doppingen 0 Postad 19 Januari , 2008 Jag har fastnat lite för Vovlo Pentas QL boat trim system (interceptorer). - Jag vill slänga ut frågan på forumet om någon monterat dessa på en Flipper 630? Det är ju tämligen svåråtkomligt inombords i aktern pga. båtkonstruktionen. Alla erfarenheter kring dessa trimplan är välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 19 Januari , 2008 Jag har inte monterat någon på en Flipper men jaghar haft QL på en föredetta båt och har en på vår nuvarnade.Anledningen till att jag tröttnade på vanliga trimplan var musselodlingarna som blev på dessa. Men det är inte bara att smäcka dit QL. För anläggningsytan måste vara helt plan. Ifall det är minsta skevt så kärvar bladen. Annars är det inga problem. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 Januari , 2008 Körde med QL trim (interceptorer) på en Saltö 700 WA.. fantastisk effektiva måste jag säga. Jag hade ingen automatik på dem utan trimmade för hand men har bara positiva intryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 7 Maj , 2008 Nu har jag monterat mitt QL 300 system på akterspegeln, återstår en del kabeldragning. En av poängerna med QL-systemet är att de bara ska vara aktiverade (utfällda) då motorn är igång. Nu undrar jag givetvis om någon vet om man kan koppla in QL-kontrollpanelen till Yamahas gasreglage (115 -94) och få önskvärd funktion (dvs på när startnyckeln är i läge 1 el. 2)? /Rädd för överbelastning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 7 Maj , 2008 Det är ingen risk för överbelastning om du kopplar rätt, dvs den grova matningen via säkring direkt till batteriet och den klena till din motors reglagebox. Det brukar finnas några extrauttag i nyare boxar, bara att du skaffar kopplingsschema och/eller mäter dig fram. Hade f ö lite huvudbry med slutna utrymmen mot akterspegeln precis som du (?) och monterade till slut ett par inspektionslock för att enkelt komma åt inifrån. Bara positivt i övrigt också, det känns bra att kunna kika in i sådana delar av båten ibland. Edit: systemet som sådant fungerar suveränt, överlägset de konventionella trimplan jag haft. Enda haken jag sett är att det inte alltid räknar rätt. Jag använder det bara för trim i sidled men jobbar man mycket fram och tillbaka slutar det ibland med att båda trimplanen är onödigt långt ute, trots att elektroniken ska hindra just den saken. Verkningsgraden är utmärkt, kanske en aning vassare än de ganska konservativa rekommendationstabellerna anger. Senast ändrad av flying | 08 maj 2008 | 00:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 7 Maj , 2008 Tackar! Blir nog till att mäta lite imorgon (servicemanualen säger inte riktigt hur det ser ut i verkligheten). I Flipper 630 verkade de ha tänkt på att ägaren ev. skulle montera något på akterspegeln - jag kom faktiskt åt invändigt väldigt enkelt (heja Finlad ). En annan fråga - har ni målat bottenfärg på höljet? Det stod visst någonstans att man kunde göra så. Hade själv fundering på VP Propp & Drev (spray), blir lite mer kontrollerat/tunnare då. /Med bottenfärg på rollern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Maj , 2008 Propp o drev går bra. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser