2HOT4U 3 Postad 20 Januari , 2008 vad säger ni om man börjar från noll o inte vet vad ankare är klarar man provet bara man köper PC-programmet från http://www.sjoassistans.se/show.php?id=1031948 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 20 Januari , 2008 Jag skulle nog svara nja, man kan plugga in mycket men för att framföra ett fartyg säkert krävs mer än träning i ett PC/MAC program... Lite som att ta körkort (personbil), man kan läsa sig till regler osv men i slutänden handlar mycket om hur många timmar du lagt bakom ratten. Programmet kan vara ett bra kompliment till bok och träning vid roder/navigering. Själv har jag tagit förarbeviset och snart även kustskepparen med hjälp av timmar och återigen timmar vid rodrer/ratten, bra lärare och böcker och upplever inte ett program som någonting nödvändigt... Mitt tips till dig, köp en bok, sjökort, passare, transportör och lägg en sommar att manöverera och navigera praktiskt. Provet är inte så svårt egentligen.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Januari , 2008 Jag är kanske diskvalificerad att svara på frågan eller ha synpunker. Enligt min uppfattning är programmet som du frågar efter, det bästa jag provat. Jag har kört igenom programmet några gånger nu. Första gången för att friska upp mina så kallade kunskaper sedan för att repetera inför sommaren. Men det finns (åtminstonde på mitt) några skönhetsfel. Positionsangivelserna skall lämnas med två decimaler och detta är för svårt. Det andra felet är/var en hamn man skulle söka rätt på den fanns inte på sjökorten som är med, men finns på skärgårdskortet över området. Det tredje avsnittet som var svårt var att positionsbestämma sig med hjälp av enslinjer, frimärken och landkonturer. Men med lite träning så gick det också. Fortfarande enligt min uppfattning, programmet är helt rätt att både lära sig efter och repitera inför kommande båtsäsong. Programmet är också bra för resten av familjen. Låt ungarna leka med programmet så blir dessa också mer intreserade av själva sjöresan! lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 Januari , 2008 Skulle rekommendera dig att ta förarintyg på t.ex medborgarskolan. Drar nog igång snart. Då får du chansen att träffa likasinnade och kan ställa alla dumma frågor till läraren. Dessutom är det väldigt trevligt på dessa kurser! Jag kunde NADA om sjön o gick först förarintyg på hösten och följde upp med kustkepparen på våren, båda kurserna på medborgarskolan. Supertrevligt var det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 21 Januari , 2008 Kan även rekommendera Medborgarskolan eller annat studieförbund. Att gå i studiecirkelform är BRA! :-) Just att kunna diskutera,argumentera och fråga om allt möjligt ger mycket bra information. Hustru 55 gick kursen i höst, 10 sammankomster men tyvärr kunde hon bara gå på 3 så jag hoppade in i hennes ställe 3 gånger och sen skrev hon provet förra veckan - fungerade jättebra. OK hon missade en hel del men jag tror vi tog igen mycket av det genom att diskutera här hemma de olika delarna med knopar och signaler mm. De brukar ge ett övningsprov vid nästa sista mötet och det ger en uppfattning om vilken typ av frågor som ställs och kan sen gås igenom i studiecirkeln - bra. Nu återstår den praktiska delen som är ett manöverbordprov mm eller mera som en övning i att ta upp en person från vattnet till båten mm. Sen börjar den stora utmaningen att lära hustru att KÖRA båt - huvaligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Januari , 2008 Intressant spörsmål.Kan någon säga mig att när man har plugat in det hela, vart kan man gå för att göra testen/provet? Vem är behörig?Jag har ett barnbarn som jag bearbetar och han läser några av de vanligaste böckerna just nu samt får sina duvningar av Den Stora SjöBjörnen (dvs mig) men grabben måste ju få ett papper i handen sedan. Själv kan jag ståta med gamla yrkesskepparexamen på Ka5 i Härnösand men det ger inte mig rätt att examinera grabben.Tips? Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 23 Januari , 2008 Gå in på NFB http://www.nfb.a.se/ Nämnden För Båtlivsutbildning och kolla efter förhörsförättare. Lycka till! :-) Senast ändrad av PatricS | 23 januari 2008 | 20:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Januari , 2008 Bra länk. Jag kan troligen ringa och få intyg att jag har förarintyg som jag tog på 70-talet. Kan inte för mitt liv hitta det bland mitt bråte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 24 Januari , 2008 En interaktiv kurs på CD kan vara bra om man vill slippa sitta timmar med en bok, alla har ju inte så lätt för det. Jag tycker dock att man skall se CD:n som ett komplement och inte ett sätt att ersätta eventull utbildning. Jag tror dessutom att man kommer kunna ta till sig ännu mer av det som finns på CD:n om man går en kurs med lärare. Det som avgör hur bra skeppar du blir är ju inte vilken kurs du går utan hur duktig du blir på att tillämpa din kunskap i verkliga sjölivet. Vissa saker i livet kan man lära sig själv eftersom konsekvenserna av ett felaktigt handlande inte blir risk för liv och hälsa medans andra områden så är det inte fullt lika lätt att tillämpa denna metod. De felsta skulle kunna lära sig att köra bil själv men det skulle bli lite krockar och andra typer av incidenter innan man når en viss kunskapsnivå. Nu kan man inte jämföra att framföra en bil och en båt då trafiken är mycket tätare på våra vägar. Välj det alternativ som ger dig mest trygghet. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Januari , 2008 Tack för tipset om NFB.Har kontaktat dem. Väntar på svar.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mofanza 0 Postad 19 Juni , 2008 Distansutbildningar kan vara bra om du har disciplinen. Bättre är att gå intensivkurs. Då får du också veta vilka områden som är extra viktiga. Här hittade jag hundratals marina kurser. Där finns allt du kan behöva. www.kurser.se gå in på kategori Båt och Sjö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkkan 0 Postad 6 Juli , 2009 se www.batutbildningar.se för bra överblick över olika kurser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Juli , 2009 Om man anser sig behöva gå en kurs för att skaffa sig kunskaper i sjövägsregelrer och navigering bör man gå en längre kurs. Intensivkurser ger alltförofta bara kortvariga kunskaper som man lätt tappar. Dessa kurser innehåller ofta många praktiska övningar för navigering mm och nöter mer in kunskaperna. Däremot är det otroligt vilket stort fokus det läggs på just teoretiska kunskapen och så lite på den praktiska. Jämfört med kompetenskraven för att köra bil så är det stort fokus på både teori och praktik för att just köra bilen. Dessa moment tas mycket marginellt upp i kurser och krav för förarbevis. Översatt till körkortsutbildning för bil. Lär dig trafikregler och säkerhet för bilkörning. Släpp sedan ut personerna i trafiken för att på egen hand lära sig de praktiska momenten. Mitt råd till de som tänker skaffa båt och är oerfarna, gå en riktig kurs och skaffa någon som kan övningsköra lite med dig i din båt. Öva sedan på lugna ställen innan du ger dig ut på mer trafikerade platser. Väljer du att läsa in sjövägsregler mm själv så hoppa helst inte över övningskörning och träning. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 7 Juli , 2009 Helt riktigt, praktik och övning till sjöss. Nyutexaminerad och första gången ute mellan Waxholm och Hammarbyslussen kan vara och bli ganska stressande. Erfarenheter bygger man upp och samlar på själv. I dessa kommer man att lära sig en massa knep som kan vara bra, inga fantastiska. Men nog så viktiga när de behövs. Bara att kasta en lina eller ett rep, kräver sin man för att den ska hamna på rätt längd och plats. Hur kastar man enklast en lina som ska hamna rätt, 5 -10 -15 - 20 meter bort? Förutsatt att man orkar kasta 15 meter förstås. Man har en chans! Med lite innanför och då menar jag inte västen, så fixar man det Eller ett annat knep. Du driver med båten ungefär 50 meter från land och behöver hjälp. Du ser någon som står och fiskar! Hm!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buvallit 0 Postad 10 Juli , 2009 Måste bara få tacka för denna citerade kommentar på inlägget här! Jag önskar bara att alla var lika sunda i sin syn på sjöliv som Roland ovan. Jag är praktiskt taget född på och i havet och varit på sjön nästan året runt sen dess. Känner mig otroligt trygg ombord tack vare mina utbildningar, kunskaper och erfarenheter. Fiskarpojk, befäl i flottan, fartygs- och maskinbefälsutbildning, skeppare på yacht och inbiten seglare. Ändå är jag orolig när jag nu går på segelsemester imorgon...... just på grund av arrogansen och nonchalansen bland båtturisterna när det gäller navigation, väjningsregler, förståelse för medbåtstrafikanter m.m. Det skulle vara skönt med en seglingssommar utan idiotiska incidenter pga brist på kunskap, erfarenhet, sjövett och helt vanligt hyfs. Trots allt så hoppas jag vi ses därute lyckliga, lugna, solbrända och glada i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 Juli , 2009 Buvallit skrev bl.a. Det skulle vara skönt med en seglingssommar utan idiotiska incidenter pga brist på kunskap, erfarenhet, sjövett och helt vanligt hyfs. Men herregud.. I vart o vartannat inlägg du skriver så påpekar du att folk utan erfarenhet borde hålla sig på land. Man ska alltså inte få ge sig ut utan erfarenhet..? Hur ska folk få erfarenheten då? Kunskapen kan man plugga in, erfarenhet kan man bara få på ett sätt. Sjövett o vanlig hyfs LÄR man sig inte.... Antingen är man ansvarsfull eller så är man det inte. Ingen utbildning ändrar på det. Senast ändrad av KillerBoo | 10 juli 2009 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser