Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Kenneth_S

Båtabstinens...

Rekommendera Poster

Oh Gudars skymning vilken båtabstinens jag ligger inne med nu... har haft detta se´ n mellandagarna 2007. Vart ute vid båten och tittat ett flertal gånger nu, och vet exakt vad det är jag skall ta itu med... de rent tekniska detaljerna med motor & el mm hoppas jag att brorsan min har tid med, vid sidan av hans egen båt. Resterande upprustning är jag helt på det klara med hur jag skall gå tillväga... silocona här, dra om rör där.. o s v... Synd att det bara är januari än så länge, vill att mars skall vara här så att man säkert kan sätta igång med vårrustningen... än sä länge är det för osäkert, då februari kan ställa till med kalla otrevligheter...

Båtsäsong 2008, I´ m on my way...\Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt du har! Men du tänker väl inte förstöra den med silicon (den enda silikon som bör finnas är på tändkablarna).

Du har ju registrerat dig på västkusten. Så det är väl bara att besöka båtmässan under två helger så är vi snart inne i mars. Med hänsyn till dagens väderlek finns det chans på vårrustning i början av mars. Vårdagjämningen är torsdagen den 20 mars med långfredag den 21 och ledigt tom måndagen den 24. Så det finns nog chans med sjösättning under poskhelgen, eller? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en väldig båtabstinens men den dämpar jag med tidig vårrustning inombords. Det är ju så varmt nu att vi lätt får upp temperaturen till 20 grader i ruffen mha en kupevärmare. Har på detta sätt slipat och donat i båten under fyra helgdagar i vinter.

Roligast av allt är att kompisar som också har abstinens gärna låter sig bjudas ner till båten på fika. Vi har som mest varit 8 personer som fikat i ruffen där båten står på varvet. Bilden är från 13 januari.

Kan verkligen rekommenderas!!

Senast ändrad av ciaraud | 22 januari 2008 | 12:22

post-2001-1394235324,5019_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är snart färdig, lite bottenfärg bara. Sidorna polerade och klara.

(står inne....).

Frugan syr på sittbrunnskapell som också snart är färdigt.

Båtmässa näst helg... sen går det fort till sjösättning.....

/// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är väl bara att sätta fart nu - varför vänta till mars? Är nere och meckar ungefär en kväll i veckan för att hålla humöret uppe och slippa stressa ihjäl sig på våren med alla projekt som tar längre tid än man trodde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket... Köpte båten i maj 2007, min & frugans första egna båt. Har haft både mycket kul med den, även jä***ga vedermödor beroende op byte av limpa, risigt elsystem med utdragna batterier till följd, läckande bälg o s v... den historien har jag iofs redan dragit här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=182089

Men utöver den storyn så har vi haft rejält kul med den... man skall ha vedermödor oxå\Laughing\

Jo, mässan skall jag allt gå på, det lär väl bli jag själv som finansierar mässan denna gång\Tongue men det får det vara värt....

Planerar på att ha båten i lagom till öringpremiären här på västkusten, den är 1/4. Öringen är fredad för Kattegatts & Skageracks kustområden 1/10 - 31/3. Vågar dock inte sätta igång med vårrustning än, då -som jag skrev- att februari kan bjuda på en del obehagliga kalla överraskningar... men snart så

Önskar er Alla en toppenbåtsäsong 2008!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att hålla med...brukar till helgen sätta på värme i båten o krypa ned i kajutan för att känna efter, en gammeldansk/pilsner, bra musik hör oxå till.Ibland kommer sambon ut och gör mig sällskap..........räkmacka ibland t.o.m!!!! Kommer hon inte ut så brukar uppmärksamhets signal på hornet hjälpa\Laughing\

Har själv haft en Selco , samma som din o var väldigt nöjd...ibland litet ångerfull att jag sålde faktiskt!!!! Tror att Du kommer att bli nöjd med ditt båtval.

Håll ut------sommaren kommer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte vädret ställer till det så läggar jag i båten på lördag morgon för att ta en tur ut till bekanta.

Men jag har abstinens jag med.

Senast ändrad av Skuff | 22 januari 2008 | 18:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och tar en fika i båten varje helg, abstinens, jojo det är väl det minsta man kan kalla det, så fort solen tittar fram kryper det i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehe. Inte bara jag som är lite tokig mao.

Fast det är helt OK att planera också. Men det är ju lite som torrsim \Sealed\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter och tar en fika i båten varje helg, abstinens, jojo det är väl det minsta man kan kalla det, så fort solen tittar fram kryper det i kroppen.

Nja givetvis inte varje helg men ofta!!!!!!!Kryper det i kroppen brukar jag stanna inne hos sambon...........och äta räkmackan.Man får ge och ta\Cool\

post-5767-1394235324,5822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med!!

En av dom som är inne i båten varje helg!

Även efter 4 säsonger ,sugen på att byta men ibland inte!!

Har ju en Fjord!! Det man tittat på är ju inte kvalite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar fortfarande inte vad som hindrar att starta.

De dagar de är kallt är det ju bara att skita i att åka ner (eller klä på sig ordentligt)? Det är bara att vika undan pressen så man kommer åt det man ska och vill, vika tillbaka när man åker hem igen. Jobben i ruff och sittbrunn är det bara att köra på med utan att röra täckningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm...... av 11 inlägg så verkar Du inte fatta vad som menas...läs en gång till....

Lyfta på täckningen osv ingen nyhet.

Vilken tur att man själv bestämmer när den kan lyftas.....Gnällspik!!!!!!

Känn efter Du oxå!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Wink\ Står ni på land!!!

\Cool\ Var ute i veckan och konstaterade att strandskatan punktligt kommit.

\Tongue Här på Bästkusten har vi ingen is än så hela havet är fritt att åka på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. OK... vad vill du tillföra med det här inlägget?

Förklara istället varför man vill, men inte kan börja för mig.

Vill man inte slipper man!

Jag lovar, jag ska inte tvinga någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också abstinens. Fast det jag behöver göra är lack-jobb på inredning i den öppna delen och reparera lite parkeringsskador på botten. Alltihop utomhusjobb så jag måste ha garanterat 10 grader innan jag börjar.... :-( :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan lacka i minusgrader!

Faktum är att du får kanonresultat så länge det inte är fukt i luften, du klarar av att inte få utandningsluften att kondensera på ytan du lackar och du kör med enkomponentslacker. Torra, kalla februaridagar brukar ge bäst resultat - om det nu blir någon torr, kall februari...

Bästa ytan jag fått på båten någonsin strök jag en solig dag när det var -8°C!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. OK... vad vill du tillföra med det här inlägget?

Förklara istället varför man vill, men inte kan börja för mig.

Vill man inte slipper man!

Jag lovar, jag ska inte tvinga någon.

EH OK ....Ledsen komm.capt tror inte att det är någon ide...!!!!

Känslan sitter i länge,....

Vill man inte slipper man! Just det, så vad är ditt problem?????? Vad är det Du inte fattar, som andra inlägg fattar??Visst är det litet knepigt med mjuka inlägg.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min intryck var att Keddy egentligen ville börja, men att en eller flera köldknäppar i februari kunde hindra honom. Jag undrade varför - har inte fått svar på det än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsatt vårrustning i dag. det går alldeles utmärkt.
En var där och slipade botten medan vi njöt av värmen i sittbrunnen och åt lunch innan vi kröp ner i båten och passade in en ny pentrypump och satte upp nya gardiner.

På´ t bara!! 

post-2001-1394235326,1006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naaahh... Största anledningen är att jag vill vara säker på att inte ha en massa minusgrader och jobba i... att jag kan göra en massa under pressen vet även jag, men det är inte riktigt lika kul om det är 8-10 minusgrader och även ibland kallare, som det kan vara här i Göteborg i februari... Mars brukar rent historiskt sett bjuda på lite skönare väder, åtminstone senare delen, från c:a 15/3 och framåt, då är det skönare att pilla med mojängerna vid de temperaturerna... Jag har faktiskt varit och gjort en del både ut och invändigt nu i januari, då vädret tillåtit det, som exempelvis igår när dte var en helt underbar vårdag här... när det egentligen skall vara runt 15 minus och ½ meter snö... även här i Göteborg... men det är en annan fråga, som inte skall tas upp här... det finns miljöforum för det...

Tja, lite förklaring fick du här... se´ n vet jag att det hela är helt och hållet upp til mig när jag börjar... men det tar inte bort saken att jag fortfarande ligger inne med en rejäl båtabstinens och vill ha i skutan för att fiska, bara åka, lägga till vid någon ö och kolla runt... däri ligger den största anledningen till abstinensen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...