in i leta mera, konstaterade vi snabbt att INGEN ville rekomendera en så liten båt, om vi ville känna oss trygga när vi ger oss ut 2 vuxna 2 tonåringar, eller flera kanske till och med. Det första rådet var att vi skulle glömma båtarna under 5m, men jag har full förståelse för din tanke - det är hemskt mycket pengar!

Vi fastnade till sist för en Ryds 520GTX som är en bowrider, har dock inte fått den ännu, så jag vet inte om vi valt rätt.... Vi ska hämta ut den båten till våren. Känns däremot tryggt med en bowrider då alla får åka skyddat bakom vindrutan och det går att fälla upp ett kapell som skyddar sittbrunnen om vädret blir som så ofta i somras, regnskurar och blåsigt. Ska man ha en riktigt stabil båt som man alltid? kan känna sig trygg med hävdar nog de flesta att man ska upp ett snäpp till i storlek, närmare 6m. Men jag tycker att vår storlek och båttyp känns som ett lagom förstagångs val. Som avslutning, tycker själv att MV-Marin ser ut att hålla bra kvalitet, och har en lokal mindre säljare i närheten som jag är bekant med. Han bedyrar MV:s höga kvalitet och är otroligt nöjd med dessa båtar! Lycka till i ert sökande!!!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla kunskaper: Under fem meter är lurigt ute på sjön. Lastad finns det risk för att den

tar in sjö i fören om det är krabb sjö. Men det beror också på hur bred den är och hur höga fribord den har.

Men helst över fem meter är min erfarenhet, då brukar det gå bra, i skärgården i alla fall.

Om jag skulle köpa en båt för transporter till ö så skulle jag definitivt köpa välja minst fem meters längd - helst längre.

En fördel med under fem meter är naturligtvis att den är lättare att dra upp på strand, om man sysslar med det ofta.

MVH

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpa båt är inte lätt!

Tack för bra svar som fick oss att fundera. Vi kanske borde ha en båt över 5 meter? Men vi har inte så mycket pengar, max 100-110 000. Då blir det till att köpa begagnat och det är ju lite läskigt, helt klart känns det som att man vill köpa av en marina i alla fall så man får någon slags garanti.

Vad gäller användning så har vi inte mer än 800 m från fastlandet till vår ö, och det är inte öppen fjärd, men blåser gör det ju ibland, och det är ju trevligt om båten kan hantera det på ett bra sätt. Vi kan låna en pråm att bogsera om vi har tyngre last vilket ju är bra. Mannen och barnen älskar att fiska, både med spö och nät. Sedan blir det nog kortare dagsturer i Mälaren. Vi har nog inte behov av att kunna åka så fort eller vattenskidor. Däremot är det bra om det finns ett kapell som är hyfsat lätt att hantera om det kommer regn. 

I köpet av sommarhuset ingick en gammal Askeladden 14 motorbåt från 80-talet med en 50 hk motor, troligen 90-tal. Ganska söt men lite opraktisk för fiske och besvärlig att lasta från bryggan då man måste klättra över vindrutan fram. Några kronor räknar vi väl med att för för den, men vet inte riktigt vad den är värd (20-30 000 gissar vi efter att ha hittat några på nätet).

Vi tar jättegärna emot tips om vad ni tror på för båtmodell för våra användningsområden.

4-taktsmotor vill vi ha för miljöns skull. Båten bör gärna också vara lätt att hantera eftersom vi inte har så stor båtvana. Det är också en fördel om den går att dra upp med personbil (Volvo V-70), vi tänkte ta hem båten på vintern pga stöldrisken. Lite roligt är det ju också om båten är trevlig att se på.

Tack för all hjälp, det här var verkligen ett trevligt forum!\Smile\

Sara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du kan ju köpa begagnat av en marinhandlare. Då får du ju dels skydd enl konsumentköplagen dels (borde du få) en varudeklaration du kan luta dig mot om du upptäcker senare att nåt avviker från denna (likt den bilar har). Om du köper av en seriös båthandlare.

Ni är alltså minst 2 vuxna och 2 barn om jag fattat det rätt? Så har ni väl en del last att kånka ombord. En 4,6 meters båt funkar nog om ni inte ger Er ut i blåsväder och om ni lastar förnuftigt. Men jag skulle satsa på en båt runt 5 meter. Varje decimeter på en båt har förvånansvärd betydelse för utrymme och sjöegenskaper (om kontruktören utnyttjat båtens storlek optimalt) och definitivt en halvmeter större ger en stor skillnad.

Eftersom ni även tänker fiska från båten är det en fördel med hyfsat höga skrovsidor och öppen durkyta (golv) intill skrovsidorna (helst på bägge sidor).

Kapell är en histora för sig. Räkna med minst 10 min extra att ta ner resp sätta upp ett kapell (i början tar det ännu längre tid innan man blivit vän med kapellet och kan vika ihop det snabbt).  Det finns båtar med s k kapellgarage där man bara fäller ner kapellet i ett utrymme/fack bakom ryggstödet med en lucka över. Men det är oftast lite större båtar av typen daycruisers (DC), bowriders (BR) och hard top (HT) som har det. Men det finns även på lite mindre styrpulpetbåtar som AMT 170R  och AMT 170 BR. Det här med kapellgarage är ganska ny företelse så det är ganska ovanligt på lite äldre båtar (men det finns).

Rent spontant tror jag att en AMT 170 BR med kapell och 50 hk 4-takt hade passat Era behov. Den har allt det ni verkar behöva:

4-5 sittplatser i färdrikningen (aktersoffa och två fina sittplatser framför vardera pulpeterna där t ex barnen kan sitta. Öppen durkyta i fören för fiske och last. Lätt att ta sig i/ur båten i fören. Har kapellgarage (kapellet kostar extra). Trailerbar med Er Volvo V70 (en V70 får dra 1400 kg på B-kort och 1800 kg på E-kort, har själv en V70 och drar trailer med den). Så är båten 5 meter lång och har ett bra skrov så den klarar även lite grövre sjö.

Men den spränger förstås Er budget. En ny sådan 170 BR inkl kapell med ny 50 hk 4-takt går nog lös på ca 160 tusen kr. Till detta kommer kostnaden för en båtupptagningsvagn (30 km/h) eller trailer (80 km/h).

Hur som haver så ser du förhoppningsvis med detta exempel att det finns båtar som nog uppfyller alla Era nuvarande krav.

En rätt fin begagnad båt kan exempelvis vara Crescent Exray eller Stingray.

Exempel Crescent Stingray:

http://www.blocket.se/vi/13032471.htm?ca=7_s

http://rtc.se/beg_batar/bat/809

Ganska ny (båt 2003, motor 2004).

60 hk 4-takt (Yamaha F60, troligen elektronisk bränsleinsprutning)

Ganska stor (5,28 x 1,96 m)

Stor inbyggd tank (100 liter)

Kapell

Startspärr?

Stöldskyddsmärkt?

Ingår båtupptagningsvagnen?

Begärt pris 118 tkr - prutbart?

Blir inga problem att traila med en Volvo V70.

Mer info om båten finns på Cremo's hemsida

http://www.crescent-boats.se/sv/kataloger.htm

(kolla i 2002 och 2004 års katalog, 2003 finns ej där)

Stingray har mycket bra sjöegenskaper, den har testats i svensk båtpress med fina resultat. En nackdel som jag tycker båten har är sittplatserna i aktern som kanske kan bli lite obekväma, främst den längst till styrbord/höger (den har väldigt djup sittdyna så jag tror inte man får bra stöd för ryggen på den platsen).

Det finns en systerbåt med samma skrrov men med lite annan intredning, Crescent Exray. Kolla i Cremo katalogen så ser du hur den ser ut inuti.

En annan beg båt (2006) med ny motor (Yamaha F50 4-takt) att kolla in kan kanske vara den här Yamarin 50 Side Console Special (om den inte är såld). Tillverkas även i en variant med Twin Console dvs två sidopulpeter.

http://www.blocket.se/vi/14508747.htm?ca=7_s

Haka inte upp Er för mycket på att den verkar smutsig, det är ganska lätt att pusta upp en nästan ny båt (värre med äldre båtar som kan ha oxiderad gelcoat).

Mer info om den båten hittar du på Yamarins hemsida och Yamaha Scandinavias hemsida:  http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/Console/50SideConsoleSpecial/tabid/1757/Default.aspx

(kolla på videon där)

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/

/Bo

Senast ändrad av bossee | 27 januari 2008 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...