CalleN 2 Postad 23 Januari , 2008 Hej, Vi är två par som funderar på att åka Götakanal med två motorbåtar i sommar, vi utgår från stockholm. Ena båten är en Bayliner 2858 (30fot v8 7.4) och den andra en mindre Fourwinns DC. Är det någon som har ett bra tips på en rutt? Vad kan det tänkas kosta i bränsle, hamnavgifter,mm. Finns det något speciellt som man bör stanna och se? Hur lång tid kan hela resan tänkas ta? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 23 Januari , 2008 Det finns massor med info här på motorbåtsforumet om Göta Kanal. Kolla exempelvis in den här länken........ http://www.hannu.se/~torebatklubb/Gota_kanal/kanal_main.html Senast ändrad av labbibia | 23 januari 2008 | 15:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 23 Januari , 2008 Tänker ni gå kanalen ToR eller planerar ni att runda södra sverige (kanske blir dyrt med motorbåt??) I kanalen behöver ni inte betala några hamn avgifter, men att göra några avstickare i vänern och vättern kan rekomenderas. Vad är ni ute efter att se natur sevärdheter eller städer?. Stendörren och stegeborg kan kanske vara en bra början I vättern kan rekomenderas Wadstena som inte blir en så lång avstickare, eller Röckneöarna om man vill ha naturhamn Hästholmen är också fint, men en lite längre avstickare. Längs kanalens västra del rekomenderas wassbacken(mysig kampin) Hajstorp(Skön vedeldad bastu) Norrkvarn (Pubb med underhållning på bryggan) Ett mysigt ställe som jag tror ni kommer in på är Lambar utanför Mariestad (södra Torsö tror jag) Inte lätt att hitta, men någon här på forumet har säkert instruktiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2008 Jag kommer ihåg när vi gick kanalen med en bensinare. Det var ont om tankställen till vår lilla utombordare så vi fick vandra med bensin på några ställen. Tanka fullt innan kanalen eller om det kan finnas i Söderköping. Sjön Viken är den vackraste sjön tycker jag. Har ni tid så sug på den och liknande karameller. Försök fiska lite löja. Den är supergod som t.ex sotare. Motormuséet i Motala är kul för den motornostalgi man visar upp. 50-talsmopeder t.ex som man kan drömma sig tillbaka med. Mariestad har en väldigt fin hamn som inte får missas. Klings glass från Mariestad måste avsmakas. Spikens fiskeläge är en höjdare med ett flertal fiskebodar med färdigmat att ta med till båten (om det är ont om sittplatser). Ett mycket populärt ställe som kan vara bra att kolla eller boka plats i förväg (om det går). Läckö är en stor gästhamn som och kan vara kul om man inte varit på Läckö slott. När vår båt gick i somras i ena riktningen kostade en 9 m seglare 5000 kr men då ingår gästhamnar så många och länge man vill fram till Sjötorp. Hällekis är en stor hamn med gångavstånd till affär och hantverksgata strax ovanför hamnen. Ni kanske kan gå in i Råbäcks hamn i om det är lugnt väder. Mycket trång hamn men jättesöt. Utskeppningshamn för sten under ett par hundra år men nu endast småbåtshamn. Värt ett besök t.ex som lunchhamn. Även Lidköping är värt ett besök. Det borde gå att parkera sig strax innan bronom ni inte t.o.m kommer upp i ån under broarna. Då ligger ni mitt i stan. (Nu känner jag mig som en turistchef på Göta Kanalbolaget) Göta kanal går jag gärna igen fast jag gjort det ett flertal gånger. Go tur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 23 Januari , 2008 Om ni tänker stanna i Sjötorp över natten när ni kommer dit, tänk då på att stanna i övre eller mellanbassängen annars åker ni på hamnavgiften i nedre hamnen. Den ingår inte i kanalsystemet. Samma när ni kommer tillbaka, slussa upp en sluss. Det går inte att boka plats i Spiken och under högsässong brukar det bli fullt tidigt. I hamnen vid Läckö brukar det vara gott om plats, dock lite öppet om nordan eller nordosten drar på. Brommö bjuder på många fina badvikar om man inte vill in till samhällen. Till Mariestad tror jag ni måste. Mig veterligen är det enda stället som har bensin i närheten av Sjötorp. Tror det bara är diesel i Sjötorp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 23 Januari , 2008 Vad trevligt. Vi tänker åka Götakanal, start i Malmö, upp via Västkusten, Göta älv, in i Vänern, upp till Kristinehamn i Norra Vänern, ner till Göta kanal, ut på Ostkusten, ner via ostkusten. Vi har en SeaRay 270 med dubbla V6or, tar ca 2,5 liter/dist. Det som bekymrar mig mest är tankställe. Fösta tankningen blir i Höganäs, sen bör man kunna tanka någonstans i Göteborg, eller. Sen har jag ingen aning, någon som vet var man kan tanka? Är det något annat att tänka på? Bör man skaffa papperssjökort? Hur uppgraderar man plottern, tror bara jag har västkusten upp till Göteborg. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 23 Januari , 2008 Gå in på GästHamnar här på Maringuiden och ta sedan avancerad sökning. Välj sjökort för sträckan och bocka i rutan för bensin. Då får du (förhoppningsvis) upp mackar som finns efter vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 23 Januari , 2008 lämpligast o tanka i gbg om du skall ta den vägen e ju då precis efter älvsborgsbron på vänstersidan där ligger en station... Men kolla öppetiderna innan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 2 Februari , 2008 Hej. Finns där ingen på maringuiden som gått GötaKanal samt runt kusten som vet var man kan tanka bensin!!! Hur gör jag med plottern, det är en Garmin 192c, misstänker att jag bara har kartor upp till Göteborg. tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 2 Februari , 2008 Jag har tankat, visserligen deisel. Fyllde i Marstrand, Vänersborg, Karlsborg, Motala, Mem. Vad jag kan minnas så fanns det bensin på alla dom ställena. Men kolla för säkerhets skull, det gör du på Länken gästhamnar o på Götakanals hemsida. Att skaffa chip till din plotter är inga som helst problem. In där dom säljer sådana o säg vilken sträcka du ska åka så får du det du behöver... Trevlig resa, vi kanske syns... //Lamon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 2 Februari , 2008 ni måste prova kinda kanal som börjar i Linköping via insjöar ner till hycklinge o där kan man få transport till Gamlebyviken o ut till Västervik....http://www.kindakanal.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalle_65 0 Postad 17 Februari , 2008 Tjena. Jag har hittat en satelitkarta med alla gästhamnar, där kan du planera din rutt. Jag skulle tipsa att köra runt sverige. Stor upplevelse samt kul att slippa alla 58 slussar. Slussavgiften kommer jag inte riktigt ihåg men runt 5000:- tror jag. gå in på: http://www.ihamn.se/bottenvikenarholma.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 17 Februari , 2008 Var på Vänern för två år sedan med våran förra båt med bensinutombordare. Var svårt med bensinställen tyckte jag. Ingen bensin i Sjötorp. I Mariestad finns, vid Spiken också men inte mycket mer. Tyckte det var ganska stressigt att inte veta om det fanns bensin vid nästa ställe. I Lidköping hämtade jag med dunkar från en bil-bensinmack. På en plats i Värmlandsnäs med en liten gästhamn kunde man beställa bensin. Då gick föreståndaren till affären där och tankade något längre bort i stora dunkar som jag sedan hälde över i min båt. En fin service där de inte ens tog extra betalt för bensinen. Sedan var det få platser man kunde betala med kort och vi såg till att ha kontanta pengar. Har också Garmin (176) ochk kortet inuti lät jag uppgradera. Kostade då 1000 kr och då fick jag Vänern och Vättern, och ända ner till Danmark. Annars finns de korten relativt billiga på Blocket. Mvh Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Februari , 2008 När jag var i Spiken förra sommaren så fanns bara sedelautomat. Kanikenäshamnen i Karlstad har sjömack. Kristinehamn likaså. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 februari 2008 | 18:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser