Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
saltvik

Mercury 7.5hp

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en mercury som verkar kyla dåligt trots att packningen till avgasplåten är ny& impellern är också bytt.Ska det vara en slang mellan impellerhuset och kyl röret?Finns det en termostat någonstan? Motorn är från -71& går kalas fint,så jag vill repa den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag minns av värde är att jag hade en 7,5 Mercury en gång som extramotor. En dag, tror att det var första startförsöket den sommaren, kom det inget kylvatten ut ur riggen (strax under kåpan) fast den gick fint. Det visade sig vara så enkelt som en propp i kylvattenslangen. Bara att blåsa rent med tryckluft.

Anders

PS Hur yttrar sig ditt problem, går den för varm eller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte säker men jag tror inte det sitter en slang där. Ska nog bara tryckas ihop. Är du säker på att kylröret har hamnat rätt i impellerhuset när du monterade ihop växelhuset med riggen? Kan vara bökigt att få dit både kylrör, kraftöverföringsaxeln och växelstaget samtidigt när växelhuset ska monteras. Jag gjorde som så att när det är ca. en cm kvar innan allt är på plats så tog jag en liten spegel som jag förde in en bit och sen tog jag en ficklampa och lös på spegeln som i sin tur speglade upp ljuset så man kunde se upp i riggen när dessa saker var mitt för varandra. Funkade bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där!

Om man kikar på spräng skisserna ser det i alla fall ut som en liten kort slang med nått sorts rör tycker jag.

mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...