Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
sumo

Byte av fall på Triss Magnum

Rekommendera Poster

hej!  tänkte byta fall på min triss magnum.och jag undrar vilken diameter på fallen man ska ha, samt längd så de räcker ner till sittbrunn?

/Sumo      som längtar till sommaren\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja   jag  har precis blivit med en triss magnum jag fick  tips om 2 gånger masthöjden  9 m ?? mät sedan längden från sitt brunnen till mastfoten plussa 30 cm  ska  nog räcka  sen  syr du ihop fallen ända mot ända lägger runt precis  vid skarven så den inte kan fastna en bit eltejp om å drar ut det gammla då följer nya  med  runt i masten en matar på samma gång du drar  Dia meter till storen ca !0/12 mm så du kan få grepp om  det   focken   8/ 10  mm  är ju lättaer segel o dra upp    lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du byter från vajerfall till nya linor så behöver du troligen byta trissorna också. Annars kommer fallen att fastna eller slitas onödigt hårt.

Satsa på 8 mm, det är minsta vettiga diameter att hålla fast. Hållfasthetsmässigt så får du mycket stor marginal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...