Marrexxx 66 Postad 22 Januari , 2008 är det ngn som vet/har erfarenhet av att byta från fördelare med rotor till brytarlöst tändsystem typ 123ignition på en B20. Fördelar nackdelar värt att tänka på? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 23 Januari , 2008 Brytarlösa system har både rotorn och fördelarlocket kvar men brytare och konding är ersatt med en elektronikenhet som får sin puls från en induktiv givare av något slag, ofta en sk. hallgivare Byt hela tändsystemet när du är igång, fördelarlock, tändkablar, stift, kolla spel, glapp och skick på hela fördelarhuset samt att slungorna till tändförställningen är rätt och i skick så de fungerar. Fördelar, säkrare tändning, inga problem med brytare, en gång justerat klart och färdigt. Nackdelar, det kostar en liten slant och är lite jobb Finns inga fallgropar till B20 finns flera bra system att välja mellan, motorn är så gammal att skitsystemen är utsorterade för länge sedan http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109571 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Januari , 2008 Jag har på stenåldern laborerat ganska mycket med B 18 - 20 och har då bland annatkört med ett antal varianter av brytarlöst tändstysten. Betyder typ 123 ignition Volvos brytarlösa, så var det inga större problem med att sätta in detta. Det som kanske inte riktiigt fungerar är tändkurvan. Men det löste jag genom att ställa tändningen någonstans mellan 32 och 35 grader vid 3500varv (fall jag inte minns fel). För att få rätt tändning så är det bara att köra, lyssna, kontrollera tändstiften och justera. När du sedan är rätt så är det bara att njuta. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 23 Januari , 2008 Finns ju två-tre vägar att gå. Det ena men dyrare alternativet är 123ignition http://www.123ignition.se/ som då byter ut hela fördelaren mot en elektronisk med förinställda tändkurvor efter varvtal osv. Sägs fungerar rätt så bra och man slipper mekaniska delar. Är kanske aningen begränsat om man ska trimma och ha sig då tändkurvorna är förprogrammerade. Det andra som jag själv kör är Ignitor som då byter ut brytarspetsarna och kondensatorn mot en elektronisk givare. Fördelaren och rotorn kvarstår. Kräver dock en förelare i skapligt skick då vikter/vakuum fortfarande används. Tycker den är en prisvärd lösning som fungerar bra. Hade själv stora problem att ställa brytarna (ändrade avstånd) men med Ignitor så var det bara att ställa tändningen och köra (som taget ur en reklamsnutt). Det tredje torde ju vara om man kör ett helt eget system för tändning, är la dock mest aktuellt om man bygger egna insprutningssystem och vill ha möjlighet för anpassning. Samtliga alternativ kräver ofta en annan tändspole men duger bra med en Biltema eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser