Byggnads 2 Postad 23 Januari , 2008 Jag håller på att bygga om toan och skall därför passa på att sätta in en toatank. Tanken får tillverkas eftersom den skall följa skrovet, jag får enkelt plats med en tank på 37 lit men med lite rivningsarbete kan jag sätta in en tank på 55 lit. Eftersom jag aldrig har haft tank är frågan vilken volym anser ni som har erfarenhet att jag skall satsa på. Vi seglar för det mesta på 2 personer ibland med 2 gäster. Detta är en allvarligt ställd fråga från mig eftersom jag inte har en aning om hur många liter varje spolning innehåller. Men frågan är kanske i samma våglängd som hur långt är ett snöre?? Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 23 Januari , 2008 Vi har en tank på 100 liter på 4 pers (ibland 8 med gäster). Det räcker mer än väl så frågan är mer hur länge mellan varje tömning och hur mycket rivningsarbete pratar vi om. Vi klarar gott och väl en helg till och med några dagar till utan tömning. /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggnads 2 Postad 23 Januari , 2008 Jag skall även sätta in möjlighet till tömning med sug. Tiden mellan tömningarna kan kanske bli ca 4-6 dagar 2-4 personer. Ligger man i naturhamn finns alltid möjligheten att för oss män smyga bakom en buske. Carpe diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2008 37 liter är OK men det är tråkigt när den plötsligt blir full. Försök ordna utloppet så diskret som möjligt. Du ska se när det sprutar ut men inte grannen! Sitter utloppet på fel ställe kan en lägre båt intill få världens sämsta överaskning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jano 0 Postad 23 Januari , 2008 Hoppas jag inte hamnar bredvid då!! Bättre att sätta in en tankmätare. Så ser du om den blir full. Kommer en modell att fästa utanpå RF tank i dagarna enligt pressen. Ska leta på båtmässan nästa helg. /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2008 Det låter som ett köpeobjekt. Ska hålla utkik. Nu knackar jag på tanken och kör på känn. Antar att det här instrumentet gör på likn sätt men lite säkrare. Antar att det är elektriskt och medför kabeldragning. Skulle man kunna sätta en liten mekanisk manick som känner utbuktningen i toatanken. Ju fullare desto mer utbuktning. Om det är mätbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skotten1 1 Postad 23 Januari , 2008 ca 1,5 liter för varje skit sedan får du räkna själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Januari , 2008 Jag har 80 liters tank och om du är 4 pers en helg så blir den full men jag/vi spolar mycket för att slippa stopp i systemet. Jag skulle INTE göra den 37 utan 55 annars kommer du att ångra dig. Den blir alltid full när du ligger sämst till. Och att behöva lämna sin förtöjningsplats för att segla ut och tömma är inte roligt. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Januari , 2008 Instämmer, välj det största som går. Vi 100 liter och det räcker för 2 pers/samtliga behov i max en vecka. Då har vi Lavac vacummtoaletter, toaletter spolar olika och Lavac lär vara snålspolande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Januari , 2008 Vi är två och har en 60-liters tank. Den behöver tömmas ca två gånger i veckan för att det inte ska bli tokfullt . Blir det så finns det en tendens att skiten pressar sig ut mellan packningarna i toapumpen vi tömmer toatanken med. Inte kul.Skulle absolut sätta i en 55-liters tank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 24 Januari , 2008 Bygg så stor du kan så du inte behöver snåla med vatten när du spolar det ställer bara till problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 25 Januari , 2008 Vi har en 37liters på 2personer. Den tömmer vi varje dag. Det är sällan problem då vi inte brukar ligga längre tid på samma ställe. När vi däremot har gäster 4-6 personer har det vid flera tillfällen blivit fullt, det är inte skoj. Jag skulle verkligen rekomendera 55 liter. Något jag också har märkt är att konsumtionen av öl på båten påverkar väldigt mycket hur ofta tanken behövs tömmas???http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 25 Januari , 2008 vet inte om det behövs fler som säger att större är bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser