Nozer 0 Postad 21 Januari , 2008 Så fort vintern gett sig av, så ska båten genomgå en liten allmän uppfärschning. Vad jag stör mig som f*n på i dagsläget är att vindrutan inte går att fälla på ngt sätt. Vilket gör att när man ska in i naturhamnar eller likn, så är det inte det lättaste att hoppa fram i fören. Går an för mig som är relativt lång, men för frugan, o de flesta småväxta bekanta vi har är det värre. Dom kommer helt enkelt inte över rutan utan att riskera att ramla i plurret. Tankarna har gått till att göra rutan fällbar på ngt sätt, men hur? Bästa tanken hittils, är att dela upp rutan i 3delar, o ha den i mitten fastsatt med gängjärn, o fälla åt sidan, eller helt löstagbar. Ngn som har ngra ideer, gärna bilder om ni själva gjort ngtn sådan lösning! /Tobbe Senast ändrad av Nozer | 21 januari 2008 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 Januari , 2008 Delade rutor är väl det vanligaste.. har sett att det går att köpa hela ramar med glas/plast. Funderar själv på det om jag inte ska sälja och skaffa större båt. Men 3-5 delar är väl det bästa med gångjärn till mittenrutan och någon list som dämpar skrammel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 22 Januari , 2008 Kolla den här sidan, lite ideer och bilder http://www.ometall.se/topprutor.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 23 Januari , 2008 Du kan ju också sätta gångjärn i framkant av rutan så att du fäller hela rutan framåt vid behov. För att hålla rutan på platts i t.ex. grov sjö så monterar du sprintar i ramens bakkant. Kanske inte den absolut bästa lösningen, men billig och enkel.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Januari , 2008 Gör det inte... Ser bilden på din båt och jag gillar verligen den tjusiga plexikåpan. Vad är det man säger.. vill man vara fin får man lida pin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 23 Januari , 2008 Problemet är, att rutan är spräckt rätt rejält i ena böjen framtill. En stor bit som bara är dit tejpad. Likaså är den REJÄLT repig o eländig. Man ser helt seriöst knappt igenom den. Likaså är den ngn centimeter för låg för att göra ngn direkt nytta.Så hur som helst måste den bytas, o då kan man lika gärna passa på o göra den fällbar. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser