Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
NiclasV

Värde av båtbesiktning när båten är på land ?

Rekommendera Poster

Hej !

Funderar på att köpa en nyare segelbåt som är två år gammal.  Jag tänkte att jag skulle ha en besiktningsman bara för att vara säker att det är ett bra köp. Den kostar trots allt ganska mycket mycket. Jag undara dock om det är någon vitts nu när man inte kan testa motor eller se riggen etc då den ligger på land.   Tror ni att det ändå är värt pengarna ? 

Cheers,

Nic 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: BÅTBESIKTNINGSMÄN .. NÅGON SOM BLIVIT DRABBAD? 

Ligger på Motorbåtssnack !!!

Finns  en del som inte gör så bra ifrån sig ,  läs tråden ,så ska jag tipsa

om hur man skall förhålla sig mot besiktningsmannen rent avtalsmässigt .  

-Det finns ett och annat att tänka på INNAN man köper en sån tjänst !!

// Jocke

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 22 januari 2008 | 23:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara upplevt en båtbesiktningsman, då gällde det en båt jag skulle sälja. Den låg på land och vi körde motorn, meddels vattenslangar etc. Det var en mycket trevlig upplevelse måste jag säga. Dessutom lärorik, då jag kunde vara med och upptäcka saker jag själv missat. Båten var iofs. rätt gammal ca. 40 år men i gott skick tydligen. Trevlig besiktare och en underbar köpare. Bara possitivt alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig inte heller speciellt lurad. Har erfarenhet som köpare då.

Sålde min gamla båt genom samma förmedlingsfirma, antar att den också blev besiktigad, men hörde aldrig nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag avråddes att köpa en båt som kändes skum. Eller rättare sagt tyckte besiktningsmannen att säljaren kändes som han inte berättade om båten på et naturligt sätt. Han sa inte flaska om båten. Besiktningsmannen kunde inte hitta nåt fel på båten men avrådde mig på känslan av att jag hade en svår säljare.

Det kan ju vara ännu värre än om ett tekniskt fel upptäcks men rättas till eller kompenseras av en frikostig säljare.  

Ett sätt att slippa göra besiktning är ju att skriva ett avtal som reglerar i efterhand en kompensation för dolt fel eller helt enkelt pengarna tillbaka.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lät egendomligt att besiktningsmannen tyckte säljaren var skum för att han inte sa ngt, personligen tyckte jag det var bra att säljaren inte gjorde några utfästelser alls, det var ju besiktningsmannens jobb att hitta ev brister o fel oavsett om säljaren var på plats eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Stevemedselcon det kan man tycka.

Men jag hade själv en känsla av att han hade en hund begraven nånstans i båten. Det tyckte även min fru så då var vi 3 st som hade samma åsikt.  Men det kan lika gärna ha varit ren personkemi typ tyst norrlänning eller liknade eller at det var vi som var knasiga.

Men det räcker då det finns andra alternativ. Bättre att välja ett solklart alternativ än ramla i en dold fallgrop.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju att förhandla om det mesta men det kan räcka med att hårt begränsa det till några viktiga detaljer som inte verkar helt solklara eller är ekonomiskt viktiga. T.ex fukthalt i skrov, roder och motor med kraftöverföring.

Skitsaker får man leva med för att inte strula till det och göra det onödigt svårt att få igenom affären vilket skulle kunna ge ett onödigt högt pris. Köparen kan ju sälja till en kund som inte kräver såna garantier då det kan kosta om nåt händer.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad kostar det att anlita en besiktningsman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par tusen kr tror jag vi betalade och då reste han några mil också. Det varierar säkert så kolla några i branschregistret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besiktningen på min föredetta  SeaRay 220DA kick på 9700kr......

3 timmar i båten och 7 timmar för att skriva rapporten ????????????????????

( ..och en massa felaktigheter innehöll rapporten också, in gick visst i priset )  \Laughing\

post-11345-1394235324,8631_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har använt besiktningsman både vid köp och försäljning. Valde ut besiktningsmannen genom att fråga andra samt söka bland akturiserade besiktningsmän.

Vid båda tillfällena besiktigades båten både på land och i sjön. Efter sjösättning kördes motorn samt provselades.

Jag deltog själv i besiktningen (kröp efter besiktningsmannen och ställde en massa frågor)

Protokoll med bilder fick jag ca en vecka efter slutförd besiktning.

Jag skulle aldrig köpa varken ny eller begagnad båt utan att först besiktiga båten.

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns kunnigt folk resp kompletta idioter i alla brancher. Att påstå att alla båtbesiktningsmän är blinda idioter är lite väl trångsynt. Visst kan du kolla om du får några som hellst garantier på ett visst område och på så sätt försärka sig mot någonting besiktingsmannen sagt varit lugnt och se till att få allt sådant skriftligt.

Tycker du dig inte besitta tillräcklig/önskvärd kunnskap så råder jag dig att ta kontakt med en besiktningsman eller en kunnig kompis. Angående att båten står på land kan vara till fördel på så sätt att du kan upptäcka t.ex. botten och kölskador lättare. Motorn kan du ju testa endå, masten är mycket lättare att gå igenom gällande eventuella bucklor m.m. (om den inte sitter på dvs).
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besiktningsmän överlag ska man inte ha för mycket förtroende för, ärligt talat om det nu är så att man int ekan ngt om det man ska köpa så kan man kanske ta med en bekant samtidigt som man vet har kunnandet om det man ska köpa, gäller båt bil hus etc som kan ifrågasätta olika saker, allmänt gäller att folk har ngn slags tillit till dessa så kallade besiktningsmän som man inom min gebit ibland undrar om dom vet ngt överhuvudtaget om det dom pratar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En besiktningsman som jobbar med hela tiden hittar svaga punkter och kan gå på dessa vilket kan ge möjlighet till prispress.

Sen är det ett försteg till att lära sig båten. Vad är det och det och vad är den bra till osv. Att inte kunna sin båt kan ge överaskningar och det är väl därför vi håller oss ajour hela tiden bl.a på den här båtsajten. Fråga fråga, älta den ena teknikaliteten efter den andra. Annars blir det att stryka efter varven för att få hjälp hela tiden. Det mesta kan man lära sig att fixa själv om man vill. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nic, kul att du fått så många svar.. -konstigt att ingen svarat på dina frågor!

Det är en vits med att besiktning görs på land, då kan besiktningsmannen kontrollera skrovet utifrån, vilket är mycket värt om det visar sig att båten varit med om kraftiga grundstötningar eller att se gamla lagningar etc. Motorn behöver du nog inte vara rädd för på en två år gammal segelbåt. Normalt kontrollerar besiktningsmännen endast skicket på motorn. Riggen är en fördel att besikta på land. En besiktningsman skulle ej klättra upp i riggen om båten låg i vattnet. Det viktiga är att försöka se om det finns tendenser till sprickor i beslag etc, eller tendenser till förslitingar och utnötningar någonstans. Egentligen borde det inte heller vara något problem, båten är ju så pass ny. Fast har den seglat jordenrunt i två år, så är det ju en annan sak.

Jag skulle ej betala för en besikning på en två år gammal båt, om allmäntillståndet är bra! Du kan själv gå igenom det flesta detaljerna med en lekmans blick.

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...