Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Patric78

speed rails steglister

Rekommendera Poster


Jag har en 5m lång 2m bred med VP 280 (utan trim) ca 850 kg 32knop maxfart, 22-23 knop marschfart. Har enbart en steglist som går längs hela sidan belägen ungefär mitt mellan kant och köl. 
Jag har försökt läsa om speedrails men kommer inte riktigt på om det är något som skulle löna sig för mig.
Båten går med aktern ganska djupt före planing och vid full fart tycker jag fören är något lågt ner.
Skulle alltså vilja få lyft på aktern vid lågre fart och lyft på för OCH akter vid full fart så man kunde få nån knop till kanske.
Vissa skriver att de får lyft på båten men ej någon fartökning. Hur går det ihop, eftersom båten borde gå lättare och därför snabbare? Gör speedrails att båten stiger men gör samtidigt ett motstånd i vattnet.
Svara de som vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du har justerat drevvinkeln rätt så verkar ditt skrov överplana i hög fart och ha en kraftig planingströskel. Att fixa båda problemen med speedrails går nog inte. För att lyfta aktern bara under planingsmomentet och inte i högre fart krävs justerbara trimplan. Däremot kan nog rätt placerade speedrails lyfta fören i högre fart.

 

Senast ändrad av Stefan_L | 24 januari 2008 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.
Jag har nog trimplan men tycker ända att den skulle komma upp i planing bättre. Kankse jag ändå skulle skaffa speedrails för högre farter.
Jag har nu Instatrim trimplan, med en yta på ca.30x30cm.Kan man svetsa till så de skulle bli större och på så sätt få bättre lyft då man skall upp i planing?  Isåfall hur mycket kan man lägga till?
 Men åter till speedrails, om jag baktill skulle sätta rails somskulle vara rätt långt ute och de som är längre fram för att lyft nosen skulle vara rätt nära kölen skulle det inte vid högre fart bli bättre lyft i fören och något mindre lyft i aktern så att man kunde uppnå det perfekta. Skulle säkert kräva massor med testning men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Däremot så om du har powertrim så kan du lyfta fören något vid högre farter..

 

Har själv funderat på speedrails, men inte riktigt kommit på om det får önskad effekt på min båt, jag vill att båten skall lyfta den mkt tunga aktern (2xV8) lite tidigare samt att få aktern 10-15 cm ur sjön vid marschfart (22-25 knop)..

Har du kunnat läsa dig till någon sådan effekt?

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste någonstans att man precis lika gärna kunde använda 30 mm t-profil av aluminium, att det kulle funka lika bra som originalet , men betydligt billigare, är det någon som har någon erfarenhet av det? , eller om någon har en bra teori kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är ute efter högre fart skall speedrailsen placeras tätt så långt fram som möjligt.

om man är ute efter att plana lättare skall dom placeras långt isär längst bak.

 

Dom gör en hel del skillnad på olika båtar.

Många slipper ålningen vid låga farter vilket är rätt skönt.

 

Dom fungerar bra om dom placeras rätt!

 

För maximal hastighet så ska dom helst så långt fram att främre delarna av listerna

är ovan vatten ytan vid fullgas så dom inte styr som på räls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

betyder det att man kan få båda egenskaperna om man placerar både tätt ihop fram OCH brett isär bak ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...