Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
xyz123

VHF till liten segelbåt?

Rekommendera Poster

Skall man överhuvudtaget fundera på en VHF till en liten segelbåt? Min
båt är 6 m lång och 2 m bred och jag håller mig nära land. Jag har
utmärkt täckning på mobiltelefonen och dessutom en antenn till den i
masttoppen. Några problem att ringa ut till omvärlden, om ett sådant
behov skulle uppstå, har jag alltså inte.

Men jag funderar som sagt var på en VHF. Finns det något av intresse
att lyssna på? Rapporterar handelsfartygen när de passerar
rapportpunkterna? Hör man ordentligt vad de säger? Det skulle kunna
vara intressant. Jag seglar i en farled med flera krökar. Vad som
döljs bakom krökarna ser jag inte! Bitvis är farleden smal. Jag vill
inte vara i de smala passagerna samtidigt som ett större
handelsfartyg. Om handelsfartygen rapporterar tydligt när de passerar
rapportpunkterna så kan jag användas den informationen om jag har en
VHF.

Om jag skaffar en VHF - Var skall den i så fall monteras? Den kan
givetvis inte sitta bredvid kompassen. Den måste alltså placeras en
bit in i ruffen, helst 2 m från kompassen. En högtalare i sittbrunnen
går lätt att ordna. Men hur skall jag klara av att samtidigt hålla
uppsikt från sittbrunnen och vara 2 meter in i ruffen och manövrera en
VHF? Eller skall jag satsa på en VHF med en ordentlig extra handenhet
med display? I så fall blir det dyrt, anmärkningsvärt dyrt jämför med
båtens värde.

Finns det överhuvudtaget något behov av att anropa någon över VHF?
(Utöver sjöräddningen vid olycka. Mobiltfn nödbloss är kanske bättre
vid olycka?) Att sända ut en allmän navigationsvarning varje gång en
hänsynslös motorbåt passerar skulle förståss kännas väldigt bra. (Men
man riskerar väl böter och indragen licens om man börjar göra det?)

Är en AIS-mottagare ett alternativ? Det skulle kosta ungefär lika
mycket om jag väljer en billig AIS-mottagare. Är det realistisk att
titta på en liten skärm tillräckligt ofta? Kommer jag åt att titta?
Även en AIS måste placeras en bit från kompassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis skall du ha en VHF oberoende av båtstorlek!

En AIS är dyrare än en VHF. Att du skall ha en VHF med 25W uteffekt är  givet. En sådan får du under 2000SEK, kanske ännu billigare på båtmässorna.

Ifall jag skall skriva varför man skall ha en VHF så blir det en roman. Här kommer några anledningar (ej i priorteringsordning), detta gäller 25Wattare:

- Du får alltid kontakt med någon, i 95% med Sthlm radio, i det fallet att dom skulle vara i radioskugga så någon annan båt. (Jag skrev 95 %  men det skulle nog ha varit närmare 100. Den enda VHF:n som jag hittills inte alltid fått kontakt med var en handburen uppe på Höga kusten)

- Du och alla andra har koll på kanal 16, ex nödtrafik och anrop

- Du kan kalla upp någon som kan finnas bakom/i smala passage (ifall du inte vill signaler).

- Du kan kalla andra båtar i din närhet. (Tänk dig att du seglar åt ett viss håll och har en annan båt en bit från dig som du vill tjôta lite med, det är bara att kalla upp denne. De går inte med mobilen, eller?)

- Du har säkerheten att någon annan alltid hör dig ifall du skulle behöva hjälp. (Tro mej, mobilen fungerar inte då den som bäst behövs!)

Allt detta och alla ej redovisade anledningarl gör att ditt båtliv får en extra dimesion av trygghet! mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska skaffa en handhållen vhf. De moderna apparaterna alla fnktioner du vill ha, scanning, prio sök mm. Räckvidden är fullt tillräklig, du ka ha den i sittbrunnen mmm.

Jag har själv en fastmonterad och en handhållen vhf. Den jag använder mest är den handhållna.

Du hittar många prisvärda apparatet på båtmässorna. Inga är direkt dåliga även om jag föredra ICON:s apparater som är lite dyrare men som jag bara har goda erfarenheter av både på sjön och på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med i det mesta som sagts ovan, men det viktigaste är att ha antennen högt placerad för max räckvidd, masttoppen är en given plats. Min båt är bara 5.20 lång och har en fastmonterad 25wattare med mastmonterad antenn, men jag har även kortvågsradio med akterstaget som antenn! (Avisolerat akterstag nära msttoppen och avstämda spolar för diverse frekvenser)

AIS vill jag också ha, men det får vänta tills mottagarna blivit billigare, jag ska se på båtmässan hur läget är på den fronten. Dom bör bli i storlek med navigatorerna, och kanske intregrerade?!

Pasa på nu till båtmässorna, då kommer det mässerbjudande men låt dej inte luras att köpa okända märke, utan sikta på ICOM, då blir du garanterat nöjd.

Lycka til o Trevlig Sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte riktigt med. 
Om du ska ha en VHF beror på var du seglar, hur mycket och vid vilken tid på året. Om du mest seglar i stockholms skärgård på sommarn så är det jättebra med en enkel handjagare för en tusenlapp men det är kanske inte är den viktigaste prylen. Kanske är viktigare att se till att motorn, riggen och rodret är i schyssta för att undvika att hamna i trubbel.
Man kan alltid argumentera för att man ska ha VHF med masttoppsantenn, reservantenn, handapparat, AIS, radar, Navtex, EPIRB, livflotte och allsköns apparater men det måste stå i nån rimlig proportion till det båtliv man ägnar sig åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med de flesta här.

VHF - är livlinan till land. Så enkelt är det bara. En mycket bra investering.

Angående handelsfartygen, så finns det inga direkta rapporteringspunkter. Finns när man träder in i såkallat VTS-område. Sedan är det en VTS-operatör som har koll på att ingående fartyg och utgående inte möts på för trånga områden. Men visst kan du lyssna och höra vad som kommer överens. Men de brukar inte rapportera när de redan är inomskärs som i ditt exempel, för då har redan VTS-operatören koll på var fartygen är, vilka som ska lämna hamn o.sv. 

Klart att det ger mycket information att lyssna. Men försök att hålla dig i kanten av farleden om du nu måste befinna dig i den.

VTS - Vessel Traffic Service

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg på båtmässan i går att ICOM nu kommer med en VHF med inbyggd AIS-mottagare som visar fartygens rörelse på inbyggd display! Lite dyr förstås, men jag tror att priserna kommer att sjunka allt eftersom efterfrågan ökar.

Jag brukar lyssna på fartygstrafiken och dirigeringen här i Göteborgs skärgård, så man inte börjar korsa farleden just när ett snabbgående fartyg närmar sig, då kan jag vara relativt säker på att inte komma i konflikt med yrkessjöfarten.

Ha de bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...