Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Tropic_7800

Reparationshandbok 290 DP drev

Rekommendera Poster

Har vatten i oljan i drevet tänkte köpa en packningssats å bytta dom själv är för dyrt å lämna in. Fråga de på en marin verkstad vad dom skall ha 2800:- plus packningssats 1200:-

Någon som har gjort detta?

Är det svårt?

Något å tänka på innan man börjar?

Finns det någon bra Reprationshandbok för detta som man kan följa??

Någon som har lämat in sitt drev som vet vad det kostade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lämnat in men vet att det kostar kring mellan 3500 och 4500 ifall man fått vatten i oljan på ett 290 dp. Priset inkluderar, kontroll av lager, rentvätt, byte av packningar, ny zink och olja samt provtryckning. Ifall det är dyrt eller ej är upp till kunden att bestämma.

Man kan givetvis göra det mesta själv med hjälp av ex verkstadshandboken. Men man skall vara på det klara med att rasar sedan drevet har man kastat drygt 50 lock i sjön.... 

En av Pentas rephandböcker (som jag just har framför näsan) heter Verkstadshandbok drev 280. 290 290A SP, DP. Ifall denna är den opitimala eller ej kan jag inte sia om. Det är i alla fall den jag arbetar efter.  lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte alla packingar (propelleraxel, växelväljare, påfyllningsskruv, tömskruv, o-ringar, inspektionsskruv) själv till mitt VP 250 drev eftersom jag hade lite vatten i oljan. Packningarna kom från orbitrade = halva priset = ca 500:-

Det tog ungefär en dag och jag sparade flera tusen, plus att jag lärde mig mer om hur mitt drev fungerar och hur skicket är på insidan. All information om hur man gör finns i några nummer av Praktiskt Båtägande (kommer inte ihåg vilka).

Min uppfattning är att marin ( och bil ) verkstäderna tar hutlösa priser för enkla uppgifter. OK, om det handlade om att byta ett stödlager som måste pressas dit eller något liknande, då kan man ta lite extra betalt.

Gör det själv !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det lutar ått att jag gördet själv är lite orolig över 2st packboxarna vid axeln ut.

Skulle vilja ha tag på Praktiskt båtägande Nr 10 där skall det handla om hur man bytter dom.

Någon som har Nr 10 av Praktiskt båtägande som kan scanna in den artiken Drevskola Del 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NÄR DET GÄLLER VERKSTADSHANDBOK SÅ SÖK PÅ EX GOOGLE HAR SJÄLV HITTAT BÅDE TILL MOTOR O DREV, På denna hemsida från norge kan du hitta allt du behöver. BAATPLASSEN.NO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På BAATPLASSEN.NO verkar dom ha väldigt mycket bra info. Tackar. 

Senast ändrad av Tropic_7800 | 28 januari 2008 | 02:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...