Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Marrexxx

Brytarlöst på B20

Rekommendera Poster


är det ngn som vet/har erfarenhet av att byta från fördelare med rotor till brytarlöst tändsystem typ 123ignition på en B20. Fördelar nackdelar värt att tänka på?
 
Tacksam för svar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytarlösa system har både rotorn och fördelarlocket kvar men brytare och konding är ersatt med en elektronikenhet som får sin puls från en induktiv givare av något slag, ofta en sk. hallgivare

 

Byt hela tändsystemet när du är igång, fördelarlock, tändkablar, stift, kolla spel, glapp och skick på hela fördelarhuset samt att slungorna till tändförställningen är rätt och i skick så de fungerar.

 

Fördelar, säkrare tändning, inga problem med brytare, en gång justerat klart och färdigt.

Nackdelar, det kostar en liten slant och är lite jobb

 

Finns inga fallgropar till B20 finns flera bra system att välja mellan, motorn är så gammal att skitsystemen är utsorterade för länge sedan

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109571

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har på stenåldern laborerat ganska mycket med B 18 - 20 och har då bland annatkört med ett antal varianter av brytarlöst tändstysten. Betyder typ 123 ignition Volvos brytarlösa, så var det inga större problem med att sätta in detta. Det som kanske inte riktiigt fungerar är tändkurvan. Men det löste jag genom att ställa tändningen någonstans mellan 32 och 35  grader vid 3500varv (fall jag inte minns fel). För att få rätt tändning så är det bara att köra, lyssna, kontrollera tändstiften och justera. När du sedan är rätt så är det bara att njuta. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju två-tre vägar att gå.

 

Det ena men dyrare alternativet är 123ignition http://www.123ignition.se/ som då byter ut hela fördelaren mot en elektronisk med förinställda tändkurvor efter varvtal osv. Sägs fungerar rätt så bra och man slipper mekaniska delar. Är kanske aningen begränsat om man ska trimma och ha sig då tändkurvorna är förprogrammerade.

 

Det andra som jag själv kör är Ignitor som då byter ut brytarspetsarna och kondensatorn mot en elektronisk givare. Fördelaren och rotorn kvarstår. Kräver dock en förelare i skapligt skick då vikter/vakuum fortfarande används. Tycker den är en prisvärd lösning som fungerar bra. Hade själv stora problem att ställa brytarna (ändrade avstånd) men med Ignitor så var det bara att ställa tändningen och köra (som taget ur en reklamsnutt).

 

Det tredje torde ju vara om man kör ett helt eget system för tändning, är la dock mest aktuellt om man bygger egna insprutningssystem och vill ha möjlighet för anpassning.

 

Samtliga alternativ kräver ofta en annan tändspole men duger bra med en Biltema eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...