Kapten_Kruka 0 Postad 24 Januari , 2008 Hej. Ny medlem fr o m idag. Jag är ingen båtmänniska, men ska nu bli! Jag vill ha råd och tips om en liten begagnad motorbåt, för familjen. Tänkte mig en HT eller dyl. Mest för dagsutflykter, men gärna med en liten ruff, som man gärna kan sova över i. Vi är tre personer i familjen. Har tittat på en Ryds tumlare. Kan det vara nåt? - Vilken sorts motor behöver man? Tänkte mig runt 40-50 hk. Elstart eller inte? Är det bara en bekvämlighetsgrej? - 2takt eller 4takt. Vad är skillnaden? Vad är bäst på en gammal motor (ca 10-15 år)? Vad ska jag tänka på när jag köper begagnat? Tacksam för alla tips jag kan få! /Kapten Kruka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 24 Januari , 2008 Hej! För 10 år sen började vårt båtliv. Kan bara säga att man dreglade duktigt åt en lite HT typ Jofa Winth 485. Det vart till slut en Jofa 555 HT. Kanon första båt. Det jag vill säga är att tänk!! på när ni går o kollar i en båtaffär, kolla när båten ligger i vattnet. Den känns stor när den står på land, så köp ingen mindre HT lägg några 1000 mer annars byter ni eller kärringen vill inte åka mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 24 Januari , 2008 Välkommen !!! Se tidigare tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=187930 Vår första båt var en Örnvik 550 HT, se lite bilder i min sjöbod. Båten var relativt gammal (1978) men motorn (Mercury 2-takt 40hk) var från 1995 och 5 år när jag köpte den. Motorn var alltid servad och vinterförvarad på varv (dokumenterat). Därav kändes det tryggt som nybörjare. Fick även med en båtvagn. Jag gav 47.000 och fick 55.000 när jag sålde, 3 år senare. Båtstorleken var perfekt att börja testa båtlivet med, enkel att hantera, 'greppbar', lagom stor, använde den som badbåt på dagarna och fiskade på kvällarna http://www.maringuiden.se/images/forum/smilies/smiley-smile.gif\ border=\0\ /> Med detta menar jag att, kolla motorn först och främst. Trä och plast kan man alltid fixa till sedan om det finns behov.... Samt provåk! http://www.maringuiden.se/images/forum/smilies/smiley-smile.gif\ border=\0\ /> Senast ändrad av ulfa | 24 januari 2008 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Januari , 2008 Hur har du kommit fram till att det är motorbåt du ska ha? Nybörjare på båt som du är kan det inte vara gott att ha den extra säkerhet som tvåmotorsalternativet segelbåt utgör. Den trilskande moroten kan man överse med och ta sig hem med segel. Du får dessutom massor av rymliga båtar för 30-70 skära. 3-5 kojer, fin sittbrunn och kajuta med litet pentry. Det man inte får är att det tar någon/några timmar extra att ta sig till målet. Å andra sidan kan du göra en runda runt kusten. Gå till Visby eller Skagen osv. Den härliga stillheten kan man stå ut med när motorn stängs av. Tänk på att det tar bara max en kvart att lära sig få båten att gå åt rätt håll för bara segel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 25 Januari , 2008 Svar 4 takt vs 2 takt. 4 Taktaren drar i regel betydligt mindre mot den gamla 2 taktaren, samt med tanke på en hel del inlägg i detta forum är mer skonsam mot miljön. En annan fördel med 4-takt är att den är betydligt tystare. Nackdelar 4-takt dyrare och svårare att reparera på egen hand. Föv, köp hellre någon meter för stort än tvärtom. Hade min fru kunnat tänka sej en segelbåt, så hade jag nog själv satsat på det. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 26 Januari , 2008 Hej Ditt svar forgus31 borde betraktas som TROLL här på MG!!! Medlemmen frågar efter motorbåt och du svarar, varför motorbåt och inte segelbåt?? Mossa mossa alla grankottsbarn!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 26 Januari , 2008 4-takt billigare i bensinkostnad=ja Tystare vid lägre varv men på fulla varv finns det 4-taktare som lever om minst lika mycket som en 2-taktare om inte mer. Dyrare=ja Svårare att repa själv=ja Tyngre=ja Slöare=ja, det har då jag fått erfara Bättre för miljön=ja Skäll inte på mej nu 4-taktsfantaster men jag står för det jag skriver, så de så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 26 Januari , 2008 Vacker, 20 fot, V-koj med sovutrymme för 2-3pers (och 1-2pers i L soffan), lättmanövererad, praktisk och hyffsat pris: Ockelbo C20 VP B30/AQ170 (R6 3L) En optimal båt för mycket. Riktigt mycket och bra båt för pengarna som med B30 har fullt tillräcklig prestanda med marschfart på 20-25Kn, med B20 kan den bli aningen slö att man inte får den breda aktersoffan. Riktigt bra och välplanerad planlösning med det bästa från 2 värdar. Nästan lika öppen som en vanlig DC men med trevliga egenskaper du finner i en HT tack vare de höga sidorutorna och targabågen. Kortfattat en liten och på ett trevigt sätt ombonad men öppen båt för turer på max ca 1vecka för 3 pers och 5-6pers under dagsturer.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser