Mattiaz 0 Postad 22 Januari , 2008 Hej! Jag har några problem med min båtmotor och båt..Ett av problemen är att jag har en långriggsmotor på en kortriggsbåt. Problemet som uppstår att att det kommer in stora måängder vatten i aktern ( fyller nästan akterrummet) och jag tycker att jag inte får ut full kraft från motorn då min vän i liknande båt med 40 hp motor gör någolunda samma knop ( jag har en 4 cyl 85 hp mercury motor 2-takt)Avståndet är mätt till ca 30 cm för lägre än vad det skall vara. Tog en bild så det blir lite enklare att se. Det andra problemet jag finner är att motorn verkar ge minus laddning(!) hur evt jag inte då jag inte är utbildad inom elektronik. Detta är ett stort problem för oss när vi använderbåten då batteriet inte laddas när vi kör vilket har medfört nattliga paddlingsfärder mot hemhamn och mycket släp med tunga extrabatterier. Skulle vara mycket tacksam för svar och hjälp! MVH Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiaz 0 Postad 22 Januari , 2008 Strulade med bilden nyss, tror den kom med nu? annars finns det bild på riggen och aktern på min sida under fotoalbummen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 23 Januari , 2008 Har haft samma problem med rigglängd på min förra båt, Köpte en bracket tror jag att det heter. Pris 5-6000 då kan man justera upp motorn så det blir rätt höjd. Behöver inte borra nya hål i akterspegeln den passar i dom för motorn. Sen kan man bygga om akterspegeln om man vill då blir höjden den rätta. Skicka ett mail om du vill ha en min ligger i källaren. Senast ändrad av Skuff | 23 januari 2008 | 18:36 Senast ändrad av Skuff | 23 januari 2008 | 18:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miblo 0 Postad 11 Mars , 2008 vart köpte du du din bracket för 5-6000 i från ..mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuff 0 Postad 11 Mars , 2008 USA Men jag kommer inte ihåg vilket företag. Ska försöka hinna åka ut till gamla båten och fota samt demontera för den ska säljas. Trodde den låg i källaren då ringde han som köpte båten och påminde mig om att den skulle jag ha och den satt kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 14 Mars , 2008 nu är det så att det är viktigt att den stora fenan runt om riggen skall vara ovanför båten det räcker bara med någon cm så blir båten ostadig och allmänt jobbig, så ett måste är att få upp den eller byta motor, vilket inte är det trevligaste men nu har du lärt dej en läxa tills nästa gång att kolla riggstorlek först! men kolla du på olika bracken eller vad man säger i plural, det är ett alternativ men bästa prestanda o så är ju om den sitter på båt i rätt höjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Mars , 2008 Att fenan ska vara ovanför båten låter lite fel, men den ska vara i linje med botten på skrovet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 14 Mars , 2008 alldeles riktigt , jag är nog lite trött , fel av mej ! dvs. den ska varken vara ovan eller under men det är mera OK om den är lite ovan än under för under får den ABSOLUT inte vara ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Mars , 2008 Håller med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiaz 0 Postad 6 April , 2008 Hej! Jag skulle vara tacksam om någon kunde lägga in en bild på hur bracket(en) skall sitta och hur den ser ut så jag kan tillverka en själv. börjar bli orolig för missat fiske!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 6 April , 2008 tja... har sett en pytte liten på biltema för typ 5hk som man har på segelbåtar ( , Men googla lite efter Bracket så får du se vad du hittar =) länk till google sökning om bracket outboard : http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&q=Bracket outboard&btnG=Sök bilder Senast ändrad av boatnisse | 06 april 2008 | 20:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 6 April , 2008 en till i plast ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 6 April , 2008 http://images.google.se/images?hl=sv&q=Bracket&gbv=2\'> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiaz 0 Postad 7 April , 2008 Dom ser riktigt fina ut! Frågan är bara vilken som är smidigast för just min båt. tror inte jag kan använda dom där finaste verisionerna som dom har på de nya båtarna ( dom med plast plattan där bak). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 7 April , 2008 tja, dom blir väl lite dyra och onödigt stora... , men den första mercuryn på 300Hk, göra typ en sån ? se till så att det är ordentligt gjort, alltså att det inte är för klent, bättre och göra ordentligt även om det är lite över din motor storlek .(fall man får för sej och köpa en större) /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiaz 0 Postad 7 April , 2008 Okej. jag får utgå från den modellen då. Jag har en gammal 85 hk mercury 4 cyl från -75. så det borde hålla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 7 April , 2008 men du... gör som jag sa ! sök på google.se efter bracket outboard så hittar du säkert fler obs citat teknen ska inte vara med i sökningen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarBjo12 0 Postad 7 April , 2008 Här är en lösning som fungerade väl för min fd 30 hk motor...måste väl gå att fixa likadant och hållbart för en större motor? Kraftig durkplåt och rejäla genomgående bultar...för under 1000-lappen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=85405 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarBjo12 0 Postad 7 April , 2008 Hittade denna på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattiaz 0 Postad 10 April , 2008 Jag måste passa på att tacka er för erat visat intresse. JAg ska nu ut och mäta lite och sen se vilken tjocklek jag kan behöva för dimensioner på plåt och upphägnad. mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 10 April , 2008 Perfekt! jag önskar dej lycka till och hoppas det blir bra ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 10 April , 2008 Jag tror att 30 cm är lite väl mycket. Har du xxl rigg då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser