Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Edestig

Navionics kort - vad ska jag välja?

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon vänlig själ därute som kan svara på vad som gäller för Navionics kort för 2008. Jag har idag ett kort som heter 17GXL3 som till viss del innehåller Hydrographicas specialkort men inte alla. Kortet ovan är inköpt våren 2006.

Nu är jag intresserad av ett kort som heter 13P alt 24XG. Är det någon som vet om dessa kort innehåller samtliga Hydrographicas specialkort till dags datum?

En annan sak som jag inte har helt klart för mig är om jag ska välja Platinum eller Gold.

Jag har idag en Lowrance 3500C Global Map.

Tacksam för all hjälp jag kan få i denna fråga.

Mvh, Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på vilka hydrographica som ingår idag. Så länge navionicskortet täcker ett område som där dessa kort finns, så ingår de i sjökortet.

Det ryktas... (I och med att jag inte sett den slutgiltiga sjökorten än) att ALLA Hydrographicas kort kommer att finnas med i vårens sjökortsuppdatering. Platinum, XL9 och nya Platinum .

Räcker det inte om du uppdaterar ditt 17GXL3 till ett 25GXL9?

Tror att updateringen för att 3500C ska kunna läsa Platinum inte är släppt än. Dessutom vet jag inte om den kommer att stödja Platinum .

post-24425-1394235324,9393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Letade själv efter ett navionics kort och hittade inget som passade mig. Så jag ringde upp den svenska återförsäljaren och det ska komma mer kort än vad som finns listade på navionics hemsida, korten skulle komma i mars. bla. så skulle dom släppa fler guld kort i medium storleken. t.ex ett som täcker varberg tvärsöver till gotland och allt vatten söderut, vilket passade mig jävligt mycket bättre (Halmstad) än vad som fanns tillgängligt tidigare.

Fick betäckningen på vad den kartan skulle heta och letade efter det på internet, men hittade inget. så chansen att det kommer fler nyheter som inte ännu är listade hos navionics är nog rätt stor.

Så kolla med svenska huvud återförsäljaren (glömt vad firman hette men det står på navionics)

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera att 13P är ett platinumkort. Din plotter är INTE kompatibel med denna serie. Det är först 2007 års modeller, 5200, 5300, 7200, 522 osv som är kompatibla med dessa.

Själva innehållet är samma på ex. 13P som ett 24XG, skillnaden är att platinum även har 3D läge, flygfoton osv.

Men även om man äger en plotter som är kopatibel ska man vara medveten om (allefall i skrivande stund) att plottrarna blir väldigt sega om man kör ett platinum kort. Processorn som sitter i är troligen inte tillräckligt snabb.

För mer info om platinumkorten kan ni se en film här: http://www.navalis.se/news_details.php/news_id/6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tog med mig mitt gamla kort till Båtmagneten för att få det uppdaterat till 25XG men det gick inte för minnet var inte stort nog .... så det blev till att köpa ett helt nytt 25XG och drygt 2000 kronor fattigare ..... men va fan ..... pengarna ska rulla och jag fick ett frächt nytt plotterkort! Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hoppas på lite hjälp Glad

Ska beställa en Lowrance HDS-5 med sjökort.

Frågan är om jag ska välja ett Platinum eller Gold XL9. Skiljer ju typ 1500:-

Fick ett tips om att inte lägga pengar på ett Platinum för att HDS:en inte kunde hantera de korten bra. Är det någon som vet någon om detta eller som har testat själv?  Det låter ju som rätt roliga nyheter med ex flygfoton mm men kan man inte använda dom blir man ju bara besviken. Hur segt blir det? Och andra sidan är ju inte 1500kr så mkt, man kanske byter GPS någon gång...

Senast ändrad av P-24 | 13 juni 2010 | 07:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Platinum och platinum plus korten fungerar för alla Plottrar i HDS Serien. Och samtliga funktioner ska fungera på dem också.

Det kan vara bra att kontrollera om man har senaste mjukvaran på sin HDS, mjukvaran hittars på Lowrance hemsida.

Själv hade jag inte senaste mjukvaran trotts att jag köpte min HDS 7:a i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...