aoe1 0 Postad 19 Januari , 2008 Hur behagligt blir igentligen livet med digitala sjökort, är det värt pengarna ca 10.000kr, plotter sjökort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 20 Januari , 2008 Det blir väldigt behagligt tycker jag! Om man, som jag, gillar att åka i trånga vatten utanför farlederna så spar man mycket tid som man annars fått ägna åt att titta på papperskortet. Jag är medveten om att det finns felmarginaler på de digitala korten, men det är det nog på mitt navigationssinne också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 20 Januari , 2008 Hej Att köpa plotter är verkligen värt priset, enklare , bekvämare. Om man en gång haft en vill man inte vara utan. Har själv även papperskort liggande i båten, känns tryggt. Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 Januari , 2008 Hej, Tycker det är väldigt behagligt med plotter, har en garmin 172c och är mycket nöjd med den, har dock ingen erfarenhet av andra plottrar så det är ingen rekomendation av modell eller märke, men visst är det bra, dock bara ett komplement till sjökortet, har kollat då och då genom att gå riktigt nära vissa punkter och upplever ytterst sällan missvisning, kan ju bero på att jag rör mig i ca.7knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 20 Januari , 2008 Hade i sommar för första gången en plotter - 178 C - dvs en med ekolod. Det var helt underbart att komplettera papperskortet med det digitala. Om man sen har en VHF och kopplar ihop plottern med VHFen så blir det också lite säkrare - känns ialla fall så. Dessutom kan man sitta hemma och i plottern lägga ut rutten eller rutterna de närmsta dagarna framåt - intressant och trevligt. :-) En hyfsat bra plotter behöver ju inte kosta mer än 5-7000 - lite mer om man vill ha större skärm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser