Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
svante76

Hjälp mig hämta mina humrar! Startproblem Yamaha 50

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är ute ca en gång i veckan och vittjar mina hummertinor utanför Kullavik. Tyvärr har det blåst hela januari så det har inte varit så mysigt att ge sig ut i min lilla Buster L med en fyrtakts Yamaha 50hk från 2003.

 

Motorn har gått som en klocka ända tills förra helgen då det stormade ordentligt. Det kom så mycket vatten i båten (som skvätte över bryggan) att självlänsen inte hann med att tömma båten på vatten. Vatten rann ner i skrovet och tyngde ner båten såpass mycket att självlänsen slutade att verka.

 

När jag kom ner till båten låg den på en låg nivå och det var bara till att börja ösa.

 

Batteriet hade klarat sig från att få vatten på sig men motorn låg oroväckande nära vattenytan. När jag öst färdigt sänkte jag ner motorn med eltilten och startade motorn. Den var lite svårstartad men gick igång efter några försök. Jag lät länspumpen gå i ca en timme med motorn igång så allt vatten i skrovet pumpades ut.

 

Två dagar senare skulle jag ut och vittja tinorna och fick ner motorn med tilten men sedan gick det inte längre. Motorn klickar till (ett elektrisk ljud) men startar inte. Det går inte att hissa upp motorn igen heller tyvärr. Alla lanternor och länspump fungerar utan problem. Jag har kollat oljan för att se om det kommit in vatten i motorn men den är ljus och fin och inte vit som den blir om det kommit in vatten.

 

Jag letade efter säkringar länge men hittade bara en glassäkring som var hel. Är det någon som vet om det finns fler säkringar? Efter ca en timme gick det tillfälligt att hissa upp motorn med tilten igen men bara i några sekunder sedan dog det igen. Bara ett klickande.

 

Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet? Mina stackars humrar kan svälta om jag inte får hjälp \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror du om att det är dåligt med batteri? att den bara klickar (solenoiderna?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till din motor, men rent generellt så skulle jag börja med att kontrollera batteriet. Mät med voltmätare över batteriet under startförsök, dvs då det belastas. Ser allt bra ut flytta mätpunkterna till startmotorn och kontrollera dess anslutningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med ett fulladdat batteri \Tongue  det löser nog problemet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Tyvärr verkar det inte vara batteriet eftersom det är full kräm i länspumpen och i lanternorna. Dessutom körde jag med motorn en hel timma söndags efter det att jag öst ut vattnet och har aldrig haft problem med batteriet tidigare. Men, men jag kan alltid pröva att ladda det.
 /Svante 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När startmotorn gör på det viset, alltså klicka till men inte gå runt, då beror det nästan alltid på att den inte får tillräckligt mycket ström. Antingen för att batteriet är tomt/dåligt eller för att dålig kontakt någonstans på vägen mellan batteri och startmotor hindrar strömmen från att komma fram.

Förutom det ser jag väl bara två sannolika fel: Startmotorn död eller att motorn (bensinmotorn alltså) går så tungt av någon anledning att startmotorn inte orkar rubba den.

 

Det elektriska felsökes enkelt med en multimeter.

 

 

Edit: Såg inte att tilten strejkade också. Känns som att du ska ta och kolla över alla anslutningar på kablarna mellan batteri och motor. Mät om du kan, för det säger sanningen om hur det står till direkt.

 

Senast ändrad av Flummo | 26 januari 2008 | 00:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om baken på båten legat lågt, o du haft gott om vatten i skrovet, så kan det mycket väl hända att ngn kabel eller kontakt har oxiderat sönder.
 
Antar att länsen o lanternorna går på en separat kopplingspanel ngnstans.
Vilket isf innebär att den kopplingen kan ha klarat sig. Dvs att du har full kräm i batteriet, o full ström fram till läns & lanternor. Men ngn kabel till motorn har oxiderat sönder. O därav får du ingen ström till motorn.
Vilket gör att om du mäter på batteriet när du ska starta motorn så visar batteriet fullt, men pga ruttna kablar/kontakter så finns det ändå inte kräm nog fram till motorn. Förlust på vägen helt enkelt.
 
Värt att kolla upp detta Om det nu visar sig att batteriet verkar fullt när du mäter på det. 
Jag har haft problem med vatten i ett stuvutrymme bak där mitt batteri & säkringar sitter. Helt plötsligt en dag så slutade ekolodet att fungera trots att allt annat funkade klanderfritt. Kollade då kablaget till lodet, och där hade en kabel sagt upp sig pga oxid då det kommit vatten på en anslutning.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...