Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Briggen

Varvräknardarr

Rekommendera Poster

Varvräknaren till min VP aq250a darrar (inte fladdrar) och det är svårt att läsa ut exakt varvtal. Två olika räknare uppvisar samma symptom när de är monterade, båda är testade och fungerar omonterade. Vad är då felet? Givare?

Några teorier? Kanske kan vara ett enkelt fel - men också ett mer komplicerat och dyrt.\Undecided\

 

(det är en vanlig rund vp varvräknare, antar att den är analog typ)

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hade ett liknande fel på varvräknaren på min dåvarande VP151 (i princip samma maskin son din fast äldre)  för länge sedan och om inte minnet har svikit helt berodde det på oxiderade kontakter. Har t o m för mej att det var jordningen som spökade. Ett litet uppslag i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat och upptäckt att jag gav lite felaktig information i första inlägget.

Den funkar upp till 2000 varv, sedan börjar den fladdra vilt och kan dessutom lägga av helt.

Hoppas att det inte är ngt inne i generatorn som krånglar.

 

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske ha att göra med att generatorn börjar reglera eller liknade. Fast det borde den göra tidigare. Kanske en dålig kontakt. Kolla alla förbindningar. Gör rent och skruva åt. Även på kablarna till batteriet som kanske kan störa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Är det så att den lägger av helt på högt varv så är det kolen i generatorn som inte har kontakt med släpringarna.

Byt kol och eventuellt så får du svarva släpringarna

Annars byt generator

 

MVH L-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack grabbar - känns som man är felet på spåren. Tar itu med saken om ett par veckor. Då kommer domen...

(rapporterar senare)

mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Är ingen superexpert på området, men förstår inte hur generatorn skulle kunna påverka en varvräknare (om inte alla instrument strular förstås - gemensam dålig jord/laddning) ??

 

Om det gällde voltmetern var det en annan sak, då den ju mäter laddspänningen från generatorn och om den då har dålig kontakt någonstans störs den givetvis.

 

Jag skulle tro att problemet beror på, som det skrivits ovan, dålig kontakt mellan givare och varvräknare någonstans - har själv varit med om samma sak, då var det givaren som hade dålig kontakt/jordning.

 

Lycka till !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antog att varvräknaren är av typen som tar in växelspänningen från generatorn och med den varierande frekvensen gör om den till varvtal.
 
Då skulle en glappande kontakt eventuellt ge en darrning på visaren även om det låter lite långsökt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det svårt.

 

Inga andra instrument krånglar. Har diskuterat felet med en båtservicefirma och de är också inne på ett generatorfel. De talar om att jag kanske får plocka loss generatorn och skicka den på renovering.

 

Går det på ngt sätt att bestämma om felet är i generatorn innan man plockar bort den?

 

Går det att mäta om signalerna går fram till varvräknaren? 

 

Anders

 

PS Det är detta som gäller:

Den funkar upp till 2000 varv, sedan börjar den fladdra (inte darra) vilt och kan dessutom lägga av helt.

 

Senast ändrad av Briggen | 21 januari 2008 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om varvräknaren är av typen som känner frekvensen på generatorn? Det går då en (2) ledare till generatorn från instrumentet.
 
Annars har motorn ett varvtalsuttag.
 
Är du i Göteborg så kan du låna ett oscilloscope och kika på signalerna. Du borde se med en voltmeter också.
 
Om kolen inte räcker fram kan man ibland få igång en trilskande generator genom att slå på den på olika ställen med en lätt hammare. Kolen skakar till och kan lägga sig hårdare mot släpringarna.
 
Är det kolen bör du se en kraftigt varierande spänning till batteriet. 12,7 när den inte laddar och 14V när den laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara en som känner av generatorns frekvens. 

 

Om det är kraftigt varierande spänning från batteriet kan jag dumt nog inte svara på just nu (måste kollas i så fall, men tror inte att det är det faktiskt).

 

Elsystemet syns här:

 

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7723820-030-030,,,0500.aspx

 

På generatorn sitter D , B- och B .

 

Det är en växelströmsgenerator 14 V 50 A VALEO försedd med laddsensorkabel som är ansluten till generatorns B (enligt verkstadshandboken).

 

 

(ser att man, åtminstone på vissa varvräknare, ska kolla om den är inställd på 4-cyl motorer via en skruv på räknarens baksida - kan väl inte vara det????) 

 

 

mvh

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 22 januari 2008 | 23:58

 

Senast ändrad av Briggen | 23 januari 2008 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det av den typen som räknar tändpulser så ska den ställas för antal cylindrar. Då borde en ledare gå från tändsystemets tändmodul eller motsvarande (brytare) som ger 12V pulser.
 
En på en diesel men även bensinare tar ibland generatorns pulser och och kompenserar för varvtalsökningen som remskivorna ger på något sätt eller man har ett tacho-uttag på motorn som ger pulser.
 
Ett litet darr på mätaren kanske inte gör så mycket men beror det på ett generatorfel kan det vara bra att åtgärda innan du blir stående ute på böljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fladdrar vilt.

Som sagt. Det är detta som gäller:

Den funkar upp till 2000 varv, sedan börjar den fladdra vilt och kan dessutom lägga av helt.

Med andra ord är det inte bara ett litet darr som jag skrev först.

 

(Enligt elschemat är varvräknaren den kopplad till fördelaren)

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som en som räknar tändpulser. Är det ingen annan som haft samma problem? Själv har jag inte ens nån bra gissning. Det kan ju inte vara så troligt att tändpulserna skulle bli så mycket sämre för att motorn når ett visst varvtal. Glappkontakt borde ge ett mer på eller av. Om det inte är så att viss vibration kommer vid 2000 varv så en glappkontakt kan ge till/från med vibrationen. Då borde det försvinna när vibrationen upphör vid högre varv.
 
Kan du låna ett instrument så du kan utesluta den. Eller skaffa en Billigtemamodell? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Drevia och kollade. De kom fram till att det är en som styrs av generatorn. Plocka bort den och testa den i bänk, blev rådet (eller köp vår nya...).

 

En brasklapp lades till: Kolla att varvräknaren är inställd på 4-cyl motor. Man skulle möjligen kunna tänka sig att räknaren är inställd för en 6-cyl motor. (Denna inställning görs som sagt bak på räknaren).

 

Då lutar det åt att först kolla varvräknaren. Inget fel där, ja då blir det bänkkörning för generatorn och hålla tummarna för att man slipper köpa en ny.

 

Kommer liksom olägligt ekonomiskt, oförutsedd utgift, utanför investeringsprogrammet i övrigt. F-n.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Varvräknaren har ingen inställning för antalet cylindrar den räknar frekvensen från generatorn men det finns en kallibreringsskruv på baksidan av varvräknaren.

 

Du kan ju kolla generatorn genom att belasta den hårt med ca 35A och varva upp motorn till det varvtalet då den börjar vibrera och mät laddningsspänningen  den bör vara minst 14,4 volt

 

Har du en generator med inbyggd laddningsregulator så kan du ta bort den

Kolen sitter på den  Det är en enhet kostar inte så mycket  kanske 150-200 kr

 

 

 

MVH L-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur många generatorer som har bytts ut för att kolen är slut? Säljaren som ska leva på det har ett visst intresse att det blir så. Det är dessutom ett enkelt och säkert sätt att svara på frågan. Men var det inte generatorn som var felaktig tycker man ju att det var onödig dyr utgift. Lättare då att ha slängt ut 200 kr i onödan. Att ha lärt sig byta kol är dessutom inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

Synd att man inte hållit på mer med detta förut - har båten så långt bort att jag har svårt att ta hand om det själv just nu. Måste ändå försöka minimera utgiften, flera andra projekt är redan igång på båten. 

 

Var sitter i så fall laddningsregulatorn? Inuti eller utanpå?

 

Det jag vet är att generatorn har en laddsensorkabel ansluten till B på baksidan.

 

Kalibreringsskruven - kan det räcka med att justera den eller vad?

 

Alltså rent praktisk belasta den hårt med 35 A och varva upp motorn till fladderläge, (blir efter 2000 varv) och mät upp. Hur belastar man den med 35 A? Vad mäta med, o-scope?

 

Som redan påpekats (det finns ju voltmeter på instrumentet) det borde väl synas på den

om det är fel på generatorn (kolen)??

 

Kanske skulle chansa med att knacka på generatorn först och se vad som händer, om det blir till det bättre.

 

 

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 25 januari 2008 | 02:25

 

Senast ändrad av Briggen | 25 januari 2008 | 02:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur din generator ser ut. Ofta sitter regulatorn i generatorn tillsammans med kolen. Det är mycket enkelt att byta på en sån.
 
Fråga reservdelskillen efter kol till din generator och hör om det finns med både kol och regulator i samma modul.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj igen.

 

Ok, om det är så att varvtalet tas från växelspänningsfrekvensen från generatorn så borde ju även laddspänningsinstrumentet (voltmetern) ge liknande fladder på sin visning om det är där felet ligger.

 

Du kan ju alltid demontera generatorn och ta med den hem, sedan plocka isär den för att se om något verkar sitta löst, kol vara slitna, kablar vara glapp osv. alt åker du in med den till en bil-elfirma och ber dem mäta upp den åt dig.

Då provar de den under olika belastning (varv) och ser mätvärdena, kostar inte många kr och då ser du om felet finns i den.

 

(Hade faktiskt fel på en generator tidigare, öppnade den och såg ganska snart att en lindningstrådsanslutning till kontakterna inuti hade gått av i infästningen - var bara att byta ut kabelskon sedan fungerade den igen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, ska kolla om voltmetern vippar också.

 

Är det ngn som vet vad det kostar och lämna in generatorn för mätning och renovering?

 

Undrar också om det finns ngr beg generatorer från Volvobilar som också passar till marinmotorn. Valeo 14V 50 amp sitter på nu. Det är väl kanske Bosch på bilarna...

 

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter all denna utmärkta information fixar jag detta själv, hoppas jag, vi får se. Bra med bryggsnack.\Laughing\

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni???

Har plockat loss generatorn och kollat upp den på verkstad - inget som helst fel - den är i utmärkt skick, inga problem med kol eller släpringar.

 

Däremot sade man på verkstaden, efter att ha sstuderat kopplingsschemat, att felet med stor sannolikhet finns i strömfördelaren. Brytarna kan vara brända, eller så är det fel på kondensatorn.

Hur låter det?

 

(Problemet är alltså att min varvräknare fungerar upp till cirka 2000 varv, däröver fladdrar den vilt eller lägger av helt)

 

 

MVH

Anders  

 

Senast ändrad av Briggen | 29 februari 2008 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...