Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Wacy

Utbildning

Rekommendera Poster

Funderar vilka utbildningar som vore bra att ta innan man skaffar segelbåt. Förarintyg är väl självklart anar jag. Men sen kan man ju läsa kustskeppare också. Borde man göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att navigera är en teoretisk syssla som man inte fattar ett jota av förrän man prövat praktiskt. Att segla är en praktisk syssla som man får ännu roligare med när man lärt sig lite teori bakom.

Min poäng - ta förarbeviset så att ni hittar på ett sjökort och i verkligheten, det räcker. Lägg resten på praktiska övningar. Antingen via seglarskolor eller genom att hyra båt. Det svåraste med att segla är faktiskt att till och från hamn, resten är faktiskt inte alls så svårt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, ta förarintyget. Kustskepparen är i princip samma sak men går även igenom avdrift ,ström, deviation osv vilket inte är nödvändigt när du håller dig i skärgård eller ser land.

Gå någon slags seglingskurs och lär dig segla istället. Då får du ut mer av seglingen och klarar av enklare navigering, mycket mer än så behövs faktiskt inte förutsatt att man inte ger sig ut på öppet hav...
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta inlägget är inte menat som något påhopp på någon enskild person och min högst personliga uppfattning!

Jag delar till 100% den uppfattning om att man skall/bör ha förarintyg innan man skaffar båt. Och varför då, frågar sig kanske någon?

Jo, precis som på landbacken finns det vissa grundläggande umgängelseregler. När man kan väjningsregelerna - signalerna  och vad gott sjömanskap innebär så fungerar man i samvaron med övriga sjöfarande.

Konkusion: Du är helt rätt ute, ta ett steg åt gången så blir det bra. Lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Nitro.

Wacy ta förarintyget först och främst. Där lär du det som du behöver för att segla danmark - sverige. Om det inte finns seglarkurser där du bor, går det lika bra att lära sig själv. Börja med å läsa en bok som tar upp grunderna kring segling. Åk ut med din båt och börja med ett segel. kanske enklast med fock/genuan. Ha fritt med utrymme, så ska du se att det löser sig.

Men kustskepparn kan du vänta med. Inte alls nödvändig än. Vissa av de böcker som används inom förarintyget, har avsnitt i boken som även går in på kustskepparn. Där kan du ju läsa lite extra om du är intresserad.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har erfarenhet av att läsa förarintyg på distans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix läste en VHF kurs en gång på distans men tyckte inte d va så kul. Det som är bra med en kurs att att det blir diskussioner och man pratar med varandra. Väldigt nyttigt, på så sätt nöter du inte bara in fakta, får ju bra handledning och praktiska övningar. Så jag rekommenderar starkt att gå på kurs.

Var bor du eller var hade du tänkt gå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte gå i Halmstad om det finns här. Annars blir det på distans tyvärr..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg inte tyvärr, givetvis är en lärarledd kurs bra. Men  sedan lägger man boken åt sidan och? Går du eller rättare sagt läser du en ex kurs på distans med hjälp av datorn. Så kan du när våren börjar närma sig eller det börjar rycka i segeltarmen repetera intressanta/viktiga avsnitt genom att se och lyssna.

Nu när båtmässan står för dörren kan du säkert köpa ett lämpligt program till reducerat pris. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förarintyg är bra att ha men sedan kan man gå kurser som heter Seglarintyg 1,2 och 3.
Det är nämnden för båtlivsutbildning som har den och min man brukar vara lärare på sådana kurser. Seglarintyg är en praktisk utbildning där intyg 1 lär dig att segla ut och in i en hamn, lägga till mm.
Seglarintyg 2 måste man ha förarbevis för att få godkänt. På 2:an lär man sig segeltrimmning och naturhamnstill-läggning skärgårdssegling.
Kurs 3 innehåller mer trim och spinnakkersegling.
Det här är bra utbildningar. Kolla om de finns hos dig 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...