Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Wacy

Hur många knop gör ni?

Rekommendera Poster

Hur snabbt seglar man med en segelbåt på 20-22 fot. Typ ohlson 22, Hurley 20, Triss Magnum, IW 23 etc? Funderar på hur lång tid det tar att segla från Halmstad till t.ex Danmark eller Göteborg?

 

Jag förstår att det beror på omständigheterna med vind, vågor m.m., men på ett ungefär undrar jag.

 

Senast ändrad av Wacy | 19 januari 2008 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du e medveten om omständigheterna.

 

Med min ohlson 22 jag hade, så kan man säga 5 kn iaf. Klart det går trimma lite bättre å så. Men du kan räkna med runt 5 knop. Till Danmark, Läsö från Göteborg får du räkna med cirka 6-8 h iaf. Helt beroende av vind m.m. 

 

Du har ju alltid en motor som du kan snurra igång om du tycker det skulle gå får segt. Men tråkigt att höra det ljudet hela tiden. Det är ju seglingen man vill ha\Smile\

 

Bara lite nyfiken på om du skall ta ett förarintyg och var?

 

Lycka till med allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar räkna med 5 knop om jag inte vet specifikt vindens styrka och riktning.
 
Blir det inte 5 knop med vind blir det tillskott av diesel och usch och fy men va f-n man måste ju komma i hamn och ta sig en jamare nån gång och nöden är laglös. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag anade ungefär. Men om man har toppenförhållanden, vad kommer man upp i då, låt säga med en Ohlson 22?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat ohlson22 i 6,5 enligt gps, med urblåsta orginalseglen, stor och fock. Ohlsson har ett platt brett skrov, så i undanvind planar du ganska lätt när du surfar utför vågorna. Med spinnacker på den kan du ha riktigt roligt i undanvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regel säger att en segelbåt med enkelskrov och snipor gör max så många knop som vattenlinjen är lång, alltså sör en 20fots båt ca: 6knop som max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En sån här bedömning beror ju mycket på hur man är funtad som seglare. Det blåser ju inte alltid och ibland går farten ner emot 2 knop. Startar ni motor då? Det måste man nog för att kunna hålla en snitthastighet på 5 knop. Räkna hellre med 3,5 - 4 knop som snitt så tar du inte i med för långa distanser när du planerar. Går det sedan fortare när du väl seglar är det ju bara kul.

 

mvh

 

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppfarter är ointressant när man planerar. Så var pessimistisk!

Med min båt räknar jag 5 knop, det är realistiskt har många års erfarenhet visat.

Och då är hon ingen snabbseglare men ändå på 42 fot och marschar 7 knop för motor. Jag seglar sällan undre 4 knop vid långa etapper, då går maskin på.

 

Så för båtarna som nämns skulle jag kalkylera med en snittfart under lång tid på alla gånger under 4 knop - förmodligen 3,5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående inläggare, 3,5-4 knop i planeringshastighet stämmer väl med mina erfarenheter med en båt som är jämnsnabb med några av de båtar du räknar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ta tillfället i akt att ta den här tråden lite vidare.

Min båt har ett LYS på 1.0 och jag snittar mellan 4-5 knop, oftast runt 4, om jag generaliserar oavsett förhållanden. Om jag skaffar en båt med LYS 1.10 var ligger snittfarten då? 1.20? Det vore ju konstigt om det inte skiljer mer än någon knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, inte ens någon knop.

Skillnaden mellan LYS 1,0 och LYS 1,10 är 10%! Alltså mindre än en halv knop.

Lystalet är procentbaserat LYS 1.00 motsvarar 100 %, 0.90 90% 1,30 130% osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret Eilean. Så om man siktar på en i snittfart snabbare båt så måste man gå upp ganska rejält i LYS. Fast som man seglar länge, t.ex. över hav, så gör ju 10% ganska mycket i slutänden ändå.

Funderar på olika poänger med en större båt och frågan i min tanke var hur mycket det skulle skilja i restid med ett högre LYS om man tänker ex. sträcka per dygn. Och det blir ju enkelt när det bara var att räkna i %.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte det där om fart och lys-tal. Med 1,12 är mitt rekord 7,9 knop i snitt under 6 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du planerar väl inte efter rekordet när du ska planera en segling?

4,24 knop borde du planera efter - det var vad vi snittade du å jag på en viss kappsegling förra året i din båt...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haru vaknat nu? Viste väl att du inte kunde låta bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maxat min Monark 700 i 7,2 knop på slör och lite dyning med krysställ, ej spinn. Snittet däremot ligger nog runt tre knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

halmstad - danmark borde ju innebära rätt så stadig vind - räkna med 6 knop \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist när du upptäcker att den kommer rakt framifrån bara....\Wink\

 

/z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...