Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Gäst wave

Vatten i oljan,,,orsak?

Rekommendera Poster

Gäst wave




Hej

 

Vi har en V-P MD21B i vår segelbåt där det börjat bli vatten i oljan har nu skruvat isär för att byta topplockspackningen men den gamla ser inte trasig ut ...kan det vara nåt annat som gör att det läcker in vatten?

Eller behövs det så lite på packningen så man knappt ser att den är dålig/skadad?
   
  

   
  \<ahttp://www.penta.volvo.se/forum/Themes/penta/images/frost/table/table_bottom_thread_left.gif\ border=\0\ />   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjö- eller färskvattenkyld? mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

De som känner till  dessa motorer tex vår MD21B vet att en sån motor är färskvattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då kan någon annan också guida dig. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Oj da här va det känsligt.Nä jag garderar mot förståsigpåares svar som man ofta får här o inte leder nånstans.Sorry om det tog på fel sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du h hjälp eller ............................?

Bara undrar lite.................................?

Om du ser en fråga här och ställer en motfråga.

Hur vill du själv bli behandlad ?

 

Det finns nämligen ett skäl till Nitros fråga, men det kan du säkert räkna ut.

 

Mvh

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur har du upptäckt vattnet i oljan? det är inte så att du har upptäckt lite kondensvatten på oljestickan? är oljan gråvit efter varmkörning?

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 19 januari 2008 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Godkväll och tack för svaren,,,oljan är gråvit o det syntes tydligt då motorn var nedplockad.Kan inte vara spricka då vi ligger på Kanarieöarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du loggade på på den här sidan utan kostnad. Vi skriver här utan ersättning.
 
Vi resonerar oss fram till en slutsats och kanske kan hjälpa någon medan vi spekulerar.
 
Vi räknar inte med att bli petade av nån messerschmitt som dessutom vill ha ett gratistips. Går du till en mekaniker vill han ha betalt. Här är det fri spekulation men en hel del guldkorn bland sanden.
 
Nitro är en av guldkornen. Han är proffsmek om än inte inkörd på alla 2000 modeller som finns.
 
Traditionell motorkunskap gäller de flesta motorer och är generellt tillämplig. Visst är det bra att bara ha jobbat med bara några få modeller i 30-40 år men då får du nog kolla med motortillverkaren och besöka den verkstaden med specifik kunskap.
 
Jag vet själv från mitt jobb som skrivarreparatör att det är jättelätt att lösa standardproblem på skrivare. T.ex de 5 vanligaste felen på en viss modell. Kunden säger felsymtomet och man vet precis vilken del man ska ha med sig. Kunden är överaskad av att man har rätt del med sig. Blygsamt säger man att man tog med sig de vanligaste delarna fast man visste att det var en enda som det gällde på den felbeskrivningen.
 
Såna siter skulle jag också vilja besöka när jag vill ha svar på nån knivig fråga.
 
Vad har du själv att bidraga med? Yrkesfolk behåller naturligen sina kunskaper. Vad ska dom annars leva på?
 
Du får nöja dig med den som bjuder på sig själv av de proffesionella och alla vi amatörer.
 
Nattinatt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Hahahaha....e sanslöst vad känsliga en del är och drar en mass shit som e helt ointressant.

Men de som tar åt sig brukar vara de skyldiga är det inte så!

Håller på o plockar ihop motorn och vi hoppas det var topplockspackningen och att den spinner igång fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Ne motorn har inte gått varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hoppas det går bra, men annars är väl MD21 känd för sina känsliga toppar som gärna slår sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du inget fel på topplock eller packning så kan det kan vara så enkelt att du fått kondens. Tag bort ventilkåpan och lägg en trasa eller trassel över hålet och kör motorn varm så kokar vattnet ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Hade inget rakt o lägga på för o kunna se om det var ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att axeltätningen till sjövattenpumpen läcker. Jag vet inte hur det ser ut på MD 21, men hos Volvos andra smådieslar har det hänt. 

/Karl-Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

är sötvatten som försvinner.

Tackar för svar som  kommit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...