Mankan72 0 Postad 21 Januari , 2008 Hej! Har kollat på en vinsch som drar 2000kp. Hur mycket är det? Någon som vet?? Fick för mig att 1kp=9,8 newton.Och 1 newton = den kraft som behövs för att dra 1kg. Kan detta stämma eller är jag ute och cyklar. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Januari , 2008 Ja, du är rätt ute. Måttenheten kilopond (kp) ären äldre måttenhet för kraft. 1 kp är som du redan skrivit ca 9,8 N. I ditt fall säger man i dagligt tal att vinchen drar nästan 2000 kg. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mankan72 0 Postad 21 Januari , 2008 Tja! Borde det inte bli 20 000 kg? Om 1kp=9,8N*2000kp=19600Newton/kg Tänker jag fel? Vinshen är en motor driven militär bärgningsvinsh så 2000kg låter lite. Tycker dock att nästan 20 ton låter mycket! Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 21 Januari , 2008 Hej. Nitro har rätt 1 kp = ~9,8 n. 1 Kp är den dragningskraft som 1 kg ger. Vinschen drar 2000kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 21 Januari , 2008 Tjena Hittade en ganska kul sida när det gäller att omvandla olika enheter http://www.convertworld.com/sv/vikt/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 28 Januari , 2008 Med risk att bli utskälld som besserwisser. I N är den kraft som ger massan 1 kg accelerationen 1m/s2. Det var väl det ni menade, men den kraft som fordras för att dra ett kilo är ju inte riktigt samma sak. Och 2000 kp är den kraft som fordras för att lyfta 2000 kg. Eller ge massan 2000 kg accelerationen 9.81 m/s2, men det säger ju inget. Så visst har du lite rätt! Du kan alltså lyfta ca 2 ton med den winschen! Men om du inte lyfter rakt upp så kan du dra mer. Om lutningen är ca 45 gr så kan du dra ca 3 ton. En normal båtramp är nog inte på mer än 10-20 gr så då kan du dra ca 5 ton. Och så säkerhetsmarginaler... PS Rätta mig om jag har fel! Den där sidan med konvertering var ju lite fel. Den omvandlade glatt i N till 101.97 kg, vilket är fel. Newton är en kraft och kg är en massa. Och på sidan om tryck så står det 1 kg/cm2 vilket inte är något tryck. Senast ändrad av Algot_R | 28 januari 2008 | 19:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 28 Januari , 2008 Här har du ett litet program för konvertering av enheter http://joshmadison.com/software/convert/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Januari , 2008 När det gäller laster vid jordens yta. Det är så enkelt som att man kan skriva kp eller kg vilket man vill. 1 kp=1kg Förr hade man inget resonemang om acceleration och tryck mm. Man vägde olika saker och det gjorde man vid jordytan. För det var enheten kg helt OK. Sen fick man behov av att mäta krafter tryck acceleration energi osv och då blev det praktiskt med en kraftenhet som då sattes till att vara den kraft som erfordras för att lyfta 1 kg vid jordytan. Sen har man omvandlat enheten kp till N som passar bra för att räkna energi mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 29 Januari , 2008 Ja, du tänker lite fel. Du blandar sorter hej vilt. Och 1kp är inte = 19600 N/kg. Läs mitt förra inlägg. Däremot är - som sagt - 2000 kp = 19620 N. Vad menar du med N*kp ? Eller N/kg ? N/kg är acceleration, dvs m/s2. Och även Forgus har fel. 1 kg är inte samma sak som 1 kp. Att säga så är lika fel som att säga att 1 knop = 1852m. Hur mycket vinschen kan dra beror ju på lutningen. På plan mark kan du dra betydligt mer än vad du kan lyfta. Du kan ju faktiskt med handkraft flytta även en ångbåt som väger 100 ton, men det går långsamt. PS En annan intressant fråga är ju vad du ska ha vinschen till. Berätta lite om det för oss så kanske någon med lite erfarenhet kan bedöma om den kan fungera - utan att räkna med kp och N! Det finns nog många här som kan mindre fysik än jag men som kan hantera vinschar och vires bättre än jag. Som sagt, vad väger din båt? Hur mycket lutar rampen? Senast ändrad av Algot_R | 29 januari 2008 | 20:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Januari , 2008 Här har vi en teoretiker ut i hårspetsarna. Alltid bra med en som kan hyfsa våra praktiska måttenheter. Tack för det. Det blandas rätt friskt här. Ett vanligt fel är att A och Ah blandas ihop. Följden kan bli att man tror att om man har ett 150 Ah batteri ska man ha en generator på 150 A och liknande. W och Wh sätts ofta som synonymer osv. Men när jag lyfter 1 kg så använder jag alltid 1 kp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Januari , 2008 Hej ForgusAndra ggn idag jag håller med dig.Problemet är dels teoretikerna, jag förstår dem, dels att kp har försvunnit till samma glömska som tummen, den på tumstocken.Visst. Om vi glömmer Newton så är dragkraften på 1 kg ett kp. Amen, (vid havet, ekvatorn och normal lufttryck och solsken och nerförsbacke och medvind och hemlängtan medtagna för korrigering! http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Man kan som överslag lugnt räkna med att det behövs 10 N (newton) att dra ett kilo med.Själv rundar jag 1 (råbands)knop till 2 km/timme så alla förstår hur fort jag seglarhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mankan72 0 Postad 3 Februari , 2008 Hallå! Tack för alla svar! Jag skulle ha den till att dra upp en fastkörd grävmaskin.Vilket är löst nu! Men även att dra upp min båt som väger 3ton. Allting är nedlagt då jag lyckades få upp grävaren och jag får forsätta att dra upp båten med bilen. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser