Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Code24

Reservdelspriser

Rekommendera Poster

Hej, vet att detta varit uppe till disskusion förut, men kan inte låta bli att skriva ett inlägg.

Jag lyfte ur motorn i helgen för att fixa en del saker.VolvoPenta 5,0 GI

En oljetrågs packning kostar 1.168:- !! I USA kostar den 211:- med dagens kurs

En givare till kylningen 540:- i USA 130:- Listan kan göras lång.......

Sjövatten pumpen kostar 4400:-  Till min Saab kostar vattenpumpen 750:-

Jag råkade knäcka till Oljesumpen när vi satt ner motorn, en ny kostar 4.400:- , för en formpressad plåtbit ?? Det blir till att banka och svetsa.

Hur f..n är det möjligt att ta ut dessa sjuka priser?

Ok. det kostar att ligga på topp men detta är löjligt.

Mvh: Code 24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det är möjligt? Jo, för att många betalar just vad det kostar...Det går att pruta! Om ni envisas med att handla hos marin leverantörer

 

Det finns ingen anledning att tex betala multipelt mer för tex en packnings sats till en aq130, det blir billigare att komplettera en normal bilsats med just dom marinspecifika grejorna.

 

Tex packningar till oljekylaren köpte jag hos den lokala butiken som förser bönderna med hydraulgrejor...snacka om prisskillnad, betalade 60 moms och dessutom vettigtigt pris på provtryck av såväl oljekylaren, färskvattenkylningen och det ny hemmaompackade drevet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att pruta. Så länge det finns mer än ett inköpsställe ska man alltid försöka sig på en minskning av priset. 15 % är ingen omöjlighet har jag märkt. Det värsta i sammanhanget är att man troligen i smyg betraktas som lite bakom av butiksbiträdet om man nöjer sig rakt av utan att nämna att på nätet kan jag få delen för en femtedel av priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta! vart handlar du som kostar sådär mycket?

 

en sjövatten pump och vatten pump är 2 skilda saker.

en vatten pump till din motor kostar inte mer en 1500kr i sverige.

en oljetrågspackning kostar 200kr

en tempgivare kostar inte mer en 250kr

post-6840-1394235324,7174_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget ovanligt med ockerpriser på reservdelar från VP återförsäljare. Skulle köpa 2 ventilkåpspackningar till min VP V6:a 600 spänn styck för ett par korkpackningar ville dom ha, glöm det sa jag och köpte från hansen racing istället 60 kr st och då var det gummipackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ni inte lärt er att sätter man ett ankare på en pryl kan man mångdubbla priset.
värst var det i bokhandeln.. en gradskiva kostade 90 på hyllan med sjökort. men två hyllor bort bland kontorsvaror tog dom en tia för den.
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att en vattenpump (Cirkulationspump) kostar ca: 1500:-

Böt den förra året, det är sjövattenpumpen som går på 4.400:-

Jag har kollat priserna hos ett svenskt företag som är stora på volvo penta

finns priser och sprängskisser på nätet. Lek med tanken att býgga upp en motor av reservdelar. Skulle 500.000:- Räcka??

\Cry\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips!

 

Biltema har mkt skräp men vissa saker kan vara riktigt bra...

 

Kollade runt lite i katalogen igår, Zink till mitt 290DP kostade 180 spänn, VP tar ca 7-800!!!

 

Bälgar var ungefär halva priset... Motorolja hos dem är billigare oxå, men visst olja kanske man inte kan jämföra hur som helst... Vill inte starta en ny oljetråd, men visst finns det billiare delar, gäller bara att kolla runt!

 

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Biltemas Zink håller dessutom mycket längre än originalzinket \Wink\

Så varför inte jämföra oljan, det uppfyller i alla fall det som står på den

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En offeranod som håller längre är givetvis bättre\Wink\

Och varför inte chans på en gummibälg också.....

den gör ju ändå inte så stor nytta mer än att hålla vattnet borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nåt jag aldrig haft problem med på billigatema så är det oljan. En bil går fortfarande bra, ja dvs åtminstone motorn går bra. 29000 mil på billigaoljan.
 
Lite kul det här med offeranoderna. Om man fixar nåt skräp där det mesta av anoden är slut efter en säsong så gör man väl succé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag var ute på Statoils smörjoljeraff i Nynäs så höll de på att tappa upp oljan på Biltemadunkar, dock är det inte samma som Statoils eftersom den blandas efter Biltemas recept

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en anod ska helst vara slut efter en säsong!!! Då har den gjort det den ska.om en anod ej blivit angripen byt den!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle just säga det.

Om ej anoden blir angripen så undrar jag vart det fräter någonstanns på båten. Körde tema anod på förra båten, den höll länge men proppellern såg sämmre o sämmre ut... full med porer o kratrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...