martinrosen 0 Postad 18 Januari , 2008 Planerar att köpa en sundancer 26 och har hittat två stycken som jag ska titta på. Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller den modellen? Tror också att det är import båtar, vad bör man kolla upp när det är import? //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 18 Januari , 2008 Ingen erfarenhet av 26 SD men kolla som alltid kondition på drivlina samt vilken drivlina som sitter i, allmänt skick och medföljande utrustning.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Januari , 2008 Tjena, Vilken årsmodell gäller det? Är det en 260? (275 i Sverige!) VIlken motor (förgasare, efi, mpi) och drev (alphaI, bravorII, bravoIII) är monterat? Det senare i båda fallen är att föredra. Är det import så är det en STOR fördel om den är CE certifierad (hin kod startar med se) korrekt. om den är certifierad kolla vem som har utfört densamma (skall vara en notified body). Är det 220v i båten? mm.mm.mm. Skriv gärna lite mer så får du med säkerhet hjälp. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 18 Januari , 2008 Tjena, Vilken årsmodell gäller det? Är det en 260? (275 i Sverige!) VIlken motor (förgasare, efi, mpi) och drev (alphaI, bravorII, bravoIII) är monterat? Det senare i båda fallen är att föredra. Är det import så är det en STOR fördel om den är CE certifierad (hin kod startar med se) korrekt. om den är certifierad kolla vem som har utfört densamma (skall vara en notified body). Är det 220v i båten? mm.mm.mm. Skriv gärna lite mer så får du med säkerhet hjälp. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Januari , 2008 Du bör nog lämna mer fakta , ju mer info vi får ta del av , ju mer kan vi lämna tillbaka . De e bara att börja om ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinrosen 0 Postad 19 Januari , 2008 Jag förstår.....jag hittade objekten på blocket och annonserna borde innehålla all väsentlig info... http://www.blocket.se/vi/13811521.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/vi/14461603.htm?ca=11_s /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Januari , 2008 Jag skulle ta den med 7.4 motorn ..båten är tung så du kommer att behöva den motorn !!!! Finna inte så mycke mer än skick på motor och drev som du behöver kolla , frågetecken finns .. 220v landström kolla att det inte bara är en transformator som drar ner 220v till 110v utan att det är ett nytt INTAG (230v / 16amp) på båten också !?!?! Blir mer rätt så att säga ... Trästommen på alla dynor ska kollas upp , klassisk med ''svampiga'' dynor för att man inte tar in dom för att torka upp utan dom får sitta kvar året om !!! ( brukar lukta unket när man klämmer ihop dynan och luften pyser ut ) Skicket på kapell är mycket viktigt, en dyr historia om du ska göra nytt ..ca20.000kr Finns båt annars ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinrosen 0 Postad 20 Januari , 2008 Tack för alla tips, ska kolla på en av båtarna i veckan.En annan sak, dom skriver i annonserna att båtarna är CE märkta men om det nu visar sej att det inte stämmer, ska man då backa ur? Läste om CE märkning på Sjöfartsverkets hemsida och dom säger att det är kriminellt att sälja en båt som inte är CE märkt……//Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Januari , 2008 Importörer har all ansvar för båten ( han som tog in den till EU ) ..fast jag har ingen aning om vad som kan hända med detta fenomen av CE märkning ????? - Det är just ingen som råkat ut för några problem i detta avsende. Mycke snack om CE men inget mer än just snack mej veterligen ......... JAG hade inte brytt mig ! Hoppas båten med 7.4 motorn faller din i smak , snyggt med svart kapell . kom på en sak .. fråga var i US den låg innan den imporerades in till Sverige ? ''FL''.. båtar brukar vara i lite sämra skick tack vara den högre luftfuktigheten , båtar från MI , IL osv ( runt Michigan ) har oftast en bättre finish tack vara att vintern kommer och då ligger inga båtar i . Har en gissning på att dom hanterar sina båtar med mer respekt än va folk i FL gör !! Där ligger båtarn i nästan året om med regn och sol varannan dag/timme... ibland med kapell på och ilband inte ???? Hör av dig med fler frågor om du vill . //Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 27 Mars , 2008 Har du köpt båt ännu?Min är till salu och är i toppskick!Mvh Thure Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser