hustran 0 Postad 25 Januari , 2008 HÖR av er.Låt inte bara män få komma med sina i bland fåniga uttalanden. Om vi inte svarar på allt så verkar vi vara otroligt utanför. Jag vet att massor av kvinns har mycket att säga här, men undrar fortfarande varför vi inte finns. Så hör av er här , snälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Januari , 2008 Helt otroligt mansdominerad sida detta! Du är en av de få som vågar sig in här! Varför ? Jag har vissa aningar om att det är en mansdominerad sajt där det är svårt att komma till tals. Det är kompression hit och dit och vinkelväxel och metalhydrid i tid och otid. För att inte tala om dubbelturbo med överhettade förknasare. Jag välkomnar fler av er kvinnor. Ibland blir det lite väl mycket av liv på ytan. Ni kvinnor är bättre på att bygga upp livskvaliteter, familjesammanhållning ooch likn. inte så oväsentliga saker. Men ni är ju bra sjökvinnor också. Det finns det massor av exempel på. Det är inget som säger att kvinnor är sämre på sånt som har att göra med båt heller. Har mer med tradition att göra och att det mesta av kvinnors klirr hamnar i klädaffärer. Eller? Det blir helt enkelt inga pengar över till polyester, glasfiber och diesel. Ja det var bara en gissning. Vad vi är bra på i övrigt är jag inte så säker på men en sak: mycket fossil går det åt! (fossil är gamla växter och djur som växte eller vandrade på jorden för miljoner år sedan. används numera som råvara för plast, kosmetika, drivmedel, färgindustri, byggmaterial, smörjmedel....räcker ett hundratal år till). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 26 Januari , 2008 Om några år så är kvinliga kaptener ombord våra, i alla fall segel, båtar vanligare än gubbar. Titta på könsfördelningen vid våra seglarskolor. Mest Tjejer.... Killarna orkar inte lämna datorspelen. Tror nog att Tjejerna tar över i allmänhet. Bättre betyg i skolan har dom också. Äntligen . /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 26 Januari , 2008 Klart det är fler kvinnor än män på seglarskolorna, vi män behöver ingen seglarskola, vi kan ändå. OBS! Ovanstående kan innehålla spår av ironi och är en anspelning på det faktum att de flesta män tror sig vara bäst på allt medan kvinnor förstår att man måste lära sig något innan man kan det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Januari , 2008 >Jag har vissa aningar om att det är en mansdominerad sajt där det är svårt att komma till tals. Det är kompression hit och dit och vinkelväxel och metalhydrid i tid och otid. För att inte tala om dubbelturbo med överhettade förknasare.< Snacka om fördomsfullt att killar bara är intresserade av det och vi kvinnor gillar att hålla ihop familjen. Utan vinkelväxlar i god kondition riskerar man att bli av med hela familjen hur ihophållen den än är. Jag tycker att det finns väldigt många roliga diskussioner här fast det mest är killar som deltar. Vill ni ha fler tjejer som deltar så gå ut i köket och lös av frugan vid diskbaljan så hon har tid att sätta sig vid datorn. Det är en bra start. Senast ändrad av ciaraud | 26 januari 2008 | 15:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mytyp 0 Postad 26 Januari , 2008 Lite tråkigt och smått patetiskt att det så ofta uppkommer en sådan diskussion. Va f-n skulle det ha för betydelse vad folk har installerat mellan benen och på framsidan bröstbenet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mytyp 0 Postad 26 Januari , 2008 Ursäkta om jag var lite otydlig. Jag menade i största allmänhet, där det är väldigt mansdominerat. Inte just här......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mytyp 0 Postad 26 Januari , 2008 Eller kvinnodominerat för den delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Januari , 2008 Vill ni ha fler tjejer som deltar så gå ut i köket och lös av frugan vid diskbaljan så hon har tid att sätta sig vid datorn. Det är en bra start. Det är väl sådana kommentarer som cementerar kvinnans uppfattning om män, jag vet inte vilka kretsar du umgås i men jag har ganska stor umgängeskrets, men det du har i din ryggsäck om kvinnor och män har jag inte upplevt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 Januari , 2008 Jag tror att det till en viss del är en generationsgrej. Har märkt på mina yngre kolleger att killarna har lika bråttom till dagis som tjejerna. Underbart.Hos oss är det faktisk också gubben som är duktigast och flitigast vid grytorna. Och jag sitter mer vid datorn http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />.I båten är vi lika flitiga med skruvmejslar och slip-papper även om han är den som sköter om motorn och jag syr gardiner. Man kan säga så att han skulle kunna göra allt jag gör men jag måste lära mig mer för att kunna göra allt han kan. Men det mesta kan jag (har också haft båt i över 10 år ensam innan jag träffade honom) Men om man kollar statistiken är det faktiskt så att kvinnorna arbetar mycket mer i hemmet än männen även när båda yrkesjobbar heltid så det är inget jag har tagit ur luften.Men tillbaka till trådens tema: varför så få kvinnor på detta forum? Ja inte vet jag. Har varit här så kort tid ännu. En sak jag sett är däremot att det på motorbåtssnack och dösnack förekommer en hel del sexistiska uttalanden som gör att jag i alla fall inte är intresserad av att delta i de trådarna. Men det finns ju så mycket annat intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain_cat 0 Postad 6 Februari , 2008 Jag tycker det ligger en hel del i det ni skriver - släpp kvinnorna loss! Det är båtsäsong! Jag har inget emot att lämna köket och barnens läxor om jag får 1 timme för mig själv vid datorn. Problemet är att efter jobbet sitter ungarna vid datorn och när middagen är uppäten så sitter maken där. När fasen ska jag få tid? Kanske därför det är så få kvinnor på MG.... Jag tror att män är bättre än kvinnor på att stjäla tid för sig själva - jag ser till att barnen är färdiga för natten, disken diskad, tvätten hängd med mera. Min matros sätter sig gärna på toa en timme med sin yatch-tidning och sedan vid datorn för att leta större båt (om han gör ngt annat vill jag inte veta....). Men jag ska inte klaga på honom, han fixar bilarna, tvättar toaletterna, kollar båten och annat göra som jag inte vill. Men det känns lite mansdominant på denna site. Jag vill att mina barn ska ha kul på havet, inte bara åka med och ha tråkigt. Motorer och skötsel tror jag att vi har koll på, jag vill gärna veta hur man engagerar ungarna i skötsel, aktiviteter med mera. Jag vill inte bli avfärdad för att jag kommer med idéer på underhållning och aktiviteter för barn och föräldrar. När man är på sjön så är fritiden av stort intresse, för att inte säga avgörande för att man ska stå ut i några månader (menar stora båtar). Vilka aktiviteter fungerar för din familj? Vi brukar öva livräddning med räddningslina - som alla får kasta och pricka rätt, simma med livboja, flyta med flytväst och invänta räddning, göra HLR med mera. Detta kör vi varje sommar och barnen älskar dessa lekar. Alla som är med på båten övar på detta, roligast är att kasta räddningslina (bara föräldrarna som tycker det är jobbigt att rulla ihop den). Cat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 6 Februari , 2008 Mycket rödstrumpor på g ser jag....diskbaljor osv...ja jisses... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain_cat 0 Postad 6 Februari , 2008 Hej Steve, har läst några av dina inlägg och du verkar vara en av de neutrala på siten. Jag undrar vad du menar med ditt senaste inlägg? Förstod inte din under-mening.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 7 Februari , 2008 captain_cat skriver Jag har inget emot att lämna köket och barnens läxor om jag får 1 timme för mig själv vid datorn. Problemet är att efter jobbet sitter ungarna vid datorn och när middagen är uppäten så sitter maken där. När fasen ska jag få tid? Kanske därför det är så få kvinnor på MG.... Lösning: Installera trådlöst nätverk och skaffa en laptop. Sedan är det bara ett se vem som härdar ut längst framför datorn. Har du tur är det inte maken, även om det inte är troligt. Senast ändrad av excel319 | 07 februari 2008 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser