Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Nozer

Äldre mercury, problem med både soppan o kylning. (mercury 500 -69)

Rekommendera Poster


Har en liten sportbåt, med en 50hk mercury 500 -69 på.
 
Sista tiden innan upptagningen började den bli jävulskt svårstartad. Den surade ner sig, bluddrade som fan när den väl gick igång, för att sedan gå antingen med hög tomgång, eller knappt ngn tomgång alls.
Ngt med soppan troligtvis.
Men vad? Har sökt sprängskisser på nätet, men de säger mig inte så mycket annat än motorns uppbyggnad, vad som skulle vara trevligt är ngn typ av verkstadshandbok.
Ngra membran eller så som brukar vara vanliga att dom ger sig? 
 
Likaså är den väldigt seg i accelerationen. Tidigare brölade den på rätt bra. Nu tar det betydligt längre tid innan det händer ngt. Men väl uppe i fart går den bra.
 
Sista gången vi skulle ut, så märke jag också att det kom inget vatten ur skvallerröret under powerheaden. Är ngt avgasutblås där, där det också ska komma ut lite vatten. Det gjorde det inte längre.
Dock verkar kylningen fortfarande fungera. För den blev inte varm (märkte problemet först efter en stunds körning), o det bubblade fortfarannde nere vid riggen. Eller har dessa motorer även avgasutblå nertill vid propellern?
Blev iaf inte varm vid körning, så ngt med kylningen verkar juh funka iaf. 
 
Hur funkar kylningen på dessa, är det flera utblås som är oberoende av varandra, dvs både upptill o nertill, dvs att impellern troligtvis funkar, men övre utblåset är igensatt?
Har tänkt att byta impellern, OM jag får loss alla bultar o skit, annars får man hoppas det går att spola rent alla rör o slangar o skit o få det att funka ändå.
 
Ngn med tips på vad man kan kolla, o hur man ska gå tillväga?
Har relativt stor erfarenhet av mekande o renovering av bilmotorer, men båtmotorer är ngt nytt för mig
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kan vara skit i slangen till skvalllerröret ( den är till för att visa så att kylningen funkar inte mer.) ahm.... hur länge sen var det sen du bytte impellern? vart annat år tror jag man ska göra det.  inte en aning varför den inte går du... får tänka lite på det. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern räcker med att byta vart femte år ungefär.

Kolla hur bränslemembranet ser ut. Är det lite kupigt är det hög tid att byta. Räcker med att det är lite kupigt så kan motorn vara svårstartad och/eller gå dåligt. Kan nästan garantera att det är membranet som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har haft båten o motorn i två säsonger, o föregående ägare påstod han hade bytt impeller året innan, dvs den har vart igång tre säsonger.
 
Frågan är om man ska byta?
Är lite skeptisk mot att skruva i onödan, känns aldrig kul att ge sig på gamla rostiga/fastsatta grejer om man slipper. Men blir nog att jag river iaf då det alltid känns bra att veta att grejerna är fräscha.
 
tack för svaret ang membranen iaf! Då blir det till att kika igenom dom. För det känns som detta är ngt som kanske aldrig blivit bytt under motorns livslängd.
 
Motorn är i kalasskick i övrigt. Tror inte den gått speciellt mycket. Enligt föregående ägare hade den stått i ett garage större delen av sitt liv. O när man ser på den kan man faktiskt hålla med om det! Skött sig skitfint hela tiden innan de sista 3-4 gångerna man skulle ut.


Så det känns värt att lägga ner lite tid o energi på den =)
Faktiskt sällan man sett en så pass fin o välbehållen motor som är äldre än man själv är *s*
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Finns lite olika orsaker till dina problem.

 

1.  Man har ju redan varit inne på membran och skit i skvallerstrålens utlopp och slang, är ganska vanligt att det sätter igen sig. Skvallerstrålen är inget avgasutsläpp bara en indikator på att motorn får kylvatten

 

2. Avgas utsläpp finns i proppelercentrum avgas utsläpp i övre delen på riggen, men i det övre utsläppet ska det komma vatten avgaser ur framför allt när du ligger still på tomgång. När du kör ska det komma mest kylvatten där.

Övre utloppet kan inte sätta igen sig.

 

3. Ang svår startad så prova att byt tändstift, om det är thunderbolt tänd system ska vara Perma Gap stift.

Sedan finns det filter inbyggt i bränsleinloppen till förgasarna kolla så dessa inte är igensatta.

 

4. Sedan finns det att värsta senario till taskig gång och svårstartad maskin och det är sönderrostad avgasplåt, denna skiljer kylvatten från avgaserna,rostporer i den så kommer det in vatten i cylindrarna och stör förbränningen. Är det små porer så kan avgastrycket hålla borta vattnet när man väl fått upp varvtalet på maskinen. Plåten sitter underden stora mantelkåpan på högra sidan av motorn framifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du gammal bensin som stått i trycktanken. Är vanligt att bensinen blir som sirap efter inte allt för många månader. Den får i varje fall inte stå fuktigt och kallt i nåt uthus nån längre tid.
Efter användning ska du också alltid köra tomt. Speciellt när säsongen är slut. Bör aldrig finnas nån bensin kvar i förgasaren.
Den blir ännu mer sirap där och sätter igen dom små fina munstyckena.
Är nog ett av dom vanligaste jobben som båtmekar håller på med. Att rengöra förgasare är båtmekarnas tråkigaste jobb. Men ger pengar i kassan för företaget. Bensinen idag är inte som den var förr.
En jäkla massa tillsatser av miljövänlig typ som inte tål att lagras.
Peta med en tunn ståltråd i skvallerhålet. Brukar ärga igen där.
Att nån säger man bytt impeller utan att fått nåt papper på att det är gjort.
Är lika illa som om nån säger dom bytt kamrem på bilen. Men där heller inte finns nåt bevis.
Kan bli en dyr historia att bara lita på andra.
Ett vanligt fel på äldre Mercury är att drivaxeln rostar fasst i vevaxeln.
Beror på att den inte var rostfri eller legerad ens.
Har man missköt sitt byte av impeller kan det bli en bojsten i värsta fall.
MVH Gunnar Jansson. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Litar som sagt inte heller på föregående ägare att impellern verkligen är bytt. Så det ska rivas isär och kontrolleras iaf. Om det nu är möjligt att riva öht dvs, då jag också vet det där med att äldre mercury rostar axeln fast i.

 

Men nu blir jag lite fundersam...

Ni säger att skvallervattnet kommer upptill, o avgaserna nertill?

På min motor finns det inget, vad kan man säga...dedikerat skvallervatten hål. Utan det är under powerheaden 2st rektangulära hål in i motorn. Kan kanske vara 1.5cm höga, och 3cm långa, o det sitter 2st sådana hål bredviv varandra.

Ur dessa kommer det avgaser, och tidigare har det även kommit en vattenstråle ur iaf en av dessa (aldrig kollat om det kommit ur båda).

Som jag förstått ska det allstå komma både avgaser oh vatten här. Så långt verkar det stämma iaf, bortsett från att de tnu inte kommer ngt vatten...

Problemet är att det går inte att peta i dessa hål. Är ett hål, med en snäv vinkel eller vad man kan säga innaför. Går inte att komma in i själva röret innaför pga detta.

Likaså den där plåten som kan rosta sönder. Hur ser man den?

Räcker det att skruva av kåpor etc så ser man den, eller krävs det omfattande demontering för att se den?

Känns lika bra att kolla även den när man ändå ska riva allt likssom...

 

gelis: Är denna avgasplåt ngt som isf går att svetsa, dvs att det bara är en plan plåt, eller är det massa kanaler o skit i den också?
Du säger på högra sidan framifrån. Vad är fram o bak på en båtmotor? *virrig* Räknas frammifrån då man står bakom båten, eller innifrån båten så att säga?

 

Känns bra o få info om allt så man vet när man väl ska börja riva eländet.

 

/Tobbe

 

Senast ändrad av Nozer | 26 januari 2008 | 23:19

 

Senast ändrad av Nozer | 26 januari 2008 | 23:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe angående utblåset, jag har då en Mercury 175hk- 77, och på den är det likadant , jo u dom två rektangulera hålen dom är egentligen lite runda i kanterna (tror jag?!) här urkommer det massa avgaser och typ som vatten stänk eller som ngn spottar ungefär så. men inte en stråle vad jag vet inte ifall när den går på tomgång, sedan längre upp imellan den sk. mittendelen  och själva motorn går det ut en slang som sedan sitter fast i en genomföring hålet är c:a 5mm knappt? där ut kommer det en ganska kraftig vattenstråle men på min kommer det ingen när jag kör den på land med vattenslang och muff. det är för dåligt vattentryck. den ska du kolla kommer det inget så plocka isär och kolla impellern när du ändå rivit isär det så byt likagärna och kom ihåg vilket håll vingarna är vända åt för tar du dom åt fel håll och du inte smört in kanterna med fett innan så orkar inte motorn vända klaffarna och då kan den bränna upp och den är slut.

 

ngn mer som kan komplettera detta?

Mvh: Wilhelm Elofsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klargörande, skvallerstrålen kommer ut i ett litet rör på sidan av nedre motorkåpan, det röret vill gärna sätta igen sig, finns även på din motor, har inget att göra med övre avgasutsläppet

 

Agasutsläppet ( rektanguläre hål) uppe på riggen är till för att släppa ut avgaser vid låga varv och tomgångskörning då det blir för stort motstånd under vattnet via propellern, där ska det även skvätta ut kylvatten, framför allt vid högre varvtal. Om inte byt impeller.

 

Ang bak o fram så är fram när du står i båten o tittar på motorn.

 

Avgasplåten brukar inte gå att laga, men den är gjord av vanlig plåt, dock inga kanaler i, men inte plan. finns att köpa som reservdel. Är på samma sida där gas o växel reglage sitter. Inte kul att få isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultarna är alltid akilleshälen på äldre motorer. Ärgar fast som attan. Ännu värre vid avgasluckor eller där det är kylvattenskanaler i närhten.
Är en viss teknik att få bort dom. Fast även den skickligaste går bet och får borra ur bulten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...