Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Bjornsthlm

Färskvatten

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en färskvattentank i rostfritt på ca 200 liter. Förra året när jag öppnade manluckan på den för att kontrollera hur den såg ut inuti var det fullt med snäckor i tanken. Har aldrig sett detta förut och blev mycket förvånad. Jag gjorde rent den för hand med diskmedel och borste nogrannt och trodde att det nu skulle vara bra. När jag nu förra helgen öppnade luckan igen för att kontrollera hur den såg ut var det återigen fullt med snäckor i den. Är detta hälsofarligt? Vi har inte blivit dåliga av vattnet under sommaren, då vi och för sig har ganska bra omsättning på vattnet. Tankar endast vatten från kommunala anläggningar vilket borde vara en viss garanti för att vattenet ska vara bra. Är det någon som har varit med om detta förut och vet någon hur dessa snäckor tillkommer och hur man får bort dem?

Senast ändrad av Bjornsthlm | 23 januari 2008 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Är det verkligen snäckor? Är det inte kalkfläckar?
Snäckor tänker jag på västkusten och saltvatten...nåt lurt här...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />
Tvätta rent med klorin och du kan garanterat ha i en liten kaffesked med klorin per 10-20 liter vatten. Så lär du inte få något mera varken kalk eller vad det nu var. Den lilla mängden är ofarlig och smakar ej. 

Jag kör med ca 5 droppar i en 10 litersdunk och har gjort det i alla år å det är inget fel på mig (än..?) \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-foot-in-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Foot in mouth\ title=\Foot in mouth\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klorin, själv tar jag en kopp glykol om dagen, rent såklart :) Nej men seriöst, det finns troligtvis bättre lösningar än att dricka skurmedel. Då jag inte själv råkat ut för problemet så har jag ingen bättre lösning än att se över alla påfyllningsrör osv för att eventuellt konstatera skräp där...

Det låter onekligen skummt att det skulle vara snäckor i din sötvattentank då de endast lever i saltvatten. En orsak till musslorna i sötvattentanken (visserligen hyffsat orimmligt) kan vara att du får in salt slagvatten i tanken genom en läckande svetsfog eller liknande.

Om det finns möjlighet kanske du kan prova en annan temporär lite mindre plasttank i några veckor och se om problemet återkommer till RF tanken eller kanske överförs till den temporära. Några bättre lösningar än så kan jag inte komma på i nuläget tyvär.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej  TenZer!
Jasså du gillar glykol? Tror inte för det räcker att slicka en droppe så smakar det så förb...t intensivt sött så man kräks.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Jag förstår att du skämtar. Men du, vet du vad du har  i din kommunala vattenkran?
Just det klor! Och i starkare doser än jag föreslog.
Du måste ha missat det. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Frågan är vad som spökar i tanken? Jag tror fortfarande på kalkutfällning och inga små molusker.

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart att det är kalkfläckar, dom kan se ut lite som väldigt små snäckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju prova med en liten skvätt ättika el vitvinsvinäger. det gör vattnet lite surare o kalken försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...